C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
Afgelopen weken enkele problemen gehad met mijn auto; storing emissie, noodloop, afslaan, niet starten. Bij de Citroën-dealer is de regelaar van de inspuiting vervangen. Dat was het dus niet, een dag later afgesleept naar mijn lokale universeel-garage. Die hebben de brandstofpomp vervangen.
So far, so good. Vanavond een proefrit gemaakt, de auto loopt als een zonnetje.
Terug op een parkeerplaats voor mijn huis rook ik diesel. Wat bleek? Het gutste onder de motorkap uit. Als noodgreep eerst maar kattenbakkorrels gestrooid. Later heeft de brandweer het opgeruimd, de politie, verbaal opgemaakt en terwijl ik dit schrijf om 24:00 uur zaterdagavond is een speciale reinigingsfirma een diesel-spoor van zo'n vijf km aan het opruimen. Wordt een dure grap op zaterdagavond (geen avondklok, want ik woon in Duitsland).

Op het eerste gezicht is de balg (pompbal) in de brandstofleiding naast de motor gebarsten.

Nu mijn vraag: waar kan ik zo'n balg bestellen? Kan het op internet niet vinden. weet iemand een onderdeelnummer?

Bedankt en groeten uit D-Neuenhaus

Kattenkorrels...
Afbeelding

De consternatie voor mijn huis...
Afbeelding

De gewraakte balg...
Afbeelding
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Buitengewoon vervelend, ik had nog niet eerder gehoord dat iemand dit overkomen is :(

In Service.Citroen kan ik bij de PH2 170 PK HDi 2.2 alleen dit vinden:
Brandstofleiding.jpg
Bij de rode pijl staat iets wat lijkt op die balg. Maar los is die niet te vinden.

Overigens, ik veronderstel dat je aansprakelijkheidsverzekering wel kan/zal opdraaien voor die opruimkosten.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
Bedankt JW-C5, idd, die balg is niet te vinden. De complete brandstofleiding trouwens ook niet. Het is povertjes gesteld met reservedelen voor mijn C5

Ik ga bij daglicht onderzoeken wat de functie van die balg is; wellicht kan ik deze vervangen door iets universeels, bijv. via een watersportzaak. Of deze https://www.ebay.de/itm/233739270072?ss ... Track=true van een HYUNDAI 2.9 CRDi 4WD. Komt qua afmetingen in de buurt van de mijne.

Mijn eerste indruk is dat het geen hogedruk-deel betreft. Een noodoplossing met ducktape sluit ik daarom niet uit...
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Dit is toch gewoon je hand opvoer pompbalgje?
Die gebruik je om handmatig diesel op te pompen bij o.a vervangen van het brandstoffilter of alsje de tank heb droog gereden.
En die zitten in heel veel diesels. let wel op dat ze niet meteen normale slangklem vast zitten maar de brandstof slang zit erop gekrompen!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
het kan zijn dat ik er nog eentje heb liggen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
boes schreef:En die zitten in heel veel diesels. let wel op dat ze niet meteen normale slangklem vast zitten maar de brandstof slang zit erop gekrompen!
Goede tip, maar dan moet ik wel een origineel weten te vinden.
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
willy4 schreef:het kan zijn dat ik er nog eentje heb liggen.
Dat zou mooi zijn, als je er een hebt liggen, dan wil ik die wel overnemen.
Laat je het me weten?
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
Mede dankzij jullie tips, gezocht-gevonden-besteld: Pumpe, Kraftstoffvorförderung ORIGINAL IMPERIUM 4018 MVRR743P, voor een paar Euro bij https://www.autoteile-markt.de/shop/art ... _ZEALw_wcB
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe denk je die er in/tussen te zetten? De aansluiting is anders aan de zijde waar de hoek zit.
En kun je de slang aan de aanvoerzijde van je huidige balg losnemen?

Als ik de gegevens van je auto daar invoer, staat er
Ihr angegebenes Fahrzeug ist in Verbindung mit dem ausgewählten Artikel nicht aufgeführt.
CITROËN C5 II Break (RE_) 2.2 HDi (03.2006 - ) Motor 125 kW / 170 PS
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
JW-C5 schreef:Hoe denk je die er in/tussen te zetten? De aansluiting is anders aan de zijde waar de hoek zit. En kun je de slang aan de aanvoerzijde van je huidige balg losnemen?
Hoi JW, dat wordt idd nog een hele puzzel!

Ondertussen moet de auto van de straat, echter bij contact loopt de diesel eruit. Als tussenoplossing heb ik de balg vervangen door een stuk waterslang. Volgens mij kan dat heel lang goed gaan, ondanks de slangenklemmen. Ondertussen bedenk ik wel iets om de vervanger te plaatsen.

Afbeelding
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En hij loopt nu ook weer, geen last van lucht in het systeem?

Geen idee of die waterslang tegen diesel kan, en er niks van opgelost wordt dat vervolgens in je hogedruk-inspuiting-circuit terecht komt.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
JW-C5 schreef:Geen idee of die waterslang tegen diesel kan, en er niks van opgelost wordt dat vervolgens in je hogedruk-inspuiting-circuit terecht komt.....
Loopt goed JW, geen last van lucht in de leiding. Ik verwacht/hoop dat de slang het een tijdje volhoudt als tijdelijke oplossing.

De slang is gemaakt van textiel-versterkt PVC. Ik lees bij de chemische eigenschappen van PCV "Diesel Fuel - Compatibility - A Excellent". Dit weliswaar bij een temperatuur tot 72°F (22°C); dat maakt het dan weer minder, naast de motor, onder een warme motorkap. Je kunt niet alles hebben... idd een tijdelijke noodgreep tot het originele onderdeel binnen is.

Voor het geval iemand met hetzelfde euvel te kampen krijgt, dit is de oorzaak en (een mogelijke) oplossing:

Gebarsten handpompbal:
Afbeelding

Merk/Fabrikant: Prodyn DX
Afbeelding

Ziet er nieuw zo uit:
Afbeelding

Zodra de inmiddels bestelde balg Prodyn DX binnen is, ga ik proberen de aansluitingen eruit te schuiven en de balg op de oude aansluitingen te schuiven. Ik laat weten hoe het afloopt.
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
Het raadsel van de gebarsten handpomp is volgens mij opgelost.

Vandaag een nieuw -identiek aan de oude- gummi-pompje ingebouwd, nadat ik eerst de aansluitingen verwijderd heb. Wel slangklemmen gebruikt, want de nieuwe pomp schuift nogal losjes:
Afbeelding

Echter... nadat ik de auto op contact zette, vulde de pomp zich onmiddellijk als een dikke opgeblazen pad. Schrok me een hoedje, omdat ik vreesde dat de ballon zou knappen en diesel in het rond zou vliegen :o
Deze foto maakte ik nadat de pomp -auto van contact- al weer een stuk gekrompen is, maar nog steeds ongezond opgeblazen, vol diesel:
Afbeelding
Gelukkig met slangklemmen gemonteerd, anders was de ballon er al afgeschoten, voordat deze zich kon opblazen. Nu snap ik ook waarom de tuinslang nog druppelde... te hoge druk!

Conclusie: de afgelopen vrijdag geplaatste brandstofpomp geeft veel-te-veel druk. Daarom is ook de originele brandstofpomp een dag later geknapt.
Is zo'n brandstofpomp op druk af te stellen?
Anyway, ik weet nu waar ik moet zijn als ik rekeningen krijg van de brandweer en schoonmaak op zaterdagnacht; bij mijn garage die de pomp heeft ingebouwd!
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Wel in de juiste richting geplaatst en vooraf met de balg brandstof door gepompt zodat er geen lucht meer in zat?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:49
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: D-49828 Neuenhaus
Contacteer:
boes schreef:Wel in de juiste richting geplaatst en vooraf met de balg brandstof door gepompt zodat er geen lucht meer in zat?
Richting:
heb alleen het gummi-gedeelte vervangen. De aansluitingen op de slangen zijn origineel -dus niet aangepast-.

Doorgepompt, geen lucht:
Nee, dat heb ik niet gedaan. Zou dat wat uitmaken met zoveel overdruk?
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...
Plaats reactie