Onderwerp: Hoe werkt een FAP-filter ... en EGR klep
-
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php ... 72&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- en dit draadje van Frans99 heb ik een vraag over een onopgeloste storing.
(als de moderator vindt dat dit beter elders op dit forum wordt gepost, dan graag!)
Bij 270k reed mijn C6 2.2HDiF (2007) als een zonnetje met keurig 10min. regeneren om de 1300km. Ik tank sinds in mijn eigendom,inmiddels zo'n 50.000km vrijwel uitsluitend Shell GTL, loopt schoon en stil. Motorolie uitsluitend voorgeschreven mid-saps.
Bij een onderhoudsbeurt heb ik preventief het roetfilter laten verwijderen en door de roetfilterdokter laten reinigen, waarna de PCA garage het filter weer heeft ingebouwd met nieuwe pakking en computer reset.
En daarna was het mis.
Het roetfilter wordt elke rit (rit is Almelo>Assen 87km en v.v.) keurig na half uur warmrijden 10 minuten geregenereerd. Dat is raar, vroeger niks aan de hand en nu met schoon filter, ingeprogrammeerd als nieuw, bij elke rit regeneren.
Terug naar garage, controle op verstopping, drukverschilsensor signaal... men bemerkte hoge druk en heeft druksensor vervangen. Auto weer mee en de volgende ritten exact hetzelfde patroon dus heeft die ingreep niks geholpen?
Weer naar garage, nu geen signaal in computer, correcte werking drukverschilsensor en met endoscoop roestkleur achterin roetfilter geconstateerd (met suggestie: vocht achtergebleven na reiniging)
Wat is er verkeerd gegaan?
heeft men met het herprogrammeren met de lexia een verkeerde instelling / reset gedaan?
hardware is niet anders, hoogstens schoner? Is de reiniging mislukt?
Na regeneratie loopt de motor normaal en vrij zuinig (ongeveer 5l/100km @96km/h constant op vlakke weg) net zoals voor roetfilterreiniging. Eolys niveau is gecontroleerd en voldoende, er branden geen waarschuwingslampjes en geen foutmelding in display.
NB. Tijdens regenereren is het meerverbruik fors: van 5l naar 7,5 - 8l /100km dat is meer dan 50% extra! lijkt me niet goed, maar is hetzelfde als vroeger. Eigenlijk was dat forse meerverbruik een reden om preventief roetfilter te reinigen.
Ik hoop dat je mij en mijn garage kunt helpen!