C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Ik kan daarover meepraten. Ik heb enkele lekkages, klein en groot, aan het koelsysteem gehad. Ondanks het handelen van deskundige monteurs bleek het verdraaid lastig de lucht te laten ontsnappen. En dan denk je alle lucht eruit te hebben, is na een rit het peil ineens een stuk lager, eenmalig.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13974
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door willy4 »

wat je ook kunt doen is , de motor goed wat toeren laten maken , dan zul je zien dat koelwater zakt in het vaatje , die moment iemand laten het vaatje vullen tot aan de rand en dan de dop erop .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
c5jan schreef:Andere stomme vraag: hoe weet je zeker dat je een 89 graden thermostaat hebt?
Omdat ik de thermostaat vervangen heb toen de condensor van de airco vervangen is. Ik had toen al gezien dat er een "normale" mechanische thermostaat in zat en niet een elektronisch geregelde "originele" thermostaat. Lexia geeft ook vanaf het begin aan dat het circuit van de thermostaat open is, dus niet aangesloten en dat kon ook niet gezien de thermostaat die er uit kwam.

Peil van de KVS is overigens nooit "ineens" erg veel lager geworden...

@ JWC5 Ook de slangen naar de kachel worden dus heet in antwoord op je eerdere vraag.
Genem
Genem
Re: Kachel blijft koud

Bericht door Genem »

Werken de kachelkleppen wel?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In mijn openingspost vraag ik me ook al af of het de kleppen niet zijn maar als ik ze test met de Lexia hoor ik wel wat bewegen maar dat zegt misschien niets.

Vandaag weer even gereden en de OBD scanner er aan gehangen voor live data.

De sensor is niet fris of de aansluiting niet...

De plaatjes zijn in een tijdsbestek van een paar minuten.

\Het is de meter rechtsonder...
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Even een vraag, zijn de KVS temperatuursensor en de olietemperatuursensor aan elkaar verbonden? Als de KVS temperatuur oploopt dan de olietemperatuur ook en andersom ook... :smt017
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Ze zullen pendelen. Met 30 graden krijg je lucht niet erg warm, dat voelt koud of amper lauw.
Er zit een warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof, maar groot zou ik het effect niet verwachten.
Er staat toch juist niks qua olietemperatuur? Is dat altijd zo?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door JW-C5 »

Waar zit de KVS-temperatuursensor in het blok bij deze auto?
Als dat hoog is, zou het kunnen zijn dat hij af en toe even "droog valt", dat zou die plotselinge daling op het tweede plaatje misschien kunnen verklaren. En dat zou dan weer gekoppeld zijn aan een luchtbel die in het kvs circuit zit.

Voor wat die gedachte waard is......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13974
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door willy4 »

willy4 schreef:als ik het zo allemaal lees , zou ik de kleppen met de hand is bedienen.
dan zul je de motoren is eraf moeten nemen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Volgens mij zit de kvtemp sensor in het thermostaathuis.
Genem
Genem
Re: Kachel blijft koud

Bericht door Genem »

Dat je iets hoort bewegen zegt niets. De stelmotoren draaien wel zoals het moet, maar als de klep asjes gebroken zijn gebeurt er dus helemaal niets.
Het beste is om het motortje links boven bij het handschoenenkastje er eens uit te halen, dan zie je de klepas zitten, deze moet je voorzichtig kunnen draaien. Als die gebroken is zal het best kunnen dat je hem naar binnen duwt. Maar dan weet je gelijk waar het probleem zit.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Allen bedankt voor het meedenken, als ik ven het weekend wat meer tijd heb ga ik het handschoenenvak demonteren en kijken hoe de stand van zaken daar is. Vandaag overigens een rit gemaakt en temperatuur stond netjes op 9 uur zonder te bewegen. Nog steeds lauwe lucht overigens, ben toch bang dat het aan de kleppen ligt... :(

Wat ik wel bijzonder vindt is dat de meeste mensen dan aan 1 kant warm en aan 1 kant koude lucht hebben, ik heb aan beide kanten lauwe lucht... :o

Zou betekenen dat beide kleppen tegelijkertijd stuk zijn gegaan...?

OBD lezer vond waarschijnlijk de olietemperatuursensor niet, vandaar geen waarde want hij werkt wel.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Ik zou dat met een endoscoop bekijken.

Maar de aanvoertemperatuur klopt al niet. Hoe verwacht je dan warme lucht?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik ga eerst de simpele dingen verder controleren, de stekker van de KVS sensor opnieuw solderen, dan dashboardkastje demonteren en kijken of de kleppen überhaupt bewegen. Zal van het weekend worden, eerder niet echt tijd.

Als ik meer gedaan heb of meer weet meld ik me weer.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Kachel blijft koud

Bericht door boes »

GW'tje zou zeggen:"begin maar me vervangen van de KVS sensor..."
Die heeft in het verleden veel gezeik gehad met die groene dingen in benzine gevallen...
Het is niet autobiografisch aangezien ik al hessedeel lang geen stinkende benzine dingen heb gereden.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Daarom rij ik op lpg :smt190
Plaats reactie