C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Kachel blijft koud

Bericht door Stinger01 »

Hallo medeforummers,

Sinds een paar weken blijft de kachel van de dame koud.
Het lijkt mij te zijn begonnen toen ik op de snelweg, toen het nog lekker warm was buiten, in een file terechtkwam. Temperatuur van de motor liep toen even snel op tot in het rood en een waarschuwing op dashboard. Ik heb toen de verwarming aan gezet en de blower op maximum. De temperatuur liep toen vlot weer terug en ik heb er verder geen last meer van gehad.

Nu wordt de kachel niet meer warm, motor komt vlot op temperatuur, meter staat in het midden, olietemperatuur is ook normaal. Als ik de temperatuur op maximaal zet is na een vrij langer tijd een beetje de kou van de instromende lucht af maar niet meer dan dat.

Zou het aan de kleppen van de kachel kunnen liggen? Of kan er een andere oorzaak zijn? Thermostaat lijkt me niet het probleem.

Nu de buitentemperatuur zakt is het best fris in de auto. :smt197
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door willy4 »

is er nog voldoende koelwater erin.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Al gecontroleerd en is maximaal gevuld.

Nog even voor de volledigheid; hij blijft links en rechts koud. Dus niet maar 1 kant.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wellicht de temperatuur sensor binnen. Kijk eens via de Lexia wat hij aangeeft.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door willy4 »

die 2 leidingen aan het schutbord hoe zijn die?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Leidingen aan schutbord nog niet gevoeld, morgen maar eens doen.

Temperatuursensor interieur nog niet gecontroleerd, ook morgen maar eens uitlezen, waar is dat te vinden met de lexia?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Lucht in het koelsysteem misschien.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Is de oorzaak van dat warmlopen bekend?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Kachel blijft koud

Bericht door boes »

was bij mijn vorige dame het eerste teken dat de fan (schakeling) overleden was?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Oorzaak warmlopen niet bekend, was maar heel even toen ik in de file terechtkwam en na aanzetten van de verwarming en blower koelde ze weer af naar normale waarden en heb ik er ook geen last meer van gehad de rest van de rit die nog zeker een uur duurde en op de terugrit van 2 uur later op de avond ook geen probleem gehad.

Een ieder tot zover bedankt voor het meedenken, straks na het werk eerst maar eens uitlezen en aan de slangen voelen, dan evt. nog eens ontluchten. 2 jaar geleden is de radiateur er uit geweest ivm vervangen van de aircocondensor en toen is (een deel) van de koelvloeistof vervangen en de thermostaat dus lucht in systeem zou kunnen, kan me niet herinneren dat we toen ontluchtingsschroeven hebben open gehad, maar toen ook verder geen problemen met verwarming gehad.

Mocht bovenstaande het allemaal niet zijn dan ga ik proberen de boel maar eens te spoelen en de koelvloeistof in zijn geheel vervangen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Tenzij je plankgas met aanhanger bergop aan het rijden bent hoort de auto niet warm te lopen. Tenzij er ergens een defect verscholen zit, of een luchtbel in het koelsysteem bijvoorbeeld.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
De volgorde van ontluchten zou ik ook goed op letten, eerst de slang met de ontluchtnippel bij het thermostaathuis openen. Daarna de slang bij het schutbord openen om te ontluchten. Dit alles bij een warme motor natuurlijk zodat je het hele systeem ontlucht.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

En zorg ook voor een vultrechter met voldoende hoogte. Je krijgt de lucht er anders niet uit.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door BJG »

Inderdaad, en let op bij deze motor, de thermostaat is 105 graden (af fabriek) dus niet ontluchten met warme motor!!!

Gebruik een ontluchtbeker en doe dit zonder dat de motor draait, daarna warm rijden en laten afkoelen, eventueel daarna opnieuw nogmaals controleren/ontluchten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
@BJG er zit nu een mechanische 89 graden thermostaat in (nog steeds heet genoeg om je handen aan te branden)
Plaats reactie