Re: Hydraulische pomp trekt te veel stroom
Via een adresje van Willy ben ik aan een "nieuwe" pomp uit afbraak geraakt.
Ik heb de elektromotor van die pomp ook maar eens even open gemaakt om te zien hoe die er vanbinnen aan toe is. Maar die was verbazingwekkend proper, en de koolborstels zelf waren amper verbruikt. Dus het lijkt er op dat die pomp nooit erg lang dienst gedaan heeft. Aan de buitenkant was hier en daar wel wat roest, maar de meest roestige stukken kon ik makkelijk overbouwen van mijn pomp.
Het restje olie dat er nog in zat was ook heel mooi en zuiver van kleur. Dus ik denk dat ik een heel goede koop gedaan heb.
Ook heb Ik uiteindelijk de elektronica niet overgebouwd, want ik heb nu ook op de plastic behuizing daarvan een artikelnummer teruggevonden (kleine opdruk op de plastic zelf) en die kwam volledig overeen met mijn vorige pomp. Enkel het productie-jaar ervan is bij mijn vorige pomp 2008 en bij deze 2009 (als je dat ding van de pomp afvijst, staat dat jaartal aan de onderkant in de plastic gegraveerd). Verder stond er enkel nog een kleine letter A op die van mijn eerdere pomp en op deze een letter B op diezelfde plek.. maar het artikelnummer zelf was dus identiek en bouwjaar niet te verschillend. Bovendien merkte ik ook op dat de doos van die electronica bij mijn pomp niet helemaal goed meer afsloot tov die van de nieuwe pomp..
Het Citroën artikelnummer 5277 K1 of ook maar iets dat daar op gelijkt, vind ik nergens terug op geen van beide pompen; dus heb ik het er maar op gewaagd.
Dan had ik wel nog wat problemen om de pomp te ontluchten, want de auto dacht ondertussen dat hij terug op hoogste stand stond door zolang op blokken te staan. De wielen waren klaarblijkelijk gezakt en heb ik manueel met wat hefbomen omhoog moeten duwen voordat de boordcomputer besloot om de pomp dan maar eens te laten aanslaan. Maar eens hij daarmee begon, is het verder allemaal redelijk vlot gegaan.
Nadat ik zeker was dat de pomp effectief pompte, het nieuwe voorraad vat er weer op en gevuld met de olie die ik gerecupereerd heb uit het vorige vat. (die was nog maar enkele maanden oud sinds mijn vorige "herstelling").
Eens de auto van zijn blokken was, zakte hij, desondanks hij intussen terug op hoogste stand stond, door zijn voorpoten. Maar de pomp sloeg regelmatig terug aan om bij te pompen en na zo'n 4 keer aan en uit slaan van de pomp begon de voorkant dan toch ook te stijgen.
Dan vlot terug naar beneden, maar ook de 2e keer ging het stijgen zeer moeizaam en viel de pomp een aantal keer een tijdje uit om daarna opnieuw te proberen. Maar uiteindelijk kwam hij toch omhoog.
En sindsdien gaat hij terug vlot op en neer telkens in een enkele pomp-beurt.
Dit zal dus wss te maken hebben gehad met de hoeveelheid lucht die in de leidingen is geraakt door de werken.
Wat me wel opviel is dat ik de pomp nu ook hoor werken om de wagen in laagste positie te krijgen (licht andere toon dan wanneer hij naar hoogste stand gaat). Dat heb ik bij mijn vorige pomp nooit gehoord (ook niet als ik hem in laagste positie zette en meteen daarna de motor uitschakelde). Ik was er dus van overtuigd dat dit gewoon gebeurde door ergens een klep open te zetten waardoor de olie terug in het vat kan vloeien en de auto door zijn eigen gewicht naar omlaag ging.
Nu wordt er echter duidelijk actief olie teruggepompt.. Misschien toch een update in die electronica sinds mijn vorige pomp..
In elk geval blij dat dit weer achter de rug is. Nieuwe pomp en nieuw vat.. hopelijk was dat het laatste probleem dat ik zal hebben met de hydrauliek van deze wagen.. (veerpoten zelf zien er nog steeds goed uit, nog geen spoor van lekken daar.. dus we hopen dat die het uithouden..)
In ieder geval dank aan iedereen hier voor de gemaakte suggesties, ideeën en opzoekingen! Zonder dit forum zou ik me wss nooit zelfzeker genoeg voelen om daar uberhaupt nog maar zelf aan te beginnen, en had ik gezien de kost hiervoor bij de dealer, de ouderdom van de wagen en het feit dat ik er in België geen enkele Lage Emmissie Zone meer mee binnen mag, mogelijk al geen C5 meer gehad.. Dus bedankt allen voor het redden van deze Citroën