C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een kort piepend geluid als ik de motor start. Lijkt op het geluid van een slippende multiriem. Echter, deze kan uitgesloten worden want multiriem inclusief spanners is pas geleden vernieuwd. Het piepende geluid was er voor die tijd ook al.
Het piepende geluid treedt alleen maar op bij een warme motor. Dus niet bij de koude start.
Nu las ik zojuist een artikel in de Autoweek over iemand met een Opel Astra die toevallig precies hetzelfde probleem heeft. Expert zegt dat dit geluid afkomstig zou kunnen zijn van het dubbelmassa vliegwiel dat aan het verslijten is. Ik dacht altijd dat de symptomen van een defect dubbelmassa vliegwiel waren dat er een rammel optreedt bij het afzetten van de motor en trillingen bij stationair toerental en optrekken vanuit stilstand.
Wat is wijsheid, vervangen (daarmee natuurlijk ook de koppelingsplaat en drukgroep daar de bak sowieso eraf moet), of gewoon eerst maar eens doorrijden en zien hoe het geluid zich verder ontwikkelt?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik zou eens goed naar je krukas poelje kijken
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Een kort piepend geluid bij het starten of afzetten van de motor, is inderdaad vaak de krukaspoellie.
Tenminste als ik er van uit ga dat de 1.6 e-hdi een 8v motor is (DV6C ?), daar zit een dubbelmassa krukaspoellie op.

Een slecht dubbelmassa vliegwiel, geeft meestal een continue piepend geluid bij stationair draaien.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Hmmm, maar toevallig is er in september vorig jaar bij de distributiewissel al een nieuwe krukaspoelie gemonteerd. Daarvoor had ik piepende geluiden als ik gas gaf in de eerste versnelling. Dat geluid was toen verdwenen nadat de nieuwe krukaspoelie was gemonteerd.
Naja, ik kijk het nog wel even aan. In ieder geval heb ik bij het afzetten van de motor en tijdens het rijden geen last van rammelende geluiden. Dus hoop dat het dubbelmassa vliegwiel nog even mee kan. Koppeling functioneert verder ook nog prima.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
even de Multiriem eraf?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Is alleen de krukaspoellie vervangen, of ook de multiriem en bijbehorende span/looprollen ?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Citroenfan39 schreef:Hallo allemaal,

slippende multiriem. Echter, deze kan uitgesloten worden want multiriem inclusief spanners is pas geleden vernieuwd.
Is vervangen!
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Oh ja, overheen gelezen, ik word oud :lol:

De tip van Boes is het beste om mee te beginnen, zo kun je de multi-riem uitsluiten.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2013 18:23
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Locatie: Goedereede
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik gok ook op de pulley, laatst bij een peugeot ook gezien

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Eerder schreef hij:
Hmmm, maar toevallig is er in september vorig jaar bij de distributiewissel al een nieuwe krukaspoelie gemonteerd
Zou die dan al wéér kapot zijn?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Probeer eerst eens goed te luisteren waar het vandaan komt. Er kan van alles tjilpen en piepen bij het starten.
Ik dacht bijv eerst een stukke dynamo te hebben, dat bleek een kapot gelopen koelfan.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2013 18:23
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Locatie: Goedereede
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Kukelu schreef:Ik gok ook op de pulley, laatst bij een peugeot ook gezien

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Was bij die peugeot gek genoeg ook zo


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
JW-C5 schreef:Eerder schreef hij:
Hmmm, maar toevallig is er in september vorig jaar bij de distributiewissel al een nieuwe krukaspoelie gemonteerd
Zou die dan al wéér kapot zijn?

Groet,
JW
Kan ik mij niet voorstellen.
Het is er één van Febi Bilstein en die staan toch goed bekend.
Overigens is de piep er nog steeds maar maak ik mij er niet meer zo druk om.
Ik heb nu een heel ander en veel erger probleem. Namelijk een storing gehad op een verstuiver.
Vorig jaar en dat jaar ervoor ook al een verstuiver mogen vervangen en dat zijn dure jongens.
Ik vind de betrouwbaarheid van dit 1.6 hdi blok toch wel erg tegenvallen ook al wordt er oa. op Autoweek beweerd dat deze motoren bijkans onverwoestbaar zouden zijn.
Mijn ervaring is helaas anders. :smt198
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ze zijn verplicht om bio toe te voegen aan de brandstof , wat altijd niet te goede komt aan de verstuivers.
daarom is het raadzaam om iets toe te voegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
boes schreef:even de Multiriem eraf?
Dat moet je nooit doen bij een dubbelmassa poulie, dan gaat de poulie stuk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie