Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een tijdje een kort piepend geluid als ik de motor start. Lijkt op het geluid van een slippende multiriem. Echter, deze kan uitgesloten worden want multiriem inclusief spanners is pas geleden vernieuwd. Het piepende geluid was er voor die tijd ook al.
Het piepende geluid treedt alleen maar op bij een warme motor. Dus niet bij de koude start.
Nu las ik zojuist een artikel in de Autoweek over iemand met een Opel Astra die toevallig precies hetzelfde probleem heeft. Expert zegt dat dit geluid afkomstig zou kunnen zijn van het dubbelmassa vliegwiel dat aan het verslijten is. Ik dacht altijd dat de symptomen van een defect dubbelmassa vliegwiel waren dat er een rammel optreedt bij het afzetten van de motor en trillingen bij stationair toerental en optrekken vanuit stilstand.
Wat is wijsheid, vervangen (daarmee natuurlijk ook de koppelingsplaat en drukgroep daar de bak sowieso eraf moet), of gewoon eerst maar eens doorrijden en zien hoe het geluid zich verder ontwikkelt?
Ik heb sinds een tijdje een kort piepend geluid als ik de motor start. Lijkt op het geluid van een slippende multiriem. Echter, deze kan uitgesloten worden want multiriem inclusief spanners is pas geleden vernieuwd. Het piepende geluid was er voor die tijd ook al.
Het piepende geluid treedt alleen maar op bij een warme motor. Dus niet bij de koude start.
Nu las ik zojuist een artikel in de Autoweek over iemand met een Opel Astra die toevallig precies hetzelfde probleem heeft. Expert zegt dat dit geluid afkomstig zou kunnen zijn van het dubbelmassa vliegwiel dat aan het verslijten is. Ik dacht altijd dat de symptomen van een defect dubbelmassa vliegwiel waren dat er een rammel optreedt bij het afzetten van de motor en trillingen bij stationair toerental en optrekken vanuit stilstand.
Wat is wijsheid, vervangen (daarmee natuurlijk ook de koppelingsplaat en drukgroep daar de bak sowieso eraf moet), of gewoon eerst maar eens doorrijden en zien hoe het geluid zich verder ontwikkelt?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik zou eens goed naar je krukas poelje kijken
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een kort piepend geluid bij het starten of afzetten van de motor, is inderdaad vaak de krukaspoellie.
Tenminste als ik er van uit ga dat de 1.6 e-hdi een 8v motor is (DV6C ?), daar zit een dubbelmassa krukaspoellie op.
Een slecht dubbelmassa vliegwiel, geeft meestal een continue piepend geluid bij stationair draaien.
Tenminste als ik er van uit ga dat de 1.6 e-hdi een 8v motor is (DV6C ?), daar zit een dubbelmassa krukaspoellie op.
Een slecht dubbelmassa vliegwiel, geeft meestal een continue piepend geluid bij stationair draaien.
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Hmmm, maar toevallig is er in september vorig jaar bij de distributiewissel al een nieuwe krukaspoelie gemonteerd. Daarvoor had ik piepende geluiden als ik gas gaf in de eerste versnelling. Dat geluid was toen verdwenen nadat de nieuwe krukaspoelie was gemonteerd.
Naja, ik kijk het nog wel even aan. In ieder geval heb ik bij het afzetten van de motor en tijdens het rijden geen last van rammelende geluiden. Dus hoop dat het dubbelmassa vliegwiel nog even mee kan. Koppeling functioneert verder ook nog prima.
Naja, ik kijk het nog wel even aan. In ieder geval heb ik bij het afzetten van de motor en tijdens het rijden geen last van rammelende geluiden. Dus hoop dat het dubbelmassa vliegwiel nog even mee kan. Koppeling functioneert verder ook nog prima.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
even de Multiriem eraf?
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Is alleen de krukaspoellie vervangen, of ook de multiriem en bijbehorende span/looprollen ?
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Is vervangen!Citroenfan39 schreef:Hallo allemaal,
slippende multiriem. Echter, deze kan uitgesloten worden want multiriem inclusief spanners is pas geleden vernieuwd.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Oh ja, overheen gelezen, ik word oud 
De tip van Boes is het beste om mee te beginnen, zo kun je de multi-riem uitsluiten.
De tip van Boes is het beste om mee te beginnen, zo kun je de multi-riem uitsluiten.
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2013 18:23
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Locatie: Goedereede
Ik gok ook op de pulley, laatst bij een peugeot ook gezien
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Probeer eerst eens goed te luisteren waar het vandaan komt. Er kan van alles tjilpen en piepen bij het starten.
Ik dacht bijv eerst een stukke dynamo te hebben, dat bleek een kapot gelopen koelfan.
Ik dacht bijv eerst een stukke dynamo te hebben, dat bleek een kapot gelopen koelfan.
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2013 18:23
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Locatie: Goedereede
Was bij die peugeot gek genoeg ook zoKukelu schreef:Ik gok ook op de pulley, laatst bij een peugeot ook gezien
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Kan ik mij niet voorstellen.JW-C5 schreef:Eerder schreef hij:Zou die dan al wéér kapot zijn?Hmmm, maar toevallig is er in september vorig jaar bij de distributiewissel al een nieuwe krukaspoelie gemonteerd
Groet,
JW
Het is er één van Febi Bilstein en die staan toch goed bekend.
Overigens is de piep er nog steeds maar maak ik mij er niet meer zo druk om.
Ik heb nu een heel ander en veel erger probleem. Namelijk een storing gehad op een verstuiver.
Vorig jaar en dat jaar ervoor ook al een verstuiver mogen vervangen en dat zijn dure jongens.
Ik vind de betrouwbaarheid van dit 1.6 hdi blok toch wel erg tegenvallen ook al wordt er oa. op Autoweek beweerd dat deze motoren bijkans onverwoestbaar zouden zijn.
Mijn ervaring is helaas anders.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ze zijn verplicht om bio toe te voegen aan de brandstof , wat altijd niet te goede komt aan de verstuivers.
daarom is het raadzaam om iets toe te voegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.
daarom is het raadzaam om iets toe te voegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat moet je nooit doen bij een dubbelmassa poulie, dan gaat de poulie stuk.boes schreef:even de Multiriem eraf?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website




