
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Tja, ik heb recent bij de "zwarte" beurt de LDS laten verversen en het systeem laten calibreren. Johan zei toen dat de bollen van de X7 eigenlijk nooit stuk gaan. Toch vind ik de vering niet meer zo goed als voorheen, op de snelweg is er niets aan de hand, maar op slechtere wegen vind ik de vering richting "Duits" gegaan. Ik heb sterk de indruk dat inderdaad de schokdemping op kortere oneffenheden niet perfect meer is. Maar hoe kom je er achter of dit klopt? Druk lijkt niet alles te zeggen, dus dan maar de bollen op proef vervangen ?? Originele bollen op de X7 is bepaald niet goedkoop trouwens 

Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De discussie over de schokdempers in de veerbollen is een jaar of wat geleden op gang gekomen in het Clubblad van de ID/DS Club.
Er waren er toen die dachten dat de veerplaatjes in de dempers op den duur zouden verslappen. Maar er waren er ook die van mening waren dat het verenstaal van de plaatjes verder uitharde, en dat daarom de dempers stugger zouden worden. Ze argumenteerden dat mede door naar koper te verwijzen, dat wordt inderdaad harder als je dat veel buigt.
Die discussie heeft nooit tot een "wetenschappelijk onderzoek" geleid, helaas.
Maar mij is bijgebleven dat je er niet van uit mag gaan dat de dempers niet zouden "slijten", in welke richting dat dan ook begrepen zou moeten worden.
Groet,
JW
Er waren er toen die dachten dat de veerplaatjes in de dempers op den duur zouden verslappen. Maar er waren er ook die van mening waren dat het verenstaal van de plaatjes verder uitharde, en dat daarom de dempers stugger zouden worden. Ze argumenteerden dat mede door naar koper te verwijzen, dat wordt inderdaad harder als je dat veel buigt.
Die discussie heeft nooit tot een "wetenschappelijk onderzoek" geleid, helaas.
Maar mij is bijgebleven dat je er niet van uit mag gaan dat de dempers niet zouden "slijten", in welke richting dat dan ook begrepen zou moeten worden.
Groet,
JW

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat ik begrepen heb is dat ook het membraan een rol speelt, stug kan worden.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Koper wordt harder omdat het zo ver gebogen wordt dat het blijvend vervormt. (Het verstevigingstraject heet dat in de trekkromme) Staal doet dat ook, maar wordt normaliter nooit zover belast dat het blijvend vervormt. Zeker bij verenstaal treedt dus geen versteviging op.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het membraan is van rubber achtig materiaal gemaakt nb.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
jantje1948 schreef: Zeker bij verenstaal treedt dus geen versteviging op.
Echter kan wel de karakteristiek van de veer wijzigen na zware belasting. Maar er zijn natuurlijk legio factoren die hier een rol in kunnen spelen. Denk aan temperatuur waarin de veer/membraan moet werken, hardingsprocessen bij fabricage, materiaal onzuiverheden die bij een slecht hardingsproces voor interkristallijn corrosie zorgen etc, etc.
Zoals al aangegeven zal alleen een materiaalonderzoek dan duidelijk uitsluitsel kunnen geven.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Met name voor de interkristallijne corrosie zal dat nodig zijn omdat dat in eerste instantie niet met het blote oog is te zien. Dit is een corrosievorm die op moleculair niveau plaatsvindt. Deze interne vorm van corrosie zorgt voor een vorm van brosheid. Het gevaarlijkste aan deze corrosievorm is dat het heel moeilijk te detecteren is. In de meest ideale omstandigheid ontstaat er een scheur of put voordat het materiaal kapot gaat
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2019 16:54
Auto: C5 2.0i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 185000
Kleur: zilvergrijs
verdeelstuk midden achter olie
Waarschijnlijk is de afdichting van de veerbol op het verdeelstuk de schuldige. Dat heb ik ervaren bij een XM en C5 break. Het bleek dat er op de afdichtring= een groene O ring, vlgs mij niet standaard= minuscule roestplekjes zaten op de plaats van de hoekruimten van de rechthoekige pakkingruimte. Ik heb de O ring vervangen door een originele ring met rechthoekige doorsnede. Ik denk dat er vocht binnengedrongen is op het aanligvlak tussen bol en verdeelstuk waardoor corrosie. Een fractie van een mm deformatie van een O ring is voldoende om lekkage te veroorzaken. Dit geheel bevindt zich op een heel onbeschermde plek met veel turbulentie.
Om zeker te zijn dat het probleem hier ligt: met remmenreiniger alles ontvetten en met perslucht droogspuiten. Na een paar droge dagen controleren waar de olie vandaan komt.
Succes!
Ab
Waarschijnlijk is de afdichting van de veerbol op het verdeelstuk de schuldige. Dat heb ik ervaren bij een XM en C5 break. Het bleek dat er op de afdichtring= een groene O ring, vlgs mij niet standaard= minuscule roestplekjes zaten op de plaats van de hoekruimten van de rechthoekige pakkingruimte. Ik heb de O ring vervangen door een originele ring met rechthoekige doorsnede. Ik denk dat er vocht binnengedrongen is op het aanligvlak tussen bol en verdeelstuk waardoor corrosie. Een fractie van een mm deformatie van een O ring is voldoende om lekkage te veroorzaken. Dit geheel bevindt zich op een heel onbeschermde plek met veel turbulentie.
Om zeker te zijn dat het probleem hier ligt: met remmenreiniger alles ontvetten en met perslucht droogspuiten. Na een paar droge dagen controleren waar de olie vandaan komt.
Succes!
Ab
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
@Ab, ik heb geen bol op het verdeelstuk zitten 
