Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Zo gisteren een rondje knutselen gedaan aan de dame.
Begonnen met aan beide kanten de fusee kogels te ver vangen.
Ik dacht dat de rem zadels niet goed waren maar dat blijken de kabels te zijn dus.( zo meer)
Achter heb ik de rem schijven en blokken vervangen. De klauwen schoon gemaakt en weer glad. Er zat dus corrosie tussen de klauw en de ophanging. Daardoor met remmen naar links trekken. De rechter klauw had de meeste corrosie.
Omdat alles er toch af was kun ik mooi bij veerremcilinders. Deze lekten ook.
Bollen er af en de cilinders gedemonteerd. Mooi schoon gemaakt en nieuwe ringen er in geplaatst. Kosten 15 euro per kant. 1 hoes was ook kapot en heb die ook vervangen, die had ik al een poosje liggen.
Madam remt en veert weer goed.
Nu nog sparen voor een rondje nieuwe bollen, ik heb er maar 4 nodig maar goedkoop zijn ze niet.
Wat mij opviel is dat het verdeelstukje in het midden achter ook nogal nat van de olie is. Wat kan hier de oorzaak van zijn?.
De verbindingen zitten allemaal goed vast.
Nu een vraagje over de remkabels.
Zo'n 3,5 jaar geleden ook alles vervangen en nu weer kapot op de overgang van de kabel naar de geleidehuls. Is hier een oplossing voor om dit beter te beschermen? Het is een K** constructie in mijn ogen.
In een ander draadje staan de kabels en hulzen vermeld, deze zijn goed?
https://www.autodoc.nl/triscan/7221027" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.nl/triscan/7221121" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.nl/triscan/7221122" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes
Harry
Begonnen met aan beide kanten de fusee kogels te ver vangen.
Ik dacht dat de rem zadels niet goed waren maar dat blijken de kabels te zijn dus.( zo meer)
Achter heb ik de rem schijven en blokken vervangen. De klauwen schoon gemaakt en weer glad. Er zat dus corrosie tussen de klauw en de ophanging. Daardoor met remmen naar links trekken. De rechter klauw had de meeste corrosie.
Omdat alles er toch af was kun ik mooi bij veerremcilinders. Deze lekten ook.
Bollen er af en de cilinders gedemonteerd. Mooi schoon gemaakt en nieuwe ringen er in geplaatst. Kosten 15 euro per kant. 1 hoes was ook kapot en heb die ook vervangen, die had ik al een poosje liggen.
Madam remt en veert weer goed.
Nu nog sparen voor een rondje nieuwe bollen, ik heb er maar 4 nodig maar goedkoop zijn ze niet.
Wat mij opviel is dat het verdeelstukje in het midden achter ook nogal nat van de olie is. Wat kan hier de oorzaak van zijn?.
De verbindingen zitten allemaal goed vast.
Nu een vraagje over de remkabels.
Zo'n 3,5 jaar geleden ook alles vervangen en nu weer kapot op de overgang van de kabel naar de geleidehuls. Is hier een oplossing voor om dit beter te beschermen? Het is een K** constructie in mijn ogen.
In een ander draadje staan de kabels en hulzen vermeld, deze zijn goed?
https://www.autodoc.nl/triscan/7221027" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.nl/triscan/7221121" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.nl/triscan/7221122" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes
Harry
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
waarom nieuwe bollen , zijn deze niet goed meer?
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Ze zitten er bijna 300.000 km onder. Ik heb gehoord dat de werking dan toch een stuk minder is.
Of klopt dit niet, zijn het lifetime bollen?
Groet
Harry
Of klopt dit niet, zijn het lifetime bollen?
Groet
Harry
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Als ze goed veert,...waarom dan een bollenwissel?
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Daar heb je gelijk in Boes, dan laat ik het eerst maar zo.
De rammelstokjes zal ik wel vervangen die maken wel lawaai.
Nog iemand over de handremkabels een oplossing?
Groet
Harry
De rammelstokjes zal ik wel vervangen die maken wel lawaai.

Nog iemand over de handremkabels een oplossing?
Groet
Harry
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als je wil ik kan ze testen.
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Niet naast de deur hè
Maar natuurlijk bedankt voor je aanbod.
Misschien als ik weer eens een paar dagen in Sas van Gent ben dat ik contact met je opneem

Maar natuurlijk bedankt voor je aanbod.
Misschien als ik weer eens een paar dagen in Sas van Gent ben dat ik contact met je opneem
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik dacht dat het Haren tegen Brussel was.
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe 'lek' was je veercilinder, en hoe vol zat de stof/lekzak met LDS?Wat mij opviel is dat het verdeelstukje in het midden achter ook nogal nat van de olie is. Wat kan hier de oorzaak van zijn?.
De verbindingen zitten allemaal goed vast.
Als daar wat veel LDS in zit, wordt dat via de beluchtingsslang naar het midden boven de achterbrug afgevoerd. En dan zou dat daar terecht gekomen kunnen zijn.
Groet,
JW
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Hallo JW
Dat zou goed kunnen want er kwam nog al wat olie uit de lekzak
Kijken of het nu schoner wordt.
Groet
Harry
Dat zou goed kunnen want er kwam nog al wat olie uit de lekzak
Kijken of het nu schoner wordt.
Groet
Harry
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:11
Auto: Berline 2.0 I 16V
Opties: trekhaak/parkeersensors/fm-transmitter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 197000
Kleur: grijs
KPH: C5club sticker
Locatie: Apeldoorn
Misschien hier eens kijken voor nieuwe veerbollen.
https://www.decitroenspecialist.nl/inde ... %20Service" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.decitroenspecialist.nl/inde ... %20Service" onclick="window.open(this.href);return false;

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Op de site wordt geadviseerd om bollen elke drie jaar te testen. Lijkt mij wat overdreven als je elke dag dat je rijdt ervaart hoe ze zijn. In mijn Citroënleven heb ik nooit bollen hoeven laten vervangen (niet maatgevend natuurlijk). Maar als je twijfelt gewoon een collega-Citroënrijder eens laten rijden of eens in een vergelijkbaar exemplaar rijden dan weet je gelijk of je er aan toe bent.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bij ifhs bollen is 5 jaar eerder wat je verwacht. Bij alles pre C5 wel te verstaan.
Ik heb mijn C5 bij 342000 laten voorzien van nieuwe bollen.
Geen enorm groot q verschil maar hij veert toch soepeler.
Ik heb mijn C5 bij 342000 laten voorzien van nieuwe bollen.
Geen enorm groot q verschil maar hij veert toch soepeler.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In míjn lange Citroën leven, sinds 1971 rij ik "bollenkarren", heb ik heel wat bollen getest en gewisseld. Dat waren allemaal LHM systemen.cieterman schreef:Op de site wordt geadviseerd om bollen elke drie jaar te testen. Lijkt mij wat overdreven als je elke dag dat je rijdt ervaart hoe ze zijn. In mijn Citroënleven heb ik nooit bollen hoeven laten vervangen (niet maatgevend natuurlijk)......
Mijn C5 hoekbollen heb ik bij GJO een keer laten testen, km stand rond de 2 ton, de auto was toen 8 jaar oud. De druk bleek toen nauwelijks afgenomen, en dus zijn ze toen weer gemonteerd.
Wat uiteraard niet getest is, is de werking van de schokdempers. Ook die slijten, maar we kunnen niet vaststellen in hoeverre dat de veer- en rijeigenschappen beïnvloedt.
Groet,
JW