het verschijnsel doet zich voor als het stuur niet in het midden staat, ik had er vooral last van bij het wegrijden van huis waarbij ik niet draaien op de weg, na de laatste draai en gas geven in de rijrichting was het duidelijk te merken, terwijl de auto perfect was uitgebalanceerd. Ik ben blij te horen dat je altijd hard optrekt, zal de schatkist deugd doen....EvilTwin schreef:pieter melissen schreef: In mijn ervaring kan je bij een grote Citroen altijd gewoon volgas kunt optrekken zonder je handen aan het stuur te hebben. Je Citroen zal altijd rechtuit rijden zolang de weg geen µ-split of camber heeft. Het stuur blijft in het midden staan. En ik trek altijd hard op.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Da's geen Torque steer, als je wielen niet meer recht staan is de koppelverdeling van het differentieel sowieso nooit meer netjes 50:50.pieter melissen schreef:het verschijnsel doet zich voor als het stuur niet in het midden staat, ik had er vooral last van bij het wegrijden van huis waarbij ik niet draaien op de weg, na de laatste draai en gas geven in de rijrichting was het duidelijk te merken, terwijl de auto perfect was uitgebalanceerd.EvilTwin schreef:pieter melissen schreef: In mijn ervaring kan je bij een grote Citroen altijd gewoon volgas kunt optrekken zonder je handen aan het stuur te hebben. Je Citroen zal altijd rechtuit rijden zolang de weg geen µ-split of camber heeft. Het stuur blijft in het midden staan. En ik trek altijd hard op.
Als je dan trillingen voelt zou ik eerst naar mijn banden (karkasschade) en dan naar m'n homokineten gaan kijken, maar schade aan schijven of assen kan ook. De auto kan je niet uibalanceren, je kunt de voorwielen uitlijnen, en de banden (eventueel op de auto) laten balanceren. Maar verder is het gewoon een kwestie van de juiste zooi eronder, op de juiste spanning.
Hoezo heb je aandelen schatkist?Ik ben blij te horen dat je altijd hard optrekt, zal de schatkist deugd doen....
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik geloof dat ik je probeerde uit te leggen dat er verder niks mis was met de auto.....EvilTwin schreef: Als je dan trillingen voelt zou ik eerst naar mijn banden (karkasschade) en dan naar m'n homokineten gaan kijken, maar schade aan schijven of assen kan ook. De auto kan je niet uibalanceren, je kunt de voorwielen uitlijnen, en de banden (eventueel op de auto) laten balanceren. Maar verder is het gewoon een kwestie van de juiste zooi eronder, op de juiste spanning.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
de TS had last van trillingen en jij zei dat dat normaal was, en dat je daar ook last van had door torque steer. Dat is dus onzin.pieter melissen schreef:Ik geloof dat ik je probeerde uit te leggen dat er verder niks mis was met de auto.....EvilTwin schreef: Als je dan trillingen voelt zou ik eerst naar mijn banden (karkasschade) en dan naar m'n homokineten gaan kijken, maar schade aan schijven of assen kan ook. De auto kan je niet uibalanceren, je kunt de voorwielen uitlijnen, en de banden (eventueel op de auto) laten balanceren. Maar verder is het gewoon een kwestie van de juiste zooi eronder, op de juiste spanning.
1. Trillingen zijn nooit normaal.
2. Een C5 kan geen last hebben van torque steer.
3. Er is totaal geen verband tussen torque steer en trillingen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik had het ook over een Xantia...EvilTwin schreef:2. Een C5 kan geen last hebben van torque steer.pieter melissen schreef:Ik geloof dat ik je probeerde uit te leggen dat er verder niks mis was met de auto.....EvilTwin schreef: Als je dan trillingen voelt zou ik eerst naar mijn banden (karkasschade) en dan naar m'n homokineten gaan kijken, maar schade aan schijven of assen kan ook. De auto kan je niet uibalanceren, je kunt de voorwielen uitlijnen, en de banden (eventueel op de auto) laten balanceren. Maar verder is het gewoon een kwestie van de juiste zooi eronder, op de juiste spanning.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
die mag er ook geen last van hebben, voorwielophanging van een Xm, Xant' en C5 zijn lood om oud ijzer [lichtmetaal dat wel
]
Mijn xantia HDi110 (250Nm) had het ook niet.
Mijn xantia HDi110 (250Nm) had het ook niet.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
de mijne had 290 NM....EvilTwin schreef:die mag er ook geen last van hebben, voorwielophanging van een Xm, Xant' en C5 zijn lood om oud ijzer [lichtmetaal dat wel]
Mijn xantia HDi110 (250Nm) had het ook niet.
Als je een beetje googled vindt je dat torque steer vooral optreedt bij sterke motoren met een hoog koppel bij lage toerentallen. Slechts een van de redenen is ongelijke lengte van de aandrijfassen, er zijn meerdere redenen...
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
pieter melissen schreef:de mijne had 290 NM....EvilTwin schreef:die mag er ook geen last van hebben, voorwielophanging van een Xm, Xant' en C5 zijn lood om oud ijzer [lichtmetaal dat wel]
Mijn xantia HDi110 (250Nm) had het ook niet.
Als je een beetje googled vindt je dat torque steer vooral optreedt bij sterke motoren met een hoog koppel bij lage toerentallen. Slechts een van de redenen is ongelijke lengte van de aandrijfassen, er zijn meerdere redenen...
Nogmaals: torque steer heeft niks te maken met té veel koppel, maar met een slechte geometrie. Zie mijn eerdere opsomming. Met de juiste geometrie heb je het gewoon niet. Als je het niet hebt met 250Nm heb je het ook niet met 290Nm of 390Nm.
290Nm in je Xant, gechipt? Moet je voor de gein 's kijken wat voor verschil je ziet tussen het differentieel van een C5 HDi110 en een C5 HDi136
ik hoef daar niet voor te googlen, dit soort dingen weet ik gewoon. 8) over koppel vs vermogen kunnen we uren lullen, feit is dat de auto's met het meeste torque steer de Alfa 164 V6 en Lancia V8.32 zijn, terwijl hun geblazen zusje de Saab 9000 T16 er geen last van heeft.
N.B. De Alfa en Lancia delen wél een onderstel, terwijl Saab eerder uit de samenwerking is gestapt, en veel meer ervaring had met voorwielaandrijvers. Zij hebben dus wel een net onderstel gebruikt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Fijn dat je dat weet....ook fijn dat je nu het verschijnsel niet meer afdoet als een fictie van mensen die tegen voorwielaandrijving zijn....en verder had mijn 1.9TD Xantia er ook een last van, althans van trillen bij het wegrijden in een bocht...fijn ook dat het dif van een 2.2 C5 zwaarder is uitgevoerd, want er moet 360 N door...EvilTwin schreef:ik hoef daar niet voor te googlen, dit soort dingen weet ik gewoon. 8) over koppel vs vermogen kunnen we uren lullen, feit is dat de auto's met het meeste torque steer de Alfa 164 V6 en Lancia V8.32 zijn, terwijl hun geblazen zusje de Saab 9000 T16 er geen last van heeft.pieter melissen schreef:de mijne had 290 NM....EvilTwin schreef:die mag er ook geen last van hebben, voorwielophanging van een Xm, Xant' en C5 zijn lood om oud ijzer [lichtmetaal dat wel]
Mijn xantia HDi110 (250Nm) had het ook niet.
Als je een beetje googled vindt je dat torque steer vooral optreedt bij sterke motoren met een hoog koppel bij lage toerentallen. Slechts een van de redenen is ongelijke lengte van de aandrijfassen, er zijn meerdere redenen...drie keer raden welke er het meeste koppel heeft.
Nogmaals: torque steer heeft niks te maken met té veel koppel, maar met een slechte geometrie. Zie mijn eerdere opsomming. Met de juiste geometrie heb je het gewoon niet. Als je het niet hebt met 250Nm heb je het ook niet met 290Nm of 390Nm.
290Nm in je Xant, gechipt? Moet je voor de gein 's kijken wat voor verschil je ziet tussen het differentieel van een C5 HDi110 en een C5 HDi136psies, dat is een stukkie zwaarder uitgevoerd, wat jij dus voelde is dat het diff intern uit z'n voegen getrokken werd door een te hoog koppel. De interne wrijving van het diff neemt dan toe en de krachtsverdeling links-rechts aangetast.
N.B. De Alfa en Lancia delen wél een onderstel, terwijl Saab eerder uit de samenwerking is gestapt, en veel meer ervaring had met voorwielaandrijvers. Zij hebben dus wel een net onderstel gebruikt.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gelukkig maar dat Citroen dat van te voren wist...pieter melissen schreef:
Fijn dat je dat weet....ook fijn dat je nu het verschijnsel niet meer afdoet als een fictie van mensen die tegen voorwielaandrijving zijn....en verder had mijn 1.9TD Xantia er ook een last van, althans van trillen bij het wegrijden in een bocht...fijn ook dat het dif van een 2.2 C5 zwaarder is uitgevoerd, want er moet 360 N door...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
klantgerichtheid heet dat...Harm van Beek schreef:Gelukkig maar dat Citroen dat van te voren wist...pieter melissen schreef:
Fijn dat je dat weet....ook fijn dat je nu het verschijnsel niet meer afdoet als een fictie van mensen die tegen voorwielaandrijving zijn....en verder had mijn 1.9TD Xantia er ook een last van, althans van trillen bij het wegrijden in een bocht...fijn ook dat het dif van een 2.2 C5 zwaarder is uitgevoerd, want er moet 360 N door...
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Nee, goed ontwerpen...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
haha, ik weet alles!pieter melissen schreef:
Fijn dat je dat weet....
De fictie van FWD-haters is dat Torque steer per definite bij (veel vermogende) voorwielaandrijvers optreedt. Je proeft de verbazing als ze horen dat FWD ook met 422pk gewoon neutraal kan rijden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/ ... gta-422-pk" target="_blankook fijn dat je nu het verschijnsel niet meer afdoet als een fictie van mensen die tegen voorwielaandrijving zijn....
Nogmaals dat heeft niks met torque steer te maken.en verder had mijn 1.9TD Xantia er ook een last van, althans van trillen bij het wegrijden in een bocht...
wel een fijn gevoel dat ze rekening houden met alle ontwerpparameters, ook andere delen zijn zwaarder uitgevoerd, koppeling bijv. Vlak ook het gebruik van snelheidsindex-W banden niet uit.fijn ook dat het dif van een 2.2 C5 zwaarder is uitgevoerd, want er moet 360 N door...
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

