Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Dieselmotor met LPG bijmenging
Auteur |
Bericht |
Ella
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 nov 2015 18:38 Berichten: 31
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Naar boven
|
 Dieselmotor met LPG bijmenging
Wie heeft er al ervaring om zijn diesel met bi-fuel te rijden door LPG bij te mengen? Een tank zou prachtig in het reservewiel passen. -75% minder roet. -meer vermogen -Rustige motorloop zoals een bezinemotor.
Dit is de oplossing voor alle dieselproblemen in steden maar je hoort er niemand over.
|
22 mei 2018 19:36 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
Het is niet zo gunstig als men doet geloven. Het dieselverbruik daalt wel, maar de uitstoot met name van HC maar ook van CO2 en soms zelfs ook roet stijgt enorm. Dat komt doordat er met een ouderwetse houtje touwtje installatie LPG wordt toegevoegd zonder dat het motormanagement er rekening mee houdt. Omdat een diesel met een luchtoverschot werkt lukt dit, de LPG brandt op de zuurstof die overblijft. Toch gaat dit niet echt goed verbrandingstechnisch gesproken.
Verder is het in Nederland niet toegestaan waardoor je in ieder geval tijdens de APK op de proppen komt.
Vooral in Engeland werd het gedaan vanwege de hoge dieselprijs.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 mei 2018 20:08 |
|
 |
Matthijs309
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11 Berichten: 120
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
Ik speel zo nu en dan met het idee, maar de reden waarom in geen LPG-benzine rijdt is dat ik de ruimte niet wil verliezen aan een tank. Met diesel-lpg zit je met hetzelfde probleem  Daarbij zou ik dan injectoren willen zodat de inlaat zich niet (snel) vult met gas. Anders dan deze twee punten ben ik altijd wel voorstander geweest.
_________________ Spam
|
22 mei 2018 22:56 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4854 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
Wat wel goed werkt en toegepast word in grote motoren (Wartsila DF), is diesel als "pilot-fuel" i.c.m. gas (LNG/LPG). Een mengsel van gas en lucht word gecomprimeerd en een heel klein straaltje diesel om het te ontsteken, dit is 2% van de hoeveelheid diesel wat er normaal gesproken ingespoten zou worden. Hier zijn 2 uitvoeringen van, met een pilot-fuel valve of een commonrail verstuiver welke gas en diesel kan inspuiten, in het laatste geval kan naadloos geschakeld worden tussen gas en diesel, mocht één van beiden opraken of haperen. De uitstoot resultaten hiermee zijn zeer goed, i.c.m. roetfilters en NOX scrubbers.
Een commonrail diesel in de auto, zou in princiepe vrij makkelijk om te bouwen zijn voor het pilot-fuel systeem, alleen valt of staat alles zoals BJG aangeeft met een goed MM systeem, om het soepel te laten draaien en de uitstoot te beperken.
|
22 mei 2018 23:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
Het pilot fuel systeem werkt met name goed in combinatie met LNG vanwege het hoge octaangetal.
Gebruik je daarvoor puur LPG dan krijg je een voortijdige detontatieontsteking. Ik vermoed dat bij het diesel pilot fuel altijd (in ieder geval een groot deel ) LNG wordt gebruikt.
Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 mei 2018 08:18 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
We moesten toch juist van het gas af....... Even zonder gekheid: Dit soort systemen werken mijns inziens pas goed als de constructeur hier specifiek motoren voor ontwerpt/maakt.
Tot die tijd blijven het systemen die men aan een van oorsprong andere brandstof knutselt. Blijven altijd compromissen.
|
23 mei 2018 08:44 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4854 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
BJG schreef: Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering? Ervaringsdeskundige is een groot woord  Ik werk bij Wartsila op afdeling onderdelen verkoop, de DF motoren worden steeds populairder vanwege uitstoot, en die draaien inderdaad voornamelijk op LNG, al komen configuraties met LPG ook voor. Andere reden zijn de steeds meer opkomende LNG tankers, om LNG vloeibaar te houden laat men het gecontroleerd verdampen, een deel van de lading word dus opgestookt. Ik kijk net voor de gein wat die gas/diesel commonrail verstuivers kosten, € 8000 Per stuk, je zal er maar 4x 20 stuks nodig hebben, dat is kassa 
|
23 mei 2018 10:18 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
23 mei 2018 19:42 |
|
 |
henkie HDI
V.I.P.
Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26 Berichten: 1853 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
48000 euro, het is te geef 
_________________ De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5
|
23 mei 2018 21:36 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4854 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Dieselmotor met LPG bijmenging
48000 euro ? het is 160K per motor voor 20 verstuivers  Dat is veel geld, als je echter bedenkt dat 70% van de operationele kosten van een schip brandstof is, dan valt het mee. Uit mijn hoofd verbruikt een conventionele 9-cylinder met 38cm boring, c.a. 5000 liter diesel (HFO) per uur. De 20 cylinders met 50cm boring, zouden zonder commonrail/gas techniek, astronomisch veel verbruiken.
|
23 mei 2018 23:01 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|