Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 nov 2015 17:38
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Wie heeft er al ervaring om zijn diesel met bi-fuel te rijden door LPG bij te mengen?
Een tank zou prachtig in het reservewiel passen.
-75% minder roet.
-meer vermogen
-Rustige motorloop zoals een bezinemotor.
Dit is de oplossing voor alle dieselproblemen in steden maar je hoort er niemand over.
Een tank zou prachtig in het reservewiel passen.
-75% minder roet.
-meer vermogen
-Rustige motorloop zoals een bezinemotor.
Dit is de oplossing voor alle dieselproblemen in steden maar je hoort er niemand over.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het is niet zo gunstig als men doet geloven. Het dieselverbruik daalt wel, maar de uitstoot met name van HC maar ook van CO2 en soms zelfs ook roet stijgt enorm.
Dat komt doordat er met een ouderwetse houtje touwtje installatie LPG wordt toegevoegd zonder dat het motormanagement er rekening mee houdt. Omdat een diesel met een luchtoverschot werkt lukt dit, de LPG brandt op de zuurstof die overblijft. Toch gaat dit niet echt goed verbrandingstechnisch gesproken.
Verder is het in Nederland niet toegestaan waardoor je in ieder geval tijdens de APK op de proppen komt.
Vooral in Engeland werd het gedaan vanwege de hoge dieselprijs.
Dat komt doordat er met een ouderwetse houtje touwtje installatie LPG wordt toegevoegd zonder dat het motormanagement er rekening mee houdt. Omdat een diesel met een luchtoverschot werkt lukt dit, de LPG brandt op de zuurstof die overblijft. Toch gaat dit niet echt goed verbrandingstechnisch gesproken.
Verder is het in Nederland niet toegestaan waardoor je in ieder geval tijdens de APK op de proppen komt.
Vooral in Engeland werd het gedaan vanwege de hoge dieselprijs.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Ik speel zo nu en dan met het idee, maar de reden waarom in geen LPG-benzine rijdt is dat ik de ruimte niet wil verliezen aan een tank. Met diesel-lpg zit je met hetzelfde probleem 
Daarbij zou ik dan injectoren willen zodat de inlaat zich niet (snel) vult met gas.
Anders dan deze twee punten ben ik altijd wel voorstander geweest.

Daarbij zou ik dan injectoren willen zodat de inlaat zich niet (snel) vult met gas.
Anders dan deze twee punten ben ik altijd wel voorstander geweest.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Wat wel goed werkt en toegepast word in grote motoren (Wartsila DF), is diesel als "pilot-fuel" i.c.m. gas (LNG/LPG).
Een mengsel van gas en lucht word gecomprimeerd en een heel klein straaltje diesel om het te ontsteken, dit is 2% van de hoeveelheid diesel wat er normaal gesproken ingespoten zou worden.
Hier zijn 2 uitvoeringen van, met een pilot-fuel valve of een commonrail verstuiver welke gas en diesel kan inspuiten, in het laatste geval kan naadloos geschakeld worden tussen gas en diesel, mocht één van beiden opraken of haperen.
De uitstoot resultaten hiermee zijn zeer goed, i.c.m. roetfilters en NOX scrubbers.
Een commonrail diesel in de auto, zou in princiepe vrij makkelijk om te bouwen zijn voor het pilot-fuel systeem, alleen valt of staat alles zoals BJG aangeeft met een goed MM systeem, om het soepel te laten draaien en de uitstoot te beperken.
Een mengsel van gas en lucht word gecomprimeerd en een heel klein straaltje diesel om het te ontsteken, dit is 2% van de hoeveelheid diesel wat er normaal gesproken ingespoten zou worden.
Hier zijn 2 uitvoeringen van, met een pilot-fuel valve of een commonrail verstuiver welke gas en diesel kan inspuiten, in het laatste geval kan naadloos geschakeld worden tussen gas en diesel, mocht één van beiden opraken of haperen.
De uitstoot resultaten hiermee zijn zeer goed, i.c.m. roetfilters en NOX scrubbers.
Een commonrail diesel in de auto, zou in princiepe vrij makkelijk om te bouwen zijn voor het pilot-fuel systeem, alleen valt of staat alles zoals BJG aangeeft met een goed MM systeem, om het soepel te laten draaien en de uitstoot te beperken.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het pilot fuel systeem werkt met name goed in combinatie met LNG vanwege het hoge octaangetal.
Gebruik je daarvoor puur LPG dan krijg je een voortijdige detontatieontsteking. Ik vermoed dat bij het diesel pilot fuel altijd (in ieder geval een groot deel ) LNG wordt gebruikt.
Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?
Gebruik je daarvoor puur LPG dan krijg je een voortijdige detontatieontsteking. Ik vermoed dat bij het diesel pilot fuel altijd (in ieder geval een groot deel ) LNG wordt gebruikt.
Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
We moesten toch juist van het gas af.......
Even zonder gekheid: Dit soort systemen werken mijns inziens pas goed als de constructeur hier specifiek motoren voor ontwerpt/maakt.
Tot die tijd blijven het systemen die men aan een van oorsprong andere brandstof knutselt.
Blijven altijd compromissen.
Even zonder gekheid: Dit soort systemen werken mijns inziens pas goed als de constructeur hier specifiek motoren voor ontwerpt/maakt.
Tot die tijd blijven het systemen die men aan een van oorsprong andere brandstof knutselt.
Blijven altijd compromissen.
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ervaringsdeskundige is een groot woordBJG schreef:Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?

Ik werk bij Wartsila op afdeling onderdelen verkoop, de DF motoren worden steeds populairder vanwege uitstoot, en die draaien inderdaad voornamelijk op LNG, al komen configuraties met LPG ook voor.
Andere reden zijn de steeds meer opkomende LNG tankers, om LNG vloeibaar te houden laat men het gecontroleerd verdampen, een deel van de lading word dus opgestookt.
Ik kijk net voor de gein wat die gas/diesel commonrail verstuivers kosten, € 8000 Per stuk, je zal er maar 4x 20 stuks nodig hebben, dat is kassa

Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Gelukkig heb je er in je auto hooguit zes nodig........




Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



V.I.P.


Berichten: 1854
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
48000 euro, het is te geef 

De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 

Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
48000 euro ? het is 160K per motor voor 20 verstuivers 
Dat is veel geld, als je echter bedenkt dat 70% van de operationele kosten van een schip brandstof is, dan valt het mee.
Uit mijn hoofd verbruikt een conventionele 9-cylinder met 38cm boring, c.a. 5000 liter diesel (HFO) per uur.
De 20 cylinders met 50cm boring, zouden zonder commonrail/gas techniek, astronomisch veel verbruiken.

Dat is veel geld, als je echter bedenkt dat 70% van de operationele kosten van een schip brandstof is, dan valt het mee.
Uit mijn hoofd verbruikt een conventionele 9-cylinder met 38cm boring, c.a. 5000 liter diesel (HFO) per uur.
De 20 cylinders met 50cm boring, zouden zonder commonrail/gas techniek, astronomisch veel verbruiken.