Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
		     
    					    					    				C5club Veteraan

    			        
Berichten: 1335
      		Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
      			      		      			      				Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11875
      			      		      			      				Productienummer: 10111
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 267000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      			      				Locatie: 035
      			      		      		
      		      		      		        En als je toch weer eens zo graag schakelt zet je de automaat op handbediening. Hier komt er nooit meer een handbak.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        .....maar dan wel zonder koppeling.....   
 
Met je eens, ook hier komt er geen handbak meer in.
Ruim 35 jaar met een handbak gereden, dik meer dan een miljoen kilometers ermee afgelegd.
Toen was het welletjes, sinds zomer 2000 rij ik met een automaat. En ik mis de handbak geen seconde.
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 
 Met je eens, ook hier komt er geen handbak meer in.
Ruim 35 jaar met een handbak gereden, dik meer dan een miljoen kilometers ermee afgelegd.
Toen was het welletjes, sinds zomer 2000 rij ik met een automaat. En ik mis de handbak geen seconde.
Groet,
JW
Berichten: 3646
      		Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
      			      		      			      				Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2019
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 160kkm
      			      		      			      				Kleur: Blanc Banquise
      			      		      			      				Locatie: 0227
      			      		      		
      		      		      		        Zouden jullie dat ook zeggen voor de robotbak?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 2469
      		Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroen 2cv
      			      		      			      				Opties: Elektronische ontsteking
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1986
      			      		      			      				Energielabel: H
      			      		      			      				kilometerstand: 45000
      			      		      			      				Kleur: Blue Celeste
      			      		      		
      		      		      		        Liever handbak dan robotbak! Die robotbak is echt een gedrocht om mee te rijden. Maar het summum blijft natuurlijk een automaat, het enige waar ik spijt van heb is dat ik mijn huidige C5 met handbak heb gekocht.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroen 2cv6 spécial 1986
    				
    				    			Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        In de hybrid4 is er met de robotbak te leven omdat schakelmomenten worden opgevangen door de elektrische aandrijving ....
In overige gevallen een draak van een bak.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					In overige gevallen een draak van een bak.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 60
      		Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 131.000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera Nacre
      			      		      			      				Locatie: Leek
      			      		      		
      		      		      		        Ik ken de 'robotbak' niet, maar gok er op dat dit hetzelfde principe is als de selespeed in de Alfa Romeo.
De "fout" die men daarmee vaak maakt, is dat er van verwacht wordt dat het een volledige automaat is (zoals de BVA6/Aisam). Maar dat is deze niet, wanneer er geschakeld wordt, moet eigenlijk -net zo als bij een handbak- de voet even van het gas af.
Een beetje een half-half oplossing wat mij betreft. Feitelijk is het een normale handbak met een gerobotiseerd ontkoppel en schakelmechanisme.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De "fout" die men daarmee vaak maakt, is dat er van verwacht wordt dat het een volledige automaat is (zoals de BVA6/Aisam). Maar dat is deze niet, wanneer er geschakeld wordt, moet eigenlijk -net zo als bij een handbak- de voet even van het gas af.
Een beetje een half-half oplossing wat mij betreft. Feitelijk is het een normale handbak met een gerobotiseerd ontkoppel en schakelmechanisme.
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dat helpt maar het blijft wat mij betreft geen fijne bak ....
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 995
      		Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09867
      			      		      			      				Productienummer: 10335
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 349500
      			      		      			      				Kleur: gris orageux (EYTC)
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Joure
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb twee 'robotbakken':
De ene in een Peugeot 508SW uit 2013 (508 SW 1.6HDI 82KW E Bluelease Executive) en
de ander in een Citroen C4 Cactus uit 2016 (1.6 Blue HDi 73 kW S&S Business ETG).
De Peug heeft een sportstand, paddles aan het stuur en een manual mode.
De Troen heeft alleen de paddles.
Beide hebben de 'kruipfunctie'. Dit betekent dat de auto ook bij lage snelheid niet gaat schokken Ik vermoed dat dit eigenlijk rijden met een slippende koppeling is, maar dat terzijde. De Peug heeft i.i.g. een extra dikke koppelingsplaat.
Verder is de Peug (1505 kg) een heel stuk zwaarder dan de Troen (1160) zodat deze laatste ondanks de zwakkere motor, toch pittiger kan rijden (het is een lekker scheurijzertje).
Je stuurt de bak, vooral bij de Cactus, door hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij rustig optrekken schakelt de bak ook heel rustig, bijna als een echte automaat. Bij diep intrappen merk je heel duidelijk de schakel-momenten (sportief rijden noemen we dat dan).
NOOIT met het gaspedaal proberen te sturen wat de bak doet. Dan raakt hij helemaal in de war.
Bij inhalen op de snelweg is het vaak handiger om met een paddle terug te schakelen. Dat gaat snel.
Dat start & stop heb je helemaal geen last van. Ik maak we wel een beetje zorgen wat dit bv. met de turbo doet, want bij de Peug slaat de motor af als je vanaf de snelweg een rustplaats stopt.
Maar tegen de tijd dat je je voet van de rem naar het gaspedaal hebt verplaatste, draait de motor alweer. Daarmee verlies je geen sprintje bij het stoplicht.
De Cactus is wat conservatiever en schakelt de motor minder vaak uit.
De afgelopen zomer hebben we met de Peug in de Alpen gereden. Ook op de automatische stand ging dat verrassend goed. Eventueel op de sportstand om wat later op te schakelen en met een paddle voor een haarspeldbocht terug te schakelen.
Simpel gezegd krijg je waar je voor betaald. Het comfort zit tussen een handbak en automaat in. Bij de Peug is PSA meer voor comfort gegaan. Bij de Cactus schuift het schakelen van comfort naar sport al naar gelang hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt.
Ik ben er tevreden mee.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De ene in een Peugeot 508SW uit 2013 (508 SW 1.6HDI 82KW E Bluelease Executive) en
de ander in een Citroen C4 Cactus uit 2016 (1.6 Blue HDi 73 kW S&S Business ETG).
De Peug heeft een sportstand, paddles aan het stuur en een manual mode.
De Troen heeft alleen de paddles.
Beide hebben de 'kruipfunctie'. Dit betekent dat de auto ook bij lage snelheid niet gaat schokken Ik vermoed dat dit eigenlijk rijden met een slippende koppeling is, maar dat terzijde. De Peug heeft i.i.g. een extra dikke koppelingsplaat.
Verder is de Peug (1505 kg) een heel stuk zwaarder dan de Troen (1160) zodat deze laatste ondanks de zwakkere motor, toch pittiger kan rijden (het is een lekker scheurijzertje).
Je stuurt de bak, vooral bij de Cactus, door hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij rustig optrekken schakelt de bak ook heel rustig, bijna als een echte automaat. Bij diep intrappen merk je heel duidelijk de schakel-momenten (sportief rijden noemen we dat dan).
NOOIT met het gaspedaal proberen te sturen wat de bak doet. Dan raakt hij helemaal in de war.
Bij inhalen op de snelweg is het vaak handiger om met een paddle terug te schakelen. Dat gaat snel.
Dat start & stop heb je helemaal geen last van. Ik maak we wel een beetje zorgen wat dit bv. met de turbo doet, want bij de Peug slaat de motor af als je vanaf de snelweg een rustplaats stopt.
Maar tegen de tijd dat je je voet van de rem naar het gaspedaal hebt verplaatste, draait de motor alweer. Daarmee verlies je geen sprintje bij het stoplicht.
De Cactus is wat conservatiever en schakelt de motor minder vaak uit.
De afgelopen zomer hebben we met de Peug in de Alpen gereden. Ook op de automatische stand ging dat verrassend goed. Eventueel op de sportstand om wat later op te schakelen en met een paddle voor een haarspeldbocht terug te schakelen.
Simpel gezegd krijg je waar je voor betaald. Het comfort zit tussen een handbak en automaat in. Bij de Peug is PSA meer voor comfort gegaan. Bij de Cactus schuift het schakelen van comfort naar sport al naar gelang hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt.
Ik ben er tevreden mee.











