C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
En als je toch weer eens zo graag schakelt zet je de automaat op handbediening. Hier komt er nooit meer een handbak.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
.....maar dan wel zonder koppeling..... ;)

Met je eens, ook hier komt er geen handbak meer in.
Ruim 35 jaar met een handbak gereden, dik meer dan een miljoen kilometers ermee afgelegd.
Toen was het welletjes, sinds zomer 2000 rij ik met een automaat. En ik mis de handbak geen seconde.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Zouden jullie dat ook zeggen voor de robotbak?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Liever handbak dan robotbak! Die robotbak is echt een gedrocht om mee te rijden. Maar het summum blijft natuurlijk een automaat, het enige waar ik spijt van heb is dat ik mijn huidige C5 met handbak heb gekocht.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
In de hybrid4 is er met de robotbak te leven omdat schakelmomenten worden opgevangen door de elektrische aandrijving ....
In overige gevallen een draak van een bak.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
...waar ik bij het C-eendje waar m'n betere helft normaliter mee rijdt, mee kan leven ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Ik ken de 'robotbak' niet, maar gok er op dat dit hetzelfde principe is als de selespeed in de Alfa Romeo.

De "fout" die men daarmee vaak maakt, is dat er van verwacht wordt dat het een volledige automaat is (zoals de BVA6/Aisam). Maar dat is deze niet, wanneer er geschakeld wordt, moet eigenlijk -net zo als bij een handbak- de voet even van het gas af.

Een beetje een half-half oplossing wat mij betreft. Feitelijk is het een normale handbak met een gerobotiseerd ontkoppel en schakelmechanisme.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Dat helpt maar het blijft wat mij betreft geen fijne bak ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik heb twee 'robotbakken':
De ene in een Peugeot 508SW uit 2013 (508 SW 1.6HDI 82KW E Bluelease Executive) en
de ander in een Citroen C4 Cactus uit 2016 (1.6 Blue HDi 73 kW S&S Business ETG).

De Peug heeft een sportstand, paddles aan het stuur en een manual mode.
De Troen heeft alleen de paddles.
Beide hebben de 'kruipfunctie'. Dit betekent dat de auto ook bij lage snelheid niet gaat schokken Ik vermoed dat dit eigenlijk rijden met een slippende koppeling is, maar dat terzijde. De Peug heeft i.i.g. een extra dikke koppelingsplaat.

Verder is de Peug (1505 kg) een heel stuk zwaarder dan de Troen (1160) zodat deze laatste ondanks de zwakkere motor, toch pittiger kan rijden (het is een lekker scheurijzertje).

Je stuurt de bak, vooral bij de Cactus, door hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij rustig optrekken schakelt de bak ook heel rustig, bijna als een echte automaat. Bij diep intrappen merk je heel duidelijk de schakel-momenten (sportief rijden noemen we dat dan).
NOOIT met het gaspedaal proberen te sturen wat de bak doet. Dan raakt hij helemaal in de war.
Bij inhalen op de snelweg is het vaak handiger om met een paddle terug te schakelen. Dat gaat snel.

Dat start & stop heb je helemaal geen last van. Ik maak we wel een beetje zorgen wat dit bv. met de turbo doet, want bij de Peug slaat de motor af als je vanaf de snelweg een rustplaats stopt.
Maar tegen de tijd dat je je voet van de rem naar het gaspedaal hebt verplaatste, draait de motor alweer. Daarmee verlies je geen sprintje bij het stoplicht.
De Cactus is wat conservatiever en schakelt de motor minder vaak uit.

De afgelopen zomer hebben we met de Peug in de Alpen gereden. Ook op de automatische stand ging dat verrassend goed. Eventueel op de sportstand om wat later op te schakelen en met een paddle voor een haarspeldbocht terug te schakelen.

Simpel gezegd krijg je waar je voor betaald. Het comfort zit tussen een handbak en automaat in. Bij de Peug is PSA meer voor comfort gegaan. Bij de Cactus schuift het schakelen van comfort naar sport al naar gelang hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt.

Ik ben er tevreden mee.
Plaats reactie