C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
H_H schreef:Ik zou Tesla nou niet meteen een toonbeeld van goed ontwikkelde “alles elektronisch” willen noemen. Praat maar eens met brandweer lieden die iemand uit een gecrashte Tesla hebben moeten halen.
Of de zelfrijdende technologie van Tesla, ook niet helemaal feilloos gebleken.
Gesproken als een ware alfa.

Die paar ongevallen met een Tesla in autopilot mode vallen in het niet met de vele duizenden ongevallen die dagelijks gebeuren met auto's waarin iemand aan het stuur zit. En alle gevallen waarin een autopilot - of andere features zoals automatisch remmen - een ongeval voorkomt negeer je met dit argument ook net zo makkelijk.

Is autopilot feilloos? Nee, natuurlijk niet. Maar het siert Tesla dat ze het wel gewoon invoeren. Als "assistive" technologie. Je bent en blijft zelf nog steeds verantwoordelijk, precies zoals je dat ook bent bij het gebruik van eenvoudige assitive features die we allemaal kennen, zoals cruise control.

Voor wat betreft de brandweer: tja, elektrische auto's brengen andere risico's met zich mee dan auto's met een verbrandingsmotor. Benzine kan vlam vatten, accu's kunnen kortsluiting veroorzaken. Daar zijn in zo'n auto veel voorzorgsmaatregelen tegen getroffen maar er is natuurlijk altijd nog een gewenningsfase waarin dat soort technologie onbekend is. Ik denk dat je refereert aan de situatie vorig jaar waarin de brandweer iemand niet durfde te bevrijden uit een Tesla die in de flevopolder was gecrashed. Uiteindelijk bleek er helemaal geen risico te zijn, maar men was simpelweg onbekend met de situatie. Dat betekent dus dat er training en gewenning noodzakelijk is.

Overigens, ik had het over vernieuwing van user interfaces. Wat een argument rondom de vermeende onveiligheid van elektrische auto's (in het algemeen) na een crash hier dan mee te maken heeft vraag ik me sowieso af.
Ik ben juist van mening dat ze het concept comfort ernstig aan het loslaten zijn in de huidige modellen en meer op de irrelevante cosmetische tour gaan.
Mee eens. Zo'n techniek als HP is uniek en daar moet je aan vasthouden, al is het alleen maar voor de high-end markt. Ieder merk heeft mijns inziens zo'n high-end segment nodig, ook al is het maar een relatief klein deel van de omzet. Ik zal hierdoor vermoedelijk geen nieuwe Citroen meer kopen, terwijl ik anders zeer zeker weer bij Citroen was uitgekomen.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:13
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Locatie: Vlaanderen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
de HP van citroen is toch comfortabeler dan de luchtvering van diverse andere merken.
het was voor mij een moeilijke zoektocht naar een wagen met hetzelfde (of quasi) veringcomfort.
Heb diverse andere merken (Tesla-Mercedes, Volvo) test-gereden maar toch, het is niet hetzelfde en nog steeds een verschil.
Ik rij nog af en toe met de C5, en dan voel je toch direct het verschil met mijn huidige wagen welke luchtvering heeft.
op de oprit:
... (in bestelling)
1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13
1 x C4 1.6e-HDI '12

TE KOOP
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ...
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris

exit:
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10
C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06
C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03
Smart For2 cabrio CDi
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Er is nog hoop. Deze fabrikant maakt nog voertuigen met hydropneumatische vering. Weegt een paar honderd ton, en diesel, dus tikt lekker aan in de wegenbelasting. Maar ze hebben ook kleinere modelletjes... :lol:

Dieseltje klinkt wel lekker trouwens.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Nieuwe C5 pas in 2020 :shock:
Nog ff geduld ....


http://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-ci ... t-in-2020/" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Is prima zo, ben ik net weer toe aan een nieuwe :)
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
M.i raak je zo klanten kwijt , kijk maar naar de C6 , was ook een verkoop flop , XM rijders die waren al lang en breed overgestapt ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik moet nog een kleine 5 jaar tot mijn pensioen. Dan hebben we geen twee auto's meer nodig en tot zo lang hoop ik dat m'n 5 het nog uithoudt (afgelopen april bij 85 Mm is er al een "THP-reparatie" geweest)
Of we tegen die tijd nog in een Cactus (huidig), C3 (Aircross) of wellicht een ander merk rijden kan ik nu natuurlijk nog niet overzien. Wellicht dat de dan al weer een paar jaar verkochte C5 Aircross) een optie is (we worden een jaartje ouder dus een hogere instap wordt steeds aantrekkelijker) weet ik nog niet. M'n vrouw (is dan nog lang niet met pensioen) zal er het meest in rijden en die vindt zo'n bak vast te groot. Een nieuwe "gewone" C5 (vanaf 2020) zie ik er bij ons niet meer zo snel komen. Er zit toch geen HP meer in :(
L8r, Henk
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Nee geen hp, maar ik verwacht wel dat het nieuwe veersysteem beschikbaar wordt in de nieuwe C5. Misschien rijdt dat zo slecht nog niet. Een C5 heeft sowieso nooit gereden als een ‘echte’ hydraupneumaat zoals een DS, GS, CX of Xm (enz). Dus in die zin hebben we al langzaam kunnen wennen aan een nieuwe beleving van een bollenkar. Verandering of vernieuwing zorgt altijd voor wat weerstand in t begin, maar is niet per definitie altijd slecht. (Maar ook niet altijd goed ;) )
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik had wel verwacht dat er op het forum een discussie over de C5 Aircross zou zijn ontstaan.... sinds de onthulling van gisteren....


https://www.autoweek.nl/nieuws/citroen- ... venzitter/" onclick="window.open(this.href);return false;
IMG_1526.JPG
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
OK dan, lelijk ding. In 2020 komt de echte nieuwe C5 volgens autoweek.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Al die suf troenen gaan wel erg op elkaar lijken :-(


Ik hou het lekker bij m’n “ oude meuk “ , word niet heet of koud van het nieuwe gamma.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Jammer dat de naam C5 erin zit..
Op zich geen verkeerde auto
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Maar goed, krijgt de C5 aircross een plekje op dit forum?

After all is het een C5....

Allemaal C5 rijders die het een lelijk hok vinden en klagen over hydropneumatiek is wel de snelste manier om deze doelgroep weer weg te jagen .. Grumpy old men ipv hipsters....

Over hydropneumatiek, ook ik merk direct weer dat een C5 anders rijdt na een uitstapje met een huurauto. Anders is echter niet altijd beter en ik vind dat het systeem zelfs slecht omgaat met korte oneffenheden zoals richels. Daarom geen platte banden voor mij.

En dat 4 jaar tussen modellen geen goed nieuws is, dat lijkt me evident. Maar een sedan in het D segment is een stuk minder belangrijk als vroeger.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik heb inmiddels een C5 Aircross met 19" wielen en geloof me (als overtuigde HP C5 rijder): die nieuwe PHC vering maakt tot nu toe een nog betere indruk op mij dan de HP van m'n vorige C5 III Excl. uit 2012; en ik ben zeker geen hipster (zeker niet qua leeftijd :smt203 ).
En lelijk? Och smaken verschillen; ik vind een sedan ook mooier dan een SUV-achtige, maar de jaren gaan tellen en de toch wel lage instap van de C5 sedan was één van de redenen om niet te wachten op de nieuwe C5 maar (na dik meer dan 10 jaar) afscheid te nemen van HP en over te stappen op PHC. En dan vind ik de Aircross het aanzien zeker meer dan waard, zeker als ik kijk naar andere spelers in het SUV-landschap. Maar zoals gezegd: smaken verschillen.
L8r, Henk
Plaats reactie