Gesproken als een ware alfa.H_H schreef:Ik zou Tesla nou niet meteen een toonbeeld van goed ontwikkelde “alles elektronisch” willen noemen. Praat maar eens met brandweer lieden die iemand uit een gecrashte Tesla hebben moeten halen.
Of de zelfrijdende technologie van Tesla, ook niet helemaal feilloos gebleken.
Die paar ongevallen met een Tesla in autopilot mode vallen in het niet met de vele duizenden ongevallen die dagelijks gebeuren met auto's waarin iemand aan het stuur zit. En alle gevallen waarin een autopilot - of andere features zoals automatisch remmen - een ongeval voorkomt negeer je met dit argument ook net zo makkelijk.
Is autopilot feilloos? Nee, natuurlijk niet. Maar het siert Tesla dat ze het wel gewoon invoeren. Als "assistive" technologie. Je bent en blijft zelf nog steeds verantwoordelijk, precies zoals je dat ook bent bij het gebruik van eenvoudige assitive features die we allemaal kennen, zoals cruise control.
Voor wat betreft de brandweer: tja, elektrische auto's brengen andere risico's met zich mee dan auto's met een verbrandingsmotor. Benzine kan vlam vatten, accu's kunnen kortsluiting veroorzaken. Daar zijn in zo'n auto veel voorzorgsmaatregelen tegen getroffen maar er is natuurlijk altijd nog een gewenningsfase waarin dat soort technologie onbekend is. Ik denk dat je refereert aan de situatie vorig jaar waarin de brandweer iemand niet durfde te bevrijden uit een Tesla die in de flevopolder was gecrashed. Uiteindelijk bleek er helemaal geen risico te zijn, maar men was simpelweg onbekend met de situatie. Dat betekent dus dat er training en gewenning noodzakelijk is.
Overigens, ik had het over vernieuwing van user interfaces. Wat een argument rondom de vermeende onveiligheid van elektrische auto's (in het algemeen) na een crash hier dan mee te maken heeft vraag ik me sowieso af.
Mee eens. Zo'n techniek als HP is uniek en daar moet je aan vasthouden, al is het alleen maar voor de high-end markt. Ieder merk heeft mijns inziens zo'n high-end segment nodig, ook al is het maar een relatief klein deel van de omzet. Ik zal hierdoor vermoedelijk geen nieuwe Citroen meer kopen, terwijl ik anders zeer zeker weer bij Citroen was uitgekomen.Ik ben juist van mening dat ze het concept comfort ernstig aan het loslaten zijn in de huidige modellen en meer op de irrelevante cosmetische tour gaan.