Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:53
Wanneer ik mijn cruise control opnieuw inschakel en er is een flink (30 km/h) verschil tussen de eerder ingestelde snelheid dan wordt er door de automaat voor mijn gevoel vol gas gegeven tot dat de gewenste snelheid is bereikt. Bij andere auto's met cruise control die ik heb gereden verloopt dit accelereren veel geleidelijker. Herkent iemand dit fenomeen en is er wat aan te doen? (software)
Ook bij het verhogen van de snelheid met behulp van de plus knop op de cruise control doet het zich voor. Om fors versnellen te voorkomen moet ik gasgeven tot aan de eerder ingestelde snelheid en dan pas de cruise control inschakelen of bij het bereiken van de gewenste snelheid de cruise control uitzetten en dan weer aan. (een soort harde reset)
Mobieldick
Ook bij het verhogen van de snelheid met behulp van de plus knop op de cruise control doet het zich voor. Om fors versnellen te voorkomen moet ik gasgeven tot aan de eerder ingestelde snelheid en dan pas de cruise control inschakelen of bij het bereiken van de gewenste snelheid de cruise control uitzetten en dan weer aan. (een soort harde reset)
Mobieldick
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
Als ik 100 rij op cruise control, even moet afremmen tot 80 of zo, en vervolgens weer verder ga met cruise control, schakelt de bak terug en wordt vol gas gegeven. Kennelijk om in zo kort mogelijke tijd de eerder ingestelde snelheid te bereiken. Ik zou er de voorkeur aangeven dat-ie gewoon in 4 bleef staan.
Snelheid verhogen met cruise control door het knopje ingedrukt te houden geeft hetzelfde resultaat: de bak schakelt terug. Kun je voorkomen door de snelheid te verhogen met kleine "klikjes".
En inderdaad, in de Peugeot 605 automaat waar ik in heb gereden, kon je met ingeschakelde cruise control de snelheid met het betreffende knopje verhogen zonder dat dat terugschakelen tot gevolg had.
Ik herken dus het fenomeen, en ben ook benieuwd of daar wat aan te doen is.
Snelheid verhogen met cruise control door het knopje ingedrukt te houden geeft hetzelfde resultaat: de bak schakelt terug. Kun je voorkomen door de snelheid te verhogen met kleine "klikjes".
En inderdaad, in de Peugeot 605 automaat waar ik in heb gereden, kon je met ingeschakelde cruise control de snelheid met het betreffende knopje verhogen zonder dat dat terugschakelen tot gevolg had.
Ik herken dus het fenomeen, en ben ook benieuwd of daar wat aan te doen is.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Volgens mij is dit al eens eerder voorbij gekomen , bij een reset v/d CC gaat deze idd zo snel mogelijk naar de ingestelde snelheid , incl. kickdown dus , .... anders eerst zelf gas bijgeven alvorens de CC weer in te schakelen , ....
Ook ik heb hier dus 'last' van , persoonlijk geen 'nare' eigenschap ...
Ook ik heb hier dus 'last' van , persoonlijk geen 'nare' eigenschap ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Idem hier. Doe inderdaad hetzelfde: zelf gas geven tot snelheid (bijna) bereikt is en dan weer CC inschakelenMenno schreef:Volgens mij is dit al eens eerder voorbij gekomen , bij een reset v/d CC gaat deze idd zo snel mogelijk naar de ingestelde snelheid , incl. kickdown dus , .... anders eerst zelf gas bijgeven alvorens de CC weer in te schakelen , ....
Ook ik heb hier dus 'last' van , persoonlijk geen 'nare' eigenschap ...
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Het wordt "bij ons" dan ook al "Launch-control" genoemd.
Het is soms wel een kwestie van goed timen, als de auto voor je nog niet helemaal naar de rechter weghelft is, maar het schiet wel lekker op. 8)
Voor de mensen met een wat rustiger rijstijl, en die wat meer rekening houden met het brandstofgebruik, kun je inderdaad beter zelf de snelheid weer opvoeren en dan pas weer vastzetten.
Het is soms wel een kwestie van goed timen, als de auto voor je nog niet helemaal naar de rechter weghelft is, maar het schiet wel lekker op. 8)
Voor de mensen met een wat rustiger rijstijl, en die wat meer rekening houden met het brandstofgebruik, kun je inderdaad beter zelf de snelheid weer opvoeren en dan pas weer vastzetten.
V.I.P.


Berichten: 330
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:34
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Duivendrecht
Ik heb zelf geen cc op mijn C5, maar ik rij regelmatig met een MB (handgeschakeld) met cc en ook die trekt als een gek naar de ingestelde snelheid.
Ik ervaar dat overigens niet als storend en het bevordert het gevoel dat ik lekker opschiet.
Groet,
Ger
Ik ervaar dat overigens niet als storend en het bevordert het gevoel dat ik lekker opschiet.
Groet,
Ger
C5 Berline 1.6HDiF Caractère , sept 2006
groene TÚV-sticker 4.
groene TÚV-sticker 4.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
Okee, mijn auto doet dus normaal begrijp ik. Maar dan is die versnellingsbak toch iets minder auto-adaptief dan ik had gehoopt ! Immers, ik rijd met een fluwelen rechtervoet - want bij ieder bezoek aan de benzinepomp blijkt de literprijs net weer twee cent omhoog te zijn gegaan - en een versnellingsbak (raar woord voor een vertragingsbak) zou dat inmiddels auto-adaptief opgemerkt moeten hebben. Maar nee, na het indrukken van het cruise control knopje gaat-ie er steeds als de brandweer vandoor. Wanneer m'n betere helft achter het stuur zit is het iedere keer weer reden voor paniek. Toch maar gaan sparen voor een C6 dus ...
C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:53
De meeste antwoorden gaan er van uit dat dit gedrag van de cruise control "normaal" is en men past zijn rijgedrag er op aan. Ik ben van mening dat het eigenlijk een soort uit/aan regeling is voor vol gas en voor een limousine eigenlijk niet passend. De auto zit vol met computers, maar een stukje slimmere software voor de cruise control kon er helaas niet vanaf. Als het bij Peugeot en de C6 wel kan is de oplossing toch dichtbij.
Een update van onze C5 software zou erg prettig zijn.
Mobieldick
Een update van onze C5 software zou erg prettig zijn.
Mobieldick
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mobieldick, vergeet niet dat deze auto qua ontwerp alweer een jaar of 8 a 10 is. Voor die tijd gaat dit best...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
doet hij dit ook met de bak in manueel?
anders is de handbak gewoon de comfortabelere oplossing
anders is de handbak gewoon de comfortabelere oplossing
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Voor mijn gevoel trekt mijn handgeschakelde break ook sneller door naar de ingestelde snelheid dan ik zelf ooit met volledig ingetrapt pedaal voor elkaar lijk te krijgen.EvilTwin schreef:doet hij dit ook met de bak in manueel?
anders is de handbak gewoon de comfortabelere oplossing
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
er ontgaat mij ietsVoor mijn gevoel trekt mijn handgeschakelde break ook sneller door naar de ingestelde snelheid dan ik zelf ooit met volledig ingetrapt pedaal voor elkaar lijk te krijgen.
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Da's niet nieuw (hence je nick
)... bedoeld wordt denk ik dat het niet afhankelijk is van de bak (automaat of zelf roeren) maar alleen van de CC en het MMS...
trouwens dit al eens geprobeert : CC instellen op 130, afremmen tot 100, gas licht indrukken en een klein beetje versnellen, de CC inschakelen terwijl je het gas licht ingedrukt houd. Je versnelt nog steeds heel geleidelijk.
Nu laat je je gas los: Je spurt vooruit tot je weer 130 rijd, ipv dat je snelheid afzakt
Schrok me de eerste keer wezenloos... Moet je niet doen in verkeersdrukte, je duwt zo je voorganger van de weg
Wel logisch : het indrukken van het gaspedaal schakelt de CC uit, of liever zet deze op pause.
bv van 120 op CC ff versnellen met de plank naar 130, zodra je gas loslaat zak je weer naar de ingestelde snelheid. Blijkbaar werkt dat ook omgekeerd
trouwens dit al eens geprobeert : CC instellen op 130, afremmen tot 100, gas licht indrukken en een klein beetje versnellen, de CC inschakelen terwijl je het gas licht ingedrukt houd. Je versnelt nog steeds heel geleidelijk.
Nu laat je je gas los: Je spurt vooruit tot je weer 130 rijd, ipv dat je snelheid afzakt
Schrok me de eerste keer wezenloos... Moet je niet doen in verkeersdrukte, je duwt zo je voorganger van de weg
Wel logisch : het indrukken van het gaspedaal schakelt de CC uit, of liever zet deze op pause.
bv van 120 op CC ff versnellen met de plank naar 130, zodra je gas loslaat zak je weer naar de ingestelde snelheid. Blijkbaar werkt dat ook omgekeerd
Johan
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 sep 2008 22:07
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Locatie: Ridderkerk
Ik heb nog niet zoveel ervaring met de CC want eigenlijk kan het in de randstad bijna nooit, maar inderdaad: ook in zijn 6 (handgeschakeld) van bijv. 100, naar 125 ingesteld op de CC krijg je nog een lekkere duw in de rug. Die lijkt inderdaad forser dan wanneer ik zelf het gas intrap. Zou de CC meer vermogen kunnen krijgen van het motormanagement?
Het maakt me wel voorzichtiger in het gebruik van de CC, geleidelijker zou ook mijn voorkeur hebben...
Het maakt me wel voorzichtiger in het gebruik van de CC, geleidelijker zou ook mijn voorkeur hebben...
Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX.
Blijvertje: Dspecial 1970
Blijvertje: Dspecial 1970






