Auteur |
Bericht |
mobieldick
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2006 13:53 Berichten: 10
Naar boven
|
 cruise control
Wanneer ik mijn cruise control opnieuw inschakel en er is een flink (30 km/h) verschil tussen de eerder ingestelde snelheid dan wordt er door de automaat voor mijn gevoel vol gas gegeven tot dat de gewenste snelheid is bereikt. Bij andere auto's met cruise control die ik heb gereden verloopt dit accelereren veel geleidelijker. Herkent iemand dit fenomeen en is er wat aan te doen? (software)
Ook bij het verhogen van de snelheid met behulp van de plus knop op de cruise control doet het zich voor. Om fors versnellen te voorkomen moet ik gasgeven tot aan de eerder ingestelde snelheid en dan pas de cruise control inschakelen of bij het bereiken van de gewenste snelheid de cruise control uitzetten en dan weer aan. (een soort harde reset)
Mobieldick
|
04 jun 2007 00:30 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Als ik 100 rij op cruise control, even moet afremmen tot 80 of zo, en vervolgens weer verder ga met cruise control, schakelt de bak terug en wordt vol gas gegeven. Kennelijk om in zo kort mogelijke tijd de eerder ingestelde snelheid te bereiken. Ik zou er de voorkeur aangeven dat-ie gewoon in 4 bleef staan.
Snelheid verhogen met cruise control door het knopje ingedrukt te houden geeft hetzelfde resultaat: de bak schakelt terug. Kun je voorkomen door de snelheid te verhogen met kleine "klikjes".
En inderdaad, in de Peugeot 605 automaat waar ik in heb gereden, kon je met ingeschakelde cruise control de snelheid met het betreffende knopje verhogen zonder dat dat terugschakelen tot gevolg had.
Ik herken dus het fenomeen, en ben ook benieuwd of daar wat aan te doen is.
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
04 jun 2007 07:55 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Volgens mij is dit al eens eerder voorbij gekomen , bij een reset v/d CC gaat deze idd zo snel mogelijk naar de ingestelde snelheid , incl. kickdown dus , .... anders eerst zelf gas bijgeven alvorens de CC weer in te schakelen , ....
Ook ik heb hier dus 'last' van , persoonlijk geen 'nare' eigenschap ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
04 jun 2007 09:46 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Menno schreef: Volgens mij is dit al eens eerder voorbij gekomen , bij een reset v/d CC gaat deze idd zo snel mogelijk naar de ingestelde snelheid , incl. kickdown dus , .... anders eerst zelf gas bijgeven alvorens de CC weer in te schakelen , ....
Ook ik heb hier dus 'last' van , persoonlijk geen 'nare' eigenschap ...
Idem hier. Doe inderdaad hetzelfde: zelf gas geven tot snelheid (bijna) bereikt is en dan weer CC inschakelen
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
04 jun 2007 10:08 |
|
 |
Rembrandt
|
Het wordt "bij ons" dan ook al "Launch-control" genoemd.
Het is soms wel een kwestie van goed timen, als de auto voor je nog niet helemaal naar de rechter weghelft is, maar het schiet wel lekker op.
Voor de mensen met een wat rustiger rijstijl, en die wat meer rekening houden met het brandstofgebruik, kun je inderdaad beter zelf de snelheid weer opvoeren en dan pas weer vastzetten.
|
04 jun 2007 10:27 |
|
 |
G.Meijer
V.I.P.
Geregistreerd: 07 nov 2006 22:34 Berichten: 330 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Ik heb zelf geen cc op mijn C5, maar ik rij regelmatig met een MB (handgeschakeld) met cc en ook die trekt als een gek naar de ingestelde snelheid.
Ik ervaar dat overigens niet als storend en het bevordert het gevoel dat ik lekker opschiet.
Groet,
Ger
_________________ C5 Berline 1.6HDiF Caractère , sept 2006 groene TÚV-sticker 4.
|
04 jun 2007 11:01 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
De C6 doet het veel relaxter... Langzaam de snelheid opvoeren...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 jun 2007 11:03 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Okee, mijn auto doet dus normaal begrijp ik. Maar dan is die versnellingsbak toch iets minder auto-adaptief dan ik had gehoopt ! Immers, ik rijd met een fluwelen rechtervoet - want bij ieder bezoek aan de benzinepomp blijkt de literprijs net weer twee cent omhoog te zijn gegaan - en een versnellingsbak (raar woord voor een vertragingsbak) zou dat inmiddels auto-adaptief opgemerkt moeten hebben. Maar nee, na het indrukken van het cruise control knopje gaat-ie er steeds als de brandweer vandoor. Wanneer m'n betere helft achter het stuur zit is het iedere keer weer reden voor paniek. Toch maar gaan sparen voor een C6 dus ...
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
04 jun 2007 20:12 |
|
 |
mobieldick
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2006 13:53 Berichten: 10
Naar boven
|
De meeste antwoorden gaan er van uit dat dit gedrag van de cruise control "normaal" is en men past zijn rijgedrag er op aan. Ik ben van mening dat het eigenlijk een soort uit/aan regeling is voor vol gas en voor een limousine eigenlijk niet passend. De auto zit vol met computers, maar een stukje slimmere software voor de cruise control kon er helaas niet vanaf. Als het bij Peugeot en de C6 wel kan is de oplossing toch dichtbij.
Een update van onze C5 software zou erg prettig zijn.
Mobieldick
|
05 jun 2007 17:38 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Mobieldick, vergeet niet dat deze auto qua ontwerp alweer een jaar of 8 a 10 is. Voor die tijd gaat dit best...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 jun 2007 19:07 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
doet hij dit ook met de bak in manueel?
anders is de handbak gewoon de comfortabelere oplossing 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jun 2007 11:43 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
EvilTwin schreef: doet hij dit ook met de bak in manueel? anders is de handbak gewoon de comfortabelere oplossing 
Voor mijn gevoel trekt mijn handgeschakelde break ook sneller door naar de ingestelde snelheid dan ik zelf ooit met volledig ingetrapt pedaal voor elkaar lijk te krijgen.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
06 jun 2007 22:48 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Citaat: Voor mijn gevoel trekt mijn handgeschakelde break ook sneller door naar de ingestelde snelheid dan ik zelf ooit met volledig ingetrapt pedaal voor elkaar lijk te krijgen.
er ontgaat mij iets
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
06 jun 2007 23:12 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: cruise control
Da's niet nieuw (hence je nick  )... bedoeld wordt denk ik dat het niet afhankelijk is van de bak (automaat of zelf roeren) maar alleen van de CC en het MMS... trouwens dit al eens geprobeert : CC instellen op 130, afremmen tot 100, gas licht indrukken en een klein beetje versnellen, de CC inschakelen terwijl je het gas licht ingedrukt houd. Je versnelt nog steeds heel geleidelijk. Nu laat je je gas los: Je spurt vooruit tot je weer 130 rijd, ipv dat je snelheid afzakt Schrok me de eerste keer wezenloos... Moet je niet doen in verkeersdrukte, je duwt zo je voorganger van de weg Wel logisch : het indrukken van het gaspedaal schakelt de CC uit, of liever zet deze op pause. bv van 120 op CC ff versnellen met de plank naar 130, zodra je gas loslaat zak je weer naar de ingestelde snelheid. Blijkbaar werkt dat ook omgekeerd 
_________________ Johan
|
11 jun 2009 23:12 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Re: cruise control
Ik heb nog niet zoveel ervaring met de CC want eigenlijk kan het in de randstad bijna nooit, maar inderdaad: ook in zijn 6 (handgeschakeld) van bijv. 100, naar 125 ingesteld op de CC krijg je nog een lekkere duw in de rug. Die lijkt inderdaad forser dan wanneer ik zelf het gas intrap. Zou de CC meer vermogen kunnen krijgen van het motormanagement? Het maakt me wel voorzichtiger in het gebruik van de CC, geleidelijker zou ook mijn voorkeur hebben...
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
11 jun 2009 23:54 |
|
 |
|