Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik nam gewoon het setje van Metzger.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
. . . en kies je nou opeens toch voor een dure set? (€ 133.98) (Die van € 74.98 is voor de voorwielen!En denk nou niet dat de duurdere merken "beter" zijn.

De set van Kager is de goedkoopste (€ 62,98) maar niet beschikbaar. Dan is BTA second best (dwz second cheapest).
Dank voor het meezoeken! Dat scheelt weer tientallen €'s

Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gelukkig ben jij nog wel scherp. Je hebt gelijk. 

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
Het wiellager is vervangen. Vorige week leek het lager even vast te lopen. Ik heb geen risico genomen en de auto bij de garage (een onafhankelijke) afgeleverd. Daardoor had ik geen tijd meer om zelf een lager te kopen en het erop te laten zetten.
De garage heeft er een van 160 ex opgezet. Ongevraagd hebben ze ook de uitlaat gelast (ik had idd wel igehoord dat hij iets lekte) en de olie bijgevuld. Op de rekening stond daar in totaal een 1 uur voor. Dit alles was ongepland en hebben ze dus 'tussendoor' gedaan zodat ik weer weer snel kon rijden. Totale schade was € 263 waar ik dik tevreden mee ben.
De garage heeft er een van 160 ex opgezet. Ongevraagd hebben ze ook de uitlaat gelast (ik had idd wel igehoord dat hij iets lekte) en de olie bijgevuld. Op de rekening stond daar in totaal een 1 uur voor. Dit alles was ongepland en hebben ze dus 'tussendoor' gedaan zodat ik weer weer snel kon rijden. Totale schade was € 263 waar ik dik tevreden mee ben.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2017 15:10
Auto: 1.8I 16V Berline
Opties: Yatour MP3 op stock radio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 194000
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Ede
Ik zie dat in dit topic al een tijd niets geplaatst is, maar toch even een verhaaltje van mij als nieuwe gebruiker hier op dit forum. Let wel: Ik ben een enorme leek.
APK keuring laten doen en er werd aangegeven dat beide achterlagers vervangen moeten worden (incl. naaf, etc., nogmaals ik ben leek). Werd een inschatting gedaan waarbij hij "expres" koos voor een goedkopere universele lager, want een originele zou nog 100 euro duurder zijn, bla bla bla. Ook gaf hij aan de werktijd per lager naar beneden gerekend te hebben; 2 uur. Totaalplaatje van de inschatting: 700 euro.
Nu heb ik nog nergens, ook niet op dit forum zo'n "ka-tjing!" prijs voorbij zien komen. Heb gezocht op wat mensen voor de totale klus kwijt zijn incl. montage / uren, maar ook puur op wat een achterlager kost op onderdelensites. Schrok enorm en ben gaan bellen met die Citroengarage van goh, zou het kunnen zijn dat er een intoetsfout gemaakt is (misschien teveel of het verkeerde besteld, ik noem maar wat), maar hij blijft erbij dat het klopt en dat dit echt de "goedkoopste" oplossing is.
Nu was dit altijd mijn favoriete garage, want de meerdere bezoekjes hebben me aardig wat gekost, maar altijd uitstekende service, helpen namens je zoeken naar goedkopere onderdelen, etc. Maar nu is de garage van eigenaar verandert (van Van Hunnik naar Auto Versteeg Buurman Ede B.V. en ineens voelt het alsof ik genaaid wordt. Helaas zijn de onderdelen nu namens mij al besteld en staat de afspraak al in de agenda, dus vrees dat ik onder deze overeenkomst niet meer weg kom. Kosten van de APK (incl. lampjes en dergelijke), nieuwe banden (want versleten) en dus die achterlagers kost me totaal meer dan de helft van de aanschafprijs die ik (2e hands) er 2 jaar terug voor betaalde.
Iemand nog tips? Kan ik hier nog onderuit, kan ik nog iets doen in overleg met die garage om de kosten te drukken? Ik weet me even geen raad en ben enige kostwinnaar voor mijn gezinnetje. Ik overleef het wel qua kosten, maar het is wel een enorme rib uit mijn lijf die goed bruikbaar was voor de belangrijkere dingen in het leven; daar gaan de spaarcenten!
APK keuring laten doen en er werd aangegeven dat beide achterlagers vervangen moeten worden (incl. naaf, etc., nogmaals ik ben leek). Werd een inschatting gedaan waarbij hij "expres" koos voor een goedkopere universele lager, want een originele zou nog 100 euro duurder zijn, bla bla bla. Ook gaf hij aan de werktijd per lager naar beneden gerekend te hebben; 2 uur. Totaalplaatje van de inschatting: 700 euro.
Nu heb ik nog nergens, ook niet op dit forum zo'n "ka-tjing!" prijs voorbij zien komen. Heb gezocht op wat mensen voor de totale klus kwijt zijn incl. montage / uren, maar ook puur op wat een achterlager kost op onderdelensites. Schrok enorm en ben gaan bellen met die Citroengarage van goh, zou het kunnen zijn dat er een intoetsfout gemaakt is (misschien teveel of het verkeerde besteld, ik noem maar wat), maar hij blijft erbij dat het klopt en dat dit echt de "goedkoopste" oplossing is.
Nu was dit altijd mijn favoriete garage, want de meerdere bezoekjes hebben me aardig wat gekost, maar altijd uitstekende service, helpen namens je zoeken naar goedkopere onderdelen, etc. Maar nu is de garage van eigenaar verandert (van Van Hunnik naar Auto Versteeg Buurman Ede B.V. en ineens voelt het alsof ik genaaid wordt. Helaas zijn de onderdelen nu namens mij al besteld en staat de afspraak al in de agenda, dus vrees dat ik onder deze overeenkomst niet meer weg kom. Kosten van de APK (incl. lampjes en dergelijke), nieuwe banden (want versleten) en dus die achterlagers kost me totaal meer dan de helft van de aanschafprijs die ik (2e hands) er 2 jaar terug voor betaalde.
Iemand nog tips? Kan ik hier nog onderuit, kan ik nog iets doen in overleg met die garage om de kosten te drukken? Ik weet me even geen raad en ben enige kostwinnaar voor mijn gezinnetje. Ik overleef het wel qua kosten, maar het is wel een enorme rib uit mijn lijf die goed bruikbaar was voor de belangrijkere dingen in het leven; daar gaan de spaarcenten!
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Als eerste: 'zingen' je wiellagers? Dat is een indicatie voor noodzaak tot vervangen.
Als tweede: vraag een paar garages (dealer of universeel) wat zij rekenen voor het vervangen van de beide wiellagers. Misschien komt daar een acceptabelere prijs voor je uit.
Mocht die acceptabelere prijs er uit komen dan kun je de garage altijd bellen met de mededeling dat je elders aanzienlijk goedkoper uit bent en dat je de afspraak annuleert omdat je eigenlijk geen vertrouwen meer hebt in het bedrijf. Misschien niet netjes maar 'overprijzen' is ook niet netjes.
Overigens kost autorijden gewoon geld en de C5 is niet de allergoedkoopste auto maar dat betekent niet dat je je het vel over de oren hoeft laten halen. Misschien dat andere forumleden nog aanvullende adviezen hebben. En tot slot kun je -als de prijs echt buitensporig is- bij BOVAG-aangesloten bedrijven altijd nog een klacht indienen bij De Geschillencommissie. Zij kunnen een onafhankelijk oordeel over de prijs geven. Maar dan heb je de werkzaamheden al wel laten uitvoeren. Wordt je in het gelijk gesteld dan moet het bedrijf het teveel betaalde terug betalen.
Als tweede: vraag een paar garages (dealer of universeel) wat zij rekenen voor het vervangen van de beide wiellagers. Misschien komt daar een acceptabelere prijs voor je uit.
Mocht die acceptabelere prijs er uit komen dan kun je de garage altijd bellen met de mededeling dat je elders aanzienlijk goedkoper uit bent en dat je de afspraak annuleert omdat je eigenlijk geen vertrouwen meer hebt in het bedrijf. Misschien niet netjes maar 'overprijzen' is ook niet netjes.
Overigens kost autorijden gewoon geld en de C5 is niet de allergoedkoopste auto maar dat betekent niet dat je je het vel over de oren hoeft laten halen. Misschien dat andere forumleden nog aanvullende adviezen hebben. En tot slot kun je -als de prijs echt buitensporig is- bij BOVAG-aangesloten bedrijven altijd nog een klacht indienen bij De Geschillencommissie. Zij kunnen een onafhankelijk oordeel over de prijs geven. Maar dan heb je de werkzaamheden al wel laten uitvoeren. Wordt je in het gelijk gesteld dan moet het bedrijf het teveel betaalde terug betalen.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het is sowieso al absurd en vrij bijzonder dat bij jouw relatief lage kilometerstand de achterwiellagers versleten zouden zijn. Annuleren en door een serieuze garage laten beoordelen. Het komt bijna niet voor namelijk.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
een lager kan altijd stuk gaan , ik heb al is een lager stuk gehad na 45000km op een opel astra en dan was het een lager die niet goed koop was.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Alles kan natuurlijk, maar twee achterwiellagers tegelijk, bij die km stand bij een Citroën C5 1800 Berline, verbaast mij zeer.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zomaar een gedachte , niet in de war met ADALS ( achterstedraagarmlagers ) die op hun eind lopen ??? 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mij ook......goudfrank schreef:Alles kan natuurlijk, maar twee achterwiellagers tegelijk, bij die km stand bij een Citroën C5 1800 Berline, verbaast mij zeer.

Hoe is die APK afkeur tot stand gekomen?
Zit er speling op? Of alleen wat gonzen als het wiel gedraaid wordt?
In het eerste geval is het terecht, in het tweede geval een punt van discussie. Dat gonzen kan meerdere oorzaken hebben, en is op zich geen APK afkeur bij mijn weten.
Groet,
JW
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Ik kan het natuurlijk fout hebben maar is het niet zo dat je ten alle tijden voor diensten die geleverd worden en dus ook afspraken 14 dagen bedenktijd hebt wettelijk verplicht tegenwoordig 

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST

C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2017 15:10
Auto: 1.8I 16V Berline
Opties: Yatour MP3 op stock radio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 194000
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Ede
Hij hoorde de lager herrie maken als hij het wiel draaide toen hij op de lift stond. Ik twijfel alleen of dit nu echt bij beide wielen het geval was, het kan ook zijn dat zij zo'n garage zijn die vinden dat beide kanten dan gelijk vervangen moeten worden.Kapitein Rob schreef:Als eerste: 'zingen' je wiellagers? Dat is een indicatie voor noodzaak tot vervangen.
Als tweede: vraag een paar garages (dealer of universeel) wat zij rekenen voor het vervangen van de beide wiellagers. Misschien komt daar een acceptabelere prijs voor je uit.
Mocht die acceptabelere prijs er uit komen dan kun je de garage altijd bellen met de mededeling dat je elders aanzienlijk goedkoper uit bent en dat je de afspraak annuleert omdat je eigenlijk geen vertrouwen meer hebt in het bedrijf. Misschien niet netjes maar 'overprijzen' is ook niet netjes.
Met de remklauwen die ik aan beide kanten heb moeten laten vervangen snap ik het nog, gezien je anders mogelijk een remverschil krijgt link-rechtsachter. (1 rem was blijven plakken en helmaal heetgelopen; kon toen ineens bijna niet meer remmen terwijl ik op een file afreed; schrik van mijn leven.
Het andere Citroenbedrijf in de buurt (Veenendaal) is van dezelfde eigenaar, dus ik denk niet dat dat veel verschil gaat opleveren. Maar ik zou het bij wijze van test wel eens proberen om te kijken wat het mannetje achter de telefoon daar zegt. Zal eens Googlen naar andere garages die bekend zijn met Citroen. Voor mijn verhuizing kwam ik wel eens bij Fokker in Amersfoort, maar die doet alles in zijn eentje en is ook niet altijd open; een afspraak voor iets simpels moest vaak al een paar weken wachten. Mijn APK verloopt over 3 weken.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Met een heetgelopen naaf is lagerschade uiteraard wel verklaarbaar. Alleen de herriemaker vervangen lijkt mij voldoende.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.