Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4848 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ik hoorde laatst ergens dat kopervet er uit gaat ivm milieu en gezondheid, keramisch vet is de opvolger.
|
02 feb 2017 12:22 |
|
 |
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 400 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
C5HDI110 schreef: Ik hoorde laatst ergens dat kopervet er uit gaat ivm milieu en gezondheid, keramisch vet is de opvolger. Nou, of de milieuvriendelijkheid van keramisch vet nou beter is? Zie de eigenschappen Hier: https://amklassiek.nl/het-slimme-neefje ... 012/06/18/" onclick="window.open(this.href);return false; PAS OP: Vermijd huid- en oogcontact. Giftig voor aquatisch leven En dat kopervet is niet zo vriendelijk voor alu en lichtmetalen, lees ik hier: http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=16296" onclick="window.open(this.href);return false; Deed altijd wat kopervet op mijn wielbouten, maar ga nu toch maar een pot keramisch vet halen.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
02 feb 2017 12:40 |
|
 |
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Het vreemde vind ik dat een hoop mensen al tijden roept dat kopervet slecht is en dat het (licht)metaal zou aantasten maar ik heb er nog nooit een met afbeeldingen of andere bewijzen (wetenschappelijke) onderbouwing voor gezien. Ik gebruik het al jaren en heb er nooit iets van gemerkt. Misschien heb ik dan "geluk" gehad... 
_________________ Groet, Hans
|
02 feb 2017 12:49 |
|
 |
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 400 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Stinger01 schreef: Het vreemde vind ik dat een hoop mensen al tijden roept dat kopervet slecht is en dat het (licht)metaal zou aantasten maar ik heb er nog nooit een met afbeeldingen of andere bewijzen (wetenschappelijke) onderbouwing voor gezien Misschien dat dit in de buurt komt? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&start=24
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
02 feb 2017 12:51 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
of 
|
02 feb 2017 12:53 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4848 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Stinger01 schreef: Het vreemde vind ik dat een hoop mensen al tijden roept dat kopervet slecht is en dat het (licht)metaal zou aantasten maar ik heb er nog nooit een met afbeeldingen of andere bewijzen (wetenschappelijke) onderbouwing voor gezien. Ik gebruik het al jaren en heb er nooit iets van gemerkt. Misschien heb ik dan "geluk" gehad...  Ik gebruik het ook al jaren, nooit problemen mee gehad. Wat milieu en gezondheid betreft, geen enkele lijmen, vetten of oplosmiddelen zijn gezond.
|
02 feb 2017 12:55 |
|
 |
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 400 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
@willy4: En waar staat dit spul in de reeks, smeervet, kopervet, siliconenvet, keramisch vet? En wat zijn de specifieke positieve en negatieve eigenschappen ten opzichte van die hierboven genoemde vetten?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
02 feb 2017 12:55 |
|
 |
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ik ga maar uit van mijn eigen ervaringen met kopervet en die zijn goed. Ik denk dat ieder voor zich maar moet bepalen wat het beste voor hem werkt, of dat nu kopervet is of ceramisch vet of plastilube of lithiumvet. 
_________________ Groet, Hans
|
02 feb 2017 13:05 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Ik ben een paar jaar geleden op keramisch vet over gegaan. Met name omdat deze onder hoge druk beter is en onder hoge temperatuur niet wegvloeit, iets wat met kopervet nog wel eens gebeurd. Ik gebruik sindsdien nauwelijks kopervet 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
02 feb 2017 13:08 |
|
 |
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Op mijn kopervet staat dat het hittebestendig is tot 1100 graden, tegen de tijd dat mijn remmen zo heet zijn ben ik al een keer uit de bocht gevlogen denk ik. 
_________________ Groet, Hans
|
02 feb 2017 13:19 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Als je nagaat dat staal op zo'n 600 °C zit wanneer het helder rood kleurt.........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 feb 2017 13:52 |
|
 |
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 400 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
@JW / moderator Is het een goed idee om de discussie over vetten (gewoon, koper-, keramisch, remmen- en wat al niet meer) en over aanhaalmomenten in een eigen draadje te zetten? Dan kunnen anderen er ook van leren en blijft dit draadje waar het voor is.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
05 feb 2017 16:36 |
|
 |
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 400 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Nou, vanmiddag maar eens de eerste schijf bekeken; rechtsvoor. Die ziet er beter uit dan gedacht. Toch loopt hij tegen het eind van zijn leven: de buitenste helft is nog 24,6 mm dik, maar als ik meer alleen aan de rand meet, dan kom ik maar tot de 23,7 mm. De slijtindicator op de rand van de schijf is er ook nog net niet af. Helaas kan ik nog niet vervangen. De levering duurt langer dan ik had gedacht. Ze komen morgen pas... Wat me wel verbaast is dat de remblokken ongelijk slijten. Het buitenste blok is duidelijk verder versleten dan het binnenste blok. Andersom zou ik begrijpen: dan zou de klauw niet goed over de geleidepinnen bewegen. Die dingen zitten er echter heel soepeltjes in. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
05 feb 2017 16:55 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Als de pennen netjes glijden betekent dit dat het buitenste blok altijd eerder op spanning komt tegen de schijf en dus als vast vlak gaat fungeren. Dan is het ook logisch dat de buitenste ook wat harder slijt. Versleten pennen zijn duidelijk zichtbaar.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 feb 2017 17:09 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
nog nooit pennen vervangen , de blokken durven wel vast komen in de klauw. zowel l als r
|
05 feb 2017 17:30 |
|
 |
|