V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Master in de ingenieurswetenschappen. :smt017

Hoe krijgt men het verzonnen. :smt203

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...mis ik iets :smt017

Een Universitaire Master bestaat al jaaaaaren, die kun je halen na je Bachelor als je ervoor kiest om verder te studeren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Thx voor de info, zeer intressant......En meteen een boel info :smt023
Zeg maar André
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
GW-tje schreef:Schroefdraad die wat vettig is blijft roestvrij en gangbaar. Het vet verlaagt de wrijving waardoor de voorspankracht eerder wordt bereikt. Aanhaalmoment droog reduceren met 25-30% en je hebt hetzelfde. Ik houd de bouten altijd wat vettig. Niks aan de hand.
Ik vet ze ook altijd in, en zet ze op een 10% hoger koppel vast, om onnauwkeurigheid in de momentsleutel te compenseren.
Leuk om er wetenschappelijk over te praten, maar dat word een theorie en praktijk discussie, waarbij ik dan zeg, kom maar met voorbeelden waar het fout gegaan is en dat terug te voeren is tot ingevette bouten.

In deze link heeft iemand het getest met en zonder vet aandraaien, maak niets uit.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
@JW: Die masteropleidingen zijn mij uiteraard ook niet vreemd, maar je wilt toch niet beweren dat ingenieurswetenschappen een zelfstandige studierichting is?

Groet, Jan
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mijn interpretatie daarvan is dat ze op deze manier benadrukken dat aan de TU Delft, waar studenten opgeleid worden tot Ingenieur, ook Masters behaald kunnen worden.

Aan andere, klassieke Universiteiten bestaan die opleidingen tot Ingenieur niet.

Overigens, in mijn tijd heette Delft nog geen Universiteit, maar Hoge School, toen was het TH Delft.
Dat werd eind jaren '60 veranderd in TU Delft.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Jouw interpretatie is te volgen als ingenieurswetenschappen met een hoofdletter I was aangegeven maar zo staat het niet in de post van cieterman. Vandaar mijn verwondering bij Master in de ing.kunde.

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5HDI110 schreef: Ik vet ze ook altijd in, en zet ze op een 10% hoger koppel vast, om onnauwkeurigheid in de momentsleutel te compenseren.
Leuk om er wetenschappelijk over te praten, maar dat word een theorie en praktijk discussie, waarbij ik dan zeg, kom maar met voorbeelden waar het fout gegaan is en dat terug te voeren is tot ingevette bouten.

In deze link heeft iemand het getest met en zonder vet aandraaien, maak niets uit.
Dat laatste is niet te begrijpen, het is logisch dat de wrijvingscoëfficiënt wel een rol moet spelen :idea:
In de proeven die Breeze en ondergetekende gedaan hebben waren er dan ook significatie verschillen in hoekverdraaiing als de bouten werden aangedraaid met 100 Nm.
Dat waren niet een paar graden, maar tientallen.
Daarbij zijn drie situaties met elkaar vergeleken:
-- een oude wat roestige en verder droge bout
-- een nieuwe niet ingevette bout
-- een ingevette bout.

Dat alles zal komen te staan in het "rapport" dat hierover in de maak is.

Te vast aandraaien kan tot schade leiden. Dat zal dan (nog?) niet in de statische situatie gebeuren, maar kijk eens wat voor krachten er op het wiel komen te staan als je de bocht door gaat.
Dat kan zijn dat de LM velg dan plastisch vervormt op dat kleine aanligvlak van de boutkop.
Maar er zijn ook gevallen te vinden waarbij de zaak kapot ging en het wiel er onderuit brak. Google er maar eens op.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik kan die voorbeelden niet vinden en ken ook niemand waar het fout gegaan is.
Denk dat hier een hoog gehalte indianenverhalen aan vastzit, ik blijf ze lekker invetten en op 110nm vastzetten, gaat al vele km en jaren goed.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Voor jou maakt dus het werk van Breeze en ondergetekende, ook nog geassisteerd door BJG niet uit.

Wellicht hebben anderen er wél wat aan :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Smeren wielbouten

Bericht door C5HDI110 »

Dat zeg ik niet, ik vraag om voorbeelden waar het bewezen is dat het fout gegaan is doordat de bouten ingevet waren.
Ik kan ze niet vinden, jij zegt dat er gevallen zijn, dus mijn vraag, post ze hier, want daar ben ik heel benieuwd naar, anders blijf het een wollig verhaal van gehoord hebben.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zoekt en gij zult vinden.
Dat was destijds ook jouw credo :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Kan ik me niet herinneren, ik weet al niet meer wat ik 2 uur geleden gedaan heb :D
Voor nu vraag ik je om te helpen en die voorbeelden hier te posten, want daar ben ik heel benieuwd naar.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Ik ben ook benieuwd want hoe ik ook zoek, ik kan het niet vinden.
Groet,
Hans
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
C5HDI110 schreef:In deze link heeft iemand het getest met en zonder vet aandraaien, maak niets uit.
Ik heb diverse zoektermen gebruikt, en kan niets vinden, dus vraag me af wat JW gevonden heeft ?
Het meest interessante wat ik kan vinden is de link die ik al gepost heb.
Plaats reactie