Hoe krijgt men het verzonnen.
Groet, Jan
Ik vet ze ook altijd in, en zet ze op een 10% hoger koppel vast, om onnauwkeurigheid in de momentsleutel te compenseren.GW-tje schreef:Schroefdraad die wat vettig is blijft roestvrij en gangbaar. Het vet verlaagt de wrijving waardoor de voorspankracht eerder wordt bereikt. Aanhaalmoment droog reduceren met 25-30% en je hebt hetzelfde. Ik houd de bouten altijd wat vettig. Niks aan de hand.
Dat laatste is niet te begrijpen, het is logisch dat de wrijvingscoëfficiënt wel een rol moet spelenC5HDI110 schreef: Ik vet ze ook altijd in, en zet ze op een 10% hoger koppel vast, om onnauwkeurigheid in de momentsleutel te compenseren.
Leuk om er wetenschappelijk over te praten, maar dat word een theorie en praktijk discussie, waarbij ik dan zeg, kom maar met voorbeelden waar het fout gegaan is en dat terug te voeren is tot ingevette bouten.
In deze link heeft iemand het getest met en zonder vet aandraaien, maak niets uit.
Ik heb diverse zoektermen gebruikt, en kan niets vinden, dus vraag me af wat JW gevonden heeft ?C5HDI110 schreef:In deze link heeft iemand het getest met en zonder vet aandraaien, maak niets uit.