Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://track-techniek.blogspot.be/2014/ ... ennen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dit zal je waarschijnlijk helpen
dit zal je waarschijnlijk helpen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ter aanvulling: in dit draadje is te lezen dat zoiets ook gebeurde bij C5HDI110's C5.
Een link heb ik daarin gegeven naar https://www.google.nl/#q=gat+zuiger+verstuiver" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
JW
Een link heb ik daarin gegeven naar https://www.google.nl/#q=gat+zuiger+verstuiver" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
JW

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Nou helpen hahaha. Het is nog al een lijstje waarvan er veel op elkaar lijken.
Ik kwam dit tegen als de meest overeenkomende.
En wat is het verband dan?
OMSCHRIJVING:
Wegsmelten van het zuigerdek en veren. Wordt meestal veroorzaakt door hotspots in de verbrandingskamer
AANLEIDING:
Verkeerde heat range van de bougies
Te arm mengsel waardoor te hoge verbrandingstemperatuur
Beschadigde en/of lekkende klappen
Glowspots op de zuiger etc
Brandstof met een te laag octaangetal
Dieselverontreiniging in de brandstof. Dit verlaagd het octaangetal
Te hoge inlaattemperatuur door obstructie
Algemene oververhitting van de motor
Ik kwam dit tegen als de meest overeenkomende.
En wat is het verband dan?
OMSCHRIJVING:
Wegsmelten van het zuigerdek en veren. Wordt meestal veroorzaakt door hotspots in de verbrandingskamer
AANLEIDING:
Verkeerde heat range van de bougies
Te arm mengsel waardoor te hoge verbrandingstemperatuur
Beschadigde en/of lekkende klappen
Glowspots op de zuiger etc
Brandstof met een te laag octaangetal
Dieselverontreiniging in de brandstof. Dit verlaagd het octaangetal
Te hoge inlaattemperatuur door obstructie
Algemene oververhitting van de motor
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
een goede verstuiver , als de brandstof tot ontploffing gebracht word de temperatuur over de hele zuiger verdeeld
als je een slechte verstuiver hebt komt er op een bepaalde plaats veel brandstof op en daar word de temperatuur dan veel hoger , omdat deze nu niet meer over heel de zuiger verdeeld word
als je een slechte verstuiver hebt komt er op een bepaalde plaats veel brandstof op en daar word de temperatuur dan veel hoger , omdat deze nu niet meer over heel de zuiger verdeeld word

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Klinkt wel logisch maar als ik dit lees snap ik nog steeds niet dat een gebrek aan smering of een gebrek aan koeling een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voor een warmloper. Bjg sloot dat uit. Dat zou er anders uitzien . Vandaar de nog onbeantwoorde vraag hoe anders dat er uit zou zien.
Als ik jou link lees zou dat even goed een oorzaak zijn.
Dan zouden eventueel verkeerde bougies zelfs een oorzaak zijn. Wat bij revisie van de kop zomaar zou kunnen.
Als ik jou link lees zou dat even goed een oorzaak zijn.
Dan zouden eventueel verkeerde bougies zelfs een oorzaak zijn. Wat bij revisie van de kop zomaar zou kunnen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik zie mijn naam dus reageer ff.
Een pissende injector is een las brander. Dat is te zien aan smeltschade op de foto van Roel.
Bij een warm loper en bij een vastloper (dat is verschillend) klemt zuiger in de cilinder voordat hij echt vastloopt. Dan krijg je een ander slijtage patroon. Dat zie je in de aangehaalde docs.
In deze gevallen is er nooit smelt schade.
Hier was ook geen vast gelopen motor maar compressie verlies. Als je goed naar de foto kijkt zie je waarom. Ik ken het slijtage beeld uit ervaring. Zonder overigens arrogant te willen zijn.
Ook een ontstekingsprobleem is het niet. Al lijkt dit op het eerste gezicht wel zo. Dan is er meer mechanische schade en minder smelt schade.
Vergeet niet dat het hier om een DI motor gaat.
Een pissende injector is een las brander. Dat is te zien aan smeltschade op de foto van Roel.
Bij een warm loper en bij een vastloper (dat is verschillend) klemt zuiger in de cilinder voordat hij echt vastloopt. Dan krijg je een ander slijtage patroon. Dat zie je in de aangehaalde docs.
In deze gevallen is er nooit smelt schade.
Hier was ook geen vast gelopen motor maar compressie verlies. Als je goed naar de foto kijkt zie je waarom. Ik ken het slijtage beeld uit ervaring. Zonder overigens arrogant te willen zijn.
Ook een ontstekingsprobleem is het niet. Al lijkt dit op het eerste gezicht wel zo. Dan is er meer mechanische schade en minder smelt schade.
Vergeet niet dat het hier om een DI motor gaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Dank je voor de uitleg Bjg.
En hoe zit het dan met de identieke beeld van de cilinderwand tussen de aangehaalde kevermotor en de thp?
De kever moet het doen met een hele andere brandstof toevoer hoewel het schadebeeld hetzelfde eruit ziet.
En hoe zit het dan met de identieke beeld van de cilinderwand tussen de aangehaalde kevermotor en de thp?
De kever moet het doen met een hele andere brandstof toevoer hoewel het schadebeeld hetzelfde eruit ziet.

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Als ik nog eens terug lees dat in die 500 km die ermee gereden is de motor 5 liter olie heeft verbruikt is dat wel heel opvallend. Zeker als dat probleem zich voor het sleutelen niet voordeed.
Zonder dat je de inspuiter test lijkt mij dat je deze als enige mogelijke oorzaak kunt aanwijzen. Denk ook niet dat het nog relafant is tenzij je de oorzaak perse wilt weten.
Zonder dat je de inspuiter test lijkt mij dat je deze als enige mogelijke oorzaak kunt aanwijzen. Denk ook niet dat het nog relafant is tenzij je de oorzaak perse wilt weten.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ter aanvulling nog;
een goede zuigerveer is heel broos als je ze iets te ver open doet voor te monteren op de zuiger breekt ze al of monteer je de zuiger niet goed in de cilinder gaat ze ook stuk
nu als je een warm loper heeft , word de zuigerveer zo zacht als een nagel en kun je ze plooien
naargelang de temperatuur is geweest ,en heeft de zuigerveer totaal geen nut meer
een goede zuigerveer is heel broos als je ze iets te ver open doet voor te monteren op de zuiger breekt ze al of monteer je de zuiger niet goed in de cilinder gaat ze ook stuk
nu als je een warm loper heeft , word de zuigerveer zo zacht als een nagel en kun je ze plooien
naargelang de temperatuur is geweest ,en heeft de zuigerveer totaal geen nut meer

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Dat die zuiger heet is geweest zijn we het wel eens toch? Hahaha
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Je kunt zuiger en cilinder niet los zien van elkaar. Het schadebeeld van de zuiger is echt totaal anders.Zeevijver schreef:En hoe zit het dan met de identieke beeld van de cilinderwand tussen de aangehaalde kevermotor en de thp?
De kever moet het doen met een hele andere brandstof toevoer hoewel het schadebeeld hetzelfde eruit ziet.
Kijk eerst eens hier: Ook het slijtagebeeld van de cilinder valt op zijn plaats als je de zuiger daarbij betrekt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met bewondering lees ik je analyse van dit fenomeen.
Geen speld tussen te krijgen, wat mij betreft
Goed te zien is ook dat er stukken van de zuigerveren verdwenen zijn.
Dat die stukjes vervolgens hebben staan dansen op de zuiger met die putjes tot gevolg, lijkt zeer plausibel.
Vraag daarbij aan Roel: heb je een foto van de binnenkant van de kop op die plek?
Daar zou dat dan ook te zien moeten zijn.
En ik ben benieuwd of er dan ook iets van terug te vinden is op de uitlaatkleppen van die cilinder.
Vraag aan BJG: hoe klein zijn die stukjes als ze via de uitlaat verdwijnen?
Die zitten dan nu in de katalysator, naar ik aanneem.
En kunnen die kwaad in de Turbo?
Groet,
JW
Geen speld tussen te krijgen, wat mij betreft

Goed te zien is ook dat er stukken van de zuigerveren verdwenen zijn.
Dat die stukjes vervolgens hebben staan dansen op de zuiger met die putjes tot gevolg, lijkt zeer plausibel.
Vraag daarbij aan Roel: heb je een foto van de binnenkant van de kop op die plek?
Daar zou dat dan ook te zien moeten zijn.
En ik ben benieuwd of er dan ook iets van terug te vinden is op de uitlaatkleppen van die cilinder.
Vraag aan BJG: hoe klein zijn die stukjes als ze via de uitlaat verdwijnen?
Die zitten dan nu in de katalysator, naar ik aanneem.
En kunnen die kwaad in de Turbo?
Groet,
JW

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Klopt Jw een aannemelijke verklaring en mooi in beeld gebracht, zo zie ik het ook.
Dat neemt niet weg mijn twijfel aan de oorzaak.
Mede omdat na de revisie het olieverbruik extreme vormen aannam denk ik aan plaatselijke oververhitting door hete verbrandingsgassen die langs de zuiger en cilinderwand de zuiger heeft doen smelten.
Kan zijn dat een lekkende injector de oorzaak is maar elke andere oorzaak die er voor zorgt dat de zuiger lekte heeft hetzelfde effect.
Wat wel waarneembaar geweest zou moeten zijn is dat het carterdruk enorm was toegenomen.
Dat neemt niet weg mijn twijfel aan de oorzaak.
Mede omdat na de revisie het olieverbruik extreme vormen aannam denk ik aan plaatselijke oververhitting door hete verbrandingsgassen die langs de zuiger en cilinderwand de zuiger heeft doen smelten.
Kan zijn dat een lekkende injector de oorzaak is maar elke andere oorzaak die er voor zorgt dat de zuiger lekte heeft hetzelfde effect.
Wat wel waarneembaar geweest zou moeten zijn is dat het carterdruk enorm was toegenomen.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als een deel van de zuiger is weggebrand is de verstuiver altijd de oorzaak
bij die ik al gezien heb zijn de stukken van het alu valt dat nog nogal mee
maar de stukken van de zuigerveren zijn wel wat groter , als je de inslagen op de zuiger ziet
voor de turbo is dat ook niet goed , die zal je moeten controleren
voor de cat zal BJG misschien meer weten , die was in mijne tijd niet aanwezig
bij die ik al gezien heb zijn de stukken van het alu valt dat nog nogal mee
maar de stukken van de zuigerveren zijn wel wat groter , als je de inslagen op de zuiger ziet
voor de turbo is dat ook niet goed , die zal je moeten controleren
voor de cat zal BJG misschien meer weten , die was in mijne tijd niet aanwezig
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@zeevijver ik ben oprecht verbaasd over je genoemde oorzaak.
Dit is technisch eenvoudig niet mogelijk. Kijk ook eens naar de kleur van de zuiger. Ik neem aan dat je dat je weet wat die vertelt.
De kat kun je gewoon op de kop houden en leeg gooien. Mogelijk is het turbine wiel van de turbo beschadigd geraakt.
Dit is technisch eenvoudig niet mogelijk. Kijk ook eens naar de kleur van de zuiger. Ik neem aan dat je dat je weet wat die vertelt.
De kat kun je gewoon op de kop houden en leeg gooien. Mogelijk is het turbine wiel van de turbo beschadigd geraakt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website