Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
http://track-techniek.blogspot.be/2014/ ... ennen.html
dit zal je waarschijnlijk helpen


10 dec 2016 00:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ter aanvulling: in dit draadje is te lezen dat zoiets ook gebeurde bij C5HDI110's C5.
Een link heb ik daarin gegeven naar https://www.google.nl/#q=gat+zuiger+verstuiver

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 dec 2016 00:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Nou helpen hahaha. Het is nog al een lijstje waarvan er veel op elkaar lijken.

Ik kwam dit tegen als de meest overeenkomende.
En wat is het verband dan?

OMSCHRIJVING:

Wegsmelten van het zuigerdek en veren. Wordt meestal veroorzaakt door hotspots in de verbrandingskamer

AANLEIDING:
Verkeerde heat range van de bougies
Te arm mengsel waardoor te hoge verbrandingstemperatuur
Beschadigde en/of lekkende klappen
Glowspots op de zuiger etc
Brandstof met een te laag octaangetal
Dieselverontreiniging in de brandstof. Dit verlaagd het octaangetal
Te hoge inlaattemperatuur door obstructie
Algemene oververhitting van de motor


10 dec 2016 00:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
een goede verstuiver , als de brandstof tot ontploffing gebracht word de temperatuur over de hele zuiger verdeeld
als je een slechte verstuiver hebt komt er op een bepaalde plaats veel brandstof op en daar word de temperatuur dan veel hoger , omdat deze nu niet meer over heel de zuiger verdeeld word


10 dec 2016 01:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Klinkt wel logisch maar als ik dit lees snap ik nog steeds niet dat een gebrek aan smering of een gebrek aan koeling een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voor een warmloper. Bjg sloot dat uit. Dat zou er anders uitzien . Vandaar de nog onbeantwoorde vraag hoe anders dat er uit zou zien.

Als ik jou link lees zou dat even goed een oorzaak zijn.
Dan zouden eventueel verkeerde bougies zelfs een oorzaak zijn. Wat bij revisie van de kop zomaar zou kunnen.


10 dec 2016 01:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zie mijn naam dus reageer ff.

Een pissende injector is een las brander. Dat is te zien aan smeltschade op de foto van Roel.

Bij een warm loper en bij een vastloper (dat is verschillend) klemt zuiger in de cilinder voordat hij echt vastloopt. Dan krijg je een ander slijtage patroon. Dat zie je in de aangehaalde docs.
In deze gevallen is er nooit smelt schade.

Hier was ook geen vast gelopen motor maar compressie verlies. Als je goed naar de foto kijkt zie je waarom. Ik ken het slijtage beeld uit ervaring. Zonder overigens arrogant te willen zijn.

Ook een ontstekingsprobleem is het niet. Al lijkt dit op het eerste gezicht wel zo. Dan is er meer mechanische schade en minder smelt schade.

Vergeet niet dat het hier om een DI motor gaat.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 dec 2016 02:41
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dank je voor de uitleg Bjg.
En hoe zit het dan met de identieke beeld van de cilinderwand tussen de aangehaalde kevermotor en de thp?

De kever moet het doen met een hele andere brandstof toevoer hoewel het schadebeeld hetzelfde eruit ziet.


10 dec 2016 09:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Als ik nog eens terug lees dat in die 500 km die ermee gereden is de motor 5 liter olie heeft verbruikt is dat wel heel opvallend. Zeker als dat probleem zich voor het sleutelen niet voordeed.

Zonder dat je de inspuiter test lijkt mij dat je deze als enige mogelijke oorzaak kunt aanwijzen. Denk ook niet dat het nog relafant is tenzij je de oorzaak perse wilt weten.


10 dec 2016 10:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
ter aanvulling nog;
een goede zuigerveer is heel broos als je ze iets te ver open doet voor te monteren op de zuiger breekt ze al of monteer je de zuiger niet goed in de cilinder gaat ze ook stuk

nu als je een warm loper heeft , word de zuigerveer zo zacht als een nagel en kun je ze plooien
naargelang de temperatuur is geweest ,en heeft de zuigerveer totaal geen nut meer


10 dec 2016 10:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat die zuiger heet is geweest zijn we het wel eens toch? Hahaha


10 dec 2016 10:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Zeevijver schreef:
En hoe zit het dan met de identieke beeld van de cilinderwand tussen de aangehaalde kevermotor en de thp?
De kever moet het doen met een hele andere brandstof toevoer hoewel het schadebeeld hetzelfde eruit ziet.

Je kunt zuiger en cilinder niet los zien van elkaar. Het schadebeeld van de zuiger is echt totaal anders.

Kijk eerst eens hier:
Bijlage:
zuiger.jpg


Ook het slijtagebeeld van de cilinder valt op zijn plaats als je de zuiger daarbij betrekt.
Bijlage:
cilinderwand 1.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 dec 2016 13:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Met bewondering lees ik je analyse van dit fenomeen.
Geen speld tussen te krijgen, wat mij betreft :smt023

Goed te zien is ook dat er stukken van de zuigerveren verdwenen zijn.
Dat die stukjes vervolgens hebben staan dansen op de zuiger met die putjes tot gevolg, lijkt zeer plausibel.

Vraag daarbij aan Roel: heb je een foto van de binnenkant van de kop op die plek?
Daar zou dat dan ook te zien moeten zijn.
En ik ben benieuwd of er dan ook iets van terug te vinden is op de uitlaatkleppen van die cilinder.

Vraag aan BJG: hoe klein zijn die stukjes als ze via de uitlaat verdwijnen?
Die zitten dan nu in de katalysator, naar ik aanneem.
En kunnen die kwaad in de Turbo?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 dec 2016 13:50
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Klopt Jw een aannemelijke verklaring en mooi in beeld gebracht, zo zie ik het ook.
Dat neemt niet weg mijn twijfel aan de oorzaak.

Mede omdat na de revisie het olieverbruik extreme vormen aannam denk ik aan plaatselijke oververhitting door hete verbrandingsgassen die langs de zuiger en cilinderwand de zuiger heeft doen smelten.

Kan zijn dat een lekkende injector de oorzaak is maar elke andere oorzaak die er voor zorgt dat de zuiger lekte heeft hetzelfde effect.
Wat wel waarneembaar geweest zou moeten zijn is dat het carterdruk enorm was toegenomen.


10 dec 2016 14:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
als een deel van de zuiger is weggebrand is de verstuiver altijd de oorzaak

bij die ik al gezien heb zijn de stukken van het alu valt dat nog nogal mee
maar de stukken van de zuigerveren zijn wel wat groter , als je de inslagen op de zuiger ziet

voor de turbo is dat ook niet goed , die zal je moeten controleren
voor de cat zal BJG misschien meer weten , die was in mijne tijd niet aanwezig


10 dec 2016 15:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
@zeevijver ik ben oprecht verbaasd over je genoemde oorzaak.
Dit is technisch eenvoudig niet mogelijk. Kijk ook eens naar de kleur van de zuiger. Ik neem aan dat je dat je weet wat die vertelt.

De kat kun je gewoon op de kop houden en leeg gooien. Mogelijk is het turbine wiel van de turbo beschadigd geraakt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 dec 2016 16:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.