Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Mijn auto kocht ik met Fulda winterbanden van 205 breed op de standaard 15" velgen. Nu de profieldiepte 3mm genaderd is oriënteer ik me op nieuwe banden.
Een set zomer en winterbanden lukt niet wegens het gebrek aan opslagruimte en de kosten.
Als alternatief zie ik de Michelin CrossClimate 4-seizoenenband welke goed uit de bandentests van de ANWB en AutoBild komt. Michelin zelf adviseert snelheidsindex V en Extra Load. Wat de bedoeling van die extra load is snap ik niet want zo zwaar is de C5 nou ook weer niet.
Ook V lijkt me nogal overdreven bij een opgegeven max. van 208km/u. Eén keer heb ik 202km/u kunnen halen voor ik van het gas af moest en dat duurde al erg lang.
Die Michelins zijn in de breedte 205 erg veel duurder dan in breedte 195, de standaardbreedte. Ik denk dat 195 prima voldoet, alleen ben ik bang dat het wat iel oogt.
Als alternatief zie ik b.v. de Vredestein Sportrac 5 zomerband welke in de breedte 205 via een internetleverancier voor een scherpe prijs te bekomen is. Ook een band die goed scoort in de tests.
Ik zit niet dagelijks op de weg en ben normaliter niet gedwongen bij barre omstandigheden de weg op te gaan.
Een set zomer en winterbanden lukt niet wegens het gebrek aan opslagruimte en de kosten.
Als alternatief zie ik de Michelin CrossClimate 4-seizoenenband welke goed uit de bandentests van de ANWB en AutoBild komt. Michelin zelf adviseert snelheidsindex V en Extra Load. Wat de bedoeling van die extra load is snap ik niet want zo zwaar is de C5 nou ook weer niet.
Ook V lijkt me nogal overdreven bij een opgegeven max. van 208km/u. Eén keer heb ik 202km/u kunnen halen voor ik van het gas af moest en dat duurde al erg lang.
Die Michelins zijn in de breedte 205 erg veel duurder dan in breedte 195, de standaardbreedte. Ik denk dat 195 prima voldoet, alleen ben ik bang dat het wat iel oogt.
Als alternatief zie ik b.v. de Vredestein Sportrac 5 zomerband welke in de breedte 205 via een internetleverancier voor een scherpe prijs te bekomen is. Ook een band die goed scoort in de tests.
Ik zit niet dagelijks op de weg en ben normaliter niet gedwongen bij barre omstandigheden de weg op te gaan.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Onder een PH1 Berline zou ik een setje CC's 195/65-15 95V wel aandurven. Met die hogere LI en snelheidsindex is dat een verantwoorde keuze.
Mij bevallen de CC's geweldig, ik zou niet meer terug willen naar de Alpin's 4 en de Primacy 3's die ik hiervoor had.
Groet,
JW
Mij bevallen de CC's geweldig, ik zou niet meer terug willen naar de Alpin's 4 en de Primacy 3's die ik hiervoor had.
Groet,
JW
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Met de Michelins moet ik ook in Duitsland kunnen rijden als er sneeuw ligt, dat geeft de doorslag en ik heb een afspraak gemaakt bij een bandenbedrijf.
Moet de vering nog in een bepaalde stand worden gezet voor de montage?
Moet de vering nog in een bepaalde stand worden gezet voor de montage?

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het beste hef je hem in de hoogste stand
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Eerste indruk van de Michels is minder geluid en minder overstuur, maar ook iets minder lang uitrollen.

Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Bochtvastheid is ook zeker beter.
Maar vandaag had ik te maken met een straffe wind vanaf links achter en de auto liep nogal naar rechts. Dit vond ik niet leuk omdat ik hiermee altijd problemen gehad heb met mijn Volvo, die liep nooit helemaal zuiver rechtuit. Ik ben omgedraaid en heb het hetzelfde stuk nog eens gereden, nu dus in de andere richting met wind van de andere kant, rechts-voor dus. Hij liep nu eigenlijk vrij gewoon rechtuit. Weer terug was de neiging naar rechts er weer. Tot nu vond ik de C5 eigenlijk vrij ongevoelig voor zijwind en ik voel me niet prettig bij deze ervaring.
Maar vandaag had ik te maken met een straffe wind vanaf links achter en de auto liep nogal naar rechts. Dit vond ik niet leuk omdat ik hiermee altijd problemen gehad heb met mijn Volvo, die liep nooit helemaal zuiver rechtuit. Ik ben omgedraaid en heb het hetzelfde stuk nog eens gereden, nu dus in de andere richting met wind van de andere kant, rechts-voor dus. Hij liep nu eigenlijk vrij gewoon rechtuit. Weer terug was de neiging naar rechts er weer. Tot nu vond ik de C5 eigenlijk vrij ongevoelig voor zijwind en ik voel me niet prettig bij deze ervaring.

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het zou kunnen dat je draagarmlagers niet zo fris meer zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat zou ik ook denken als ik dit zo lees...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Oei oei dat kost weer geld. Inderdaad waren de oude achterbanden 1mm scheef afgesleten, dat schijnt ook een aanwijzing te zijn lees ik nu.
Hoe kan ik vaststellen dat het de adal betreft?
Dit komt dus bij de veercilinder die ook nog moet gebeuren. Is er nog meer veel voorkomend onheil dat me kan geschieden?
Ik geloof dat ik maar het beste een Citroën specialist kan vinden om dit op te lossen zonder de hoofdprijs te betalen. Suggesties omgeving Noord Nederland of Noord-Holland?
Wat over Hegru word geschreven klinkt ook goed maar is wel ver weg.
Hoe kan ik vaststellen dat het de adal betreft?
Dit komt dus bij de veercilinder die ook nog moet gebeuren. Is er nog meer veel voorkomend onheil dat me kan geschieden?
Ik geloof dat ik maar het beste een Citroën specialist kan vinden om dit op te lossen zonder de hoofdprijs te betalen. Suggesties omgeving Noord Nederland of Noord-Holland?
Wat over Hegru word geschreven klinkt ook goed maar is wel ver weg.

C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
Garage Rene in Breezand of Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Ik heb me even ingelezen over de adal en ik begrijp dat drie dingen cruciaal zijn:
-een stekkertje van de ABS-sensor zit boven de brandstoftank (wie verzint zo iets?) en het kost heel veel tijd die te ontkoppelen. Als work-around de sensor van de as te verwijderen brengt het risico mee dat de sensor defect raakt. Die sensor kost vast veel geld. Een andere oplossing is de kabel te onderbreken en met techniek uit de luchtvaart weer te verbinden.
-het lager moet op zijn plaatst geperst worden, absoluut niet gehamerd.
-het lager moet nauwkeurig worden afgesteld. Wat moet er precies worden afgesteld?
Garage Rene in Breezand is wel heel makkelijk te vinden op streetview. De halve straat staat vol met Citroëns.
-een stekkertje van de ABS-sensor zit boven de brandstoftank (wie verzint zo iets?) en het kost heel veel tijd die te ontkoppelen. Als work-around de sensor van de as te verwijderen brengt het risico mee dat de sensor defect raakt. Die sensor kost vast veel geld. Een andere oplossing is de kabel te onderbreken en met techniek uit de luchtvaart weer te verbinden.
-het lager moet op zijn plaatst geperst worden, absoluut niet gehamerd.
-het lager moet nauwkeurig worden afgesteld. Wat moet er precies worden afgesteld?
Garage Rene in Breezand is wel heel makkelijk te vinden op streetview. De halve straat staat vol met Citroëns.

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Nieuwe ABS-sensor zal de kop niet kosten. Voor de Xantia waren ze 15 euro (ebay of zo)
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 dec 2015 21:44
Auto: 2.0 16V Comfort
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Locatie: De Fryske Marren
Het klopt ook dat ik recent wel eens wat gekraak rechts achter hoorde.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030



