Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
@gjrod: Is dus eigenlijk een Dual Mess Flywheel...
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Het begon met het fenomeen slippende koppeling bij de hogere versnellingen", dat kwam er gelijdelijk in, daarna vrij snel verslechterd tot niet meer vrij komen /ontkoppelen. Toen is bij de Citroen dealer in Polen DMF + koppeling vervangen. een en ander 'lost in translation' vanwege pools-engelse vertaling. maar kennelijk waren er delen van het dmf gaan zwerven (?).
2de keer begon het met een kort ratelend geluid bij het optrekken, met daarbij heel licht schokkend, (alsof het aangrijpen niet geleidelijk verliep.) Begon heel geleidelijk,viel niet direct op, maar in een maand of 2 tijd (zeg 5000-6000km) was dat rateltje bij optrekken vanuit stilstand geen twijfelaar mee. Ook begon het slippen van de koppeling in de hogere versnellingen weer op te treden. Het liep toen tegen de vakantie, dus preventief de zaak laten vervangen. Toen bleek dat er nog weinig te zien was aan de koppelingsplaten zelf. De conclusie is toen getrokken dat het veermechanisme binnen in het DMF zijn beste tijd had gehad.
2de keer begon het met een kort ratelend geluid bij het optrekken, met daarbij heel licht schokkend, (alsof het aangrijpen niet geleidelijk verliep.) Begon heel geleidelijk,viel niet direct op, maar in een maand of 2 tijd (zeg 5000-6000km) was dat rateltje bij optrekken vanuit stilstand geen twijfelaar mee. Ook begon het slippen van de koppeling in de hogere versnellingen weer op te treden. Het liep toen tegen de vakantie, dus preventief de zaak laten vervangen. Toen bleek dat er nog weinig te zien was aan de koppelingsplaten zelf. De conclusie is toen getrokken dat het veermechanisme binnen in het DMF zijn beste tijd had gehad.
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Wat waren de kosten van deze laatste reparatie?
Kun je stellen dat een 163 pk set beter bestand is tegen zware omstandigheden (met caravan en uren file) dan een 140 pk set?
Kun je stellen dat een 163 pk set beter bestand is tegen zware omstandigheden (met caravan en uren file) dan een 140 pk set?
Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Dat was 1180 euro.
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Dat liegt er niet om 

Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Inderdaad niet , lijkt dus een beetje een onder bemeten koppeling te wezen.
Rij vrij normaal, gedurende een project in polen een jaar lang relatief stevig doorgereden (hellevoetsluis -swinoujscie), maar laatste jaren voornl. A15, 105-115km/uur op de teller - 100km per dag. Weinig stadsverkeer... dus zeg het maar. (en nee, mijn linkervoet ligt niet te slapen op het linkerpedaal...)
Rij vrij normaal, gedurende een project in polen een jaar lang relatief stevig doorgereden (hellevoetsluis -swinoujscie), maar laatste jaren voornl. A15, 105-115km/uur op de teller - 100km per dag. Weinig stadsverkeer... dus zeg het maar. (en nee, mijn linkervoet ligt niet te slapen op het linkerpedaal...)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wellicht wat krap bemeten en om die reden wordt er met enige regelmaat een 160 PK set gemonteerd.
Die kan meer vermogen en koppel aan.
Als daarmee een caravan getrokken moet worden is het zeker aan te bevelen.
Maar ik zou dat sowieso doen als een koppeling wissel nodig is
Groet,
JW
Die kan meer vermogen en koppel aan.
Als daarmee een caravan getrokken moet worden is het zeker aan te bevelen.
Maar ik zou dat sowieso doen als een koppeling wissel nodig is

Groet,
JW
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Mee eens!
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Dank voor alle antwoorden. Ik ga voor een 163 pk set en dan maar hopen dat we files vermijden, al is het alleen maar omdat het zonde van de tijd is. 

Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel

C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2016 14:58
Auto: C5 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donkerblauw
Hallo,
Het probleem wat je hebt is inderdaad te wijten aan een koppelingsplaat die te hard is geworden en wellicht ook wat is versleten inmiddels. Het trillen en schudden wordt veroorzaakt door de frictie van de plaat die geen houvast krijgt op vliegwiel/drukgroep en zo "stuitert" om grip te krijgen.
Ik zou het advies willen geven om enkel de plaat te vervangen door een kwaliteit koppelingsplaat die je op het internet kunt vinden. De platen van Citroen zijn niet de beste en dat zal nog wel enige tijd zo blijven.
De platen van Valeo zijn wat beter, maar je moet meer in de rallysport gaan zoeken. Deze gebruiken veel betere materialen en zijn niet zo heel veel duurder. Sachs of Cera bijvoorbeeld, kunnen heel wat krachten aan en het slippen is hiermee wel opgelost.
Om de drukgroep te vervangen is wellicht niet nodig, mits deze beschadigd of verbrand is, maar dat zal wel meevallen, maar vervang wel altijd je druklager, want deze kost vrijwel niets. Je kan je drukgroep overigens laten testen, dat scheelt je wat in kosten.
Het probleem wat je hebt is inderdaad te wijten aan een koppelingsplaat die te hard is geworden en wellicht ook wat is versleten inmiddels. Het trillen en schudden wordt veroorzaakt door de frictie van de plaat die geen houvast krijgt op vliegwiel/drukgroep en zo "stuitert" om grip te krijgen.
Ik zou het advies willen geven om enkel de plaat te vervangen door een kwaliteit koppelingsplaat die je op het internet kunt vinden. De platen van Citroen zijn niet de beste en dat zal nog wel enige tijd zo blijven.
De platen van Valeo zijn wat beter, maar je moet meer in de rallysport gaan zoeken. Deze gebruiken veel betere materialen en zijn niet zo heel veel duurder. Sachs of Cera bijvoorbeeld, kunnen heel wat krachten aan en het slippen is hiermee wel opgelost.
Om de drukgroep te vervangen is wellicht niet nodig, mits deze beschadigd of verbrand is, maar dat zal wel meevallen, maar vervang wel altijd je druklager, want deze kost vrijwel niets. Je kan je drukgroep overigens laten testen, dat scheelt je wat in kosten.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Citroen maakt geen koppelingen, de zelfstellende drukgroepset is van Sachs (of LUK).
Bij slippen van de koppeling is juist deze zelfstellende drukgroep meestal het probleem, en zou ik dus niet terug plaatsen. Nu gaat het weliswaar om een andere klacht, maar alsnog zou ik dit niet doen. Mij lijkt de 163 pk set ook de beste optie.
Valeo maakt deze zelfstellende set niet, en is dus geen optie tenzij je een ombouw wilt naar een normaal vliegwiel.
Bij slippen van de koppeling is juist deze zelfstellende drukgroep meestal het probleem, en zou ik dus niet terug plaatsen. Nu gaat het weliswaar om een andere klacht, maar alsnog zou ik dit niet doen. Mij lijkt de 163 pk set ook de beste optie.
Valeo maakt deze zelfstellende set niet, en is dus geen optie tenzij je een ombouw wilt naar een normaal vliegwiel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)

Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel