Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Ik heb ook een “vaag” probleem met de koppeling van mijn C5 2.0 Hdi Tourer (140 pk). Km stand nu is 120.000 km (bj 2009)
Vorig jaar voor de zomervakantie (zo’n 12.000 km terug)leek het net of de koppeling slipte met geven van flink gas in z’n 4 of 5. Vergelijkbaar wat ik de andere koppeling draadjes heb gelezen. Even plotseling als dit kwam is dit ook weer verdwenen. Heb er toen verder geen aandacht meer aan geschonken. Vervolgens op vakantie gegaan met caravan van 1500 kg erachter. In eerste instantie ging dit prima. Niets van slippende koppeling gemerkt o.i.d. Maar toen kwam Parijs en dat stond daar helemaal vast van begin tot eind. Dus continu optrekken, afremmen etc. etc. Op een gegeven moment begon de auto voor te trillen bij optrekken. Dit werd steeds erger totdat de auto begon te schudden en op het laatst zelfs (voor mijn gevoel) begon te stuiteren. Auto aan de kant gezet (lekker midden in Parijs op de snelweg). Motorkap open en ja dat stonk wel wat naar verbrande koppelingsplaten. Paar uur laten afkoelen en toen de file bijna was opgelost de rit hervat. Het “stuiteren” was over maar met optrekken, afremmen, stil staan en weer optrekken begon de auto toch weer te trillen (niet zo erg als eerder). Uiteindelijk op snelheid gekomen en zonder problemen overnachtingscamping bereikt. Volgende dag geen file, maar bij stoplichten wel redelijk snel weer trillingen waarneembaar. Afijn, uiteindelijk zonder problemen aangekomen op camping. 3 Weken heeft de auto (zonder caravan erachter) het uitstekend gedaan. Koppeling slipte niet en ook geen enkele trilling waargenomen. Ik had natuurlijk naar een garage kunnen gaan maar daar heb toch weinig goede ervaringen mee in het buitenland. Dus na 3 weken (toch wel enigszins nerveus) de terugreis aangevangen. Hopend op geen files. Gelukkig bleven die uit en op een enkele trilling na bij een tolpoortje of stoplicht zijn we probleemloos thuisgekomen. De C5 is dan wat mij betreft dan ook een geweldige trekker (net zoals mijn vorige C5 2.2 Hdi). Het gekke is dat zonder caravan er achter de auto geen enkel probleem vertoond. Ook nooit meer een slippende koppeling of trilling gevoeld.
Toch wil ik niet zo weer op vakantie gaan en lijkt het mij goed om de koppeling te gaan vervangen. Alleen twijfel ik of dit probleem wel een koppeling probleem is. Straks heb ik het hele zaakje laten vervangen en zijn de tril, schud en stuiterproblemen (bij lange file) niet verholpen. Het moge duidelijk zijn, ik ben zelf absoluut niet technisch aangelegd. Ik heb 2 vragen: Wat denken de techneuten onder jullie hiervan? En als ik de koppeling laat vervangen wat raden jullie aan om dan allemaal te laten vervangen?
Vorig jaar voor de zomervakantie (zo’n 12.000 km terug)leek het net of de koppeling slipte met geven van flink gas in z’n 4 of 5. Vergelijkbaar wat ik de andere koppeling draadjes heb gelezen. Even plotseling als dit kwam is dit ook weer verdwenen. Heb er toen verder geen aandacht meer aan geschonken. Vervolgens op vakantie gegaan met caravan van 1500 kg erachter. In eerste instantie ging dit prima. Niets van slippende koppeling gemerkt o.i.d. Maar toen kwam Parijs en dat stond daar helemaal vast van begin tot eind. Dus continu optrekken, afremmen etc. etc. Op een gegeven moment begon de auto voor te trillen bij optrekken. Dit werd steeds erger totdat de auto begon te schudden en op het laatst zelfs (voor mijn gevoel) begon te stuiteren. Auto aan de kant gezet (lekker midden in Parijs op de snelweg). Motorkap open en ja dat stonk wel wat naar verbrande koppelingsplaten. Paar uur laten afkoelen en toen de file bijna was opgelost de rit hervat. Het “stuiteren” was over maar met optrekken, afremmen, stil staan en weer optrekken begon de auto toch weer te trillen (niet zo erg als eerder). Uiteindelijk op snelheid gekomen en zonder problemen overnachtingscamping bereikt. Volgende dag geen file, maar bij stoplichten wel redelijk snel weer trillingen waarneembaar. Afijn, uiteindelijk zonder problemen aangekomen op camping. 3 Weken heeft de auto (zonder caravan erachter) het uitstekend gedaan. Koppeling slipte niet en ook geen enkele trilling waargenomen. Ik had natuurlijk naar een garage kunnen gaan maar daar heb toch weinig goede ervaringen mee in het buitenland. Dus na 3 weken (toch wel enigszins nerveus) de terugreis aangevangen. Hopend op geen files. Gelukkig bleven die uit en op een enkele trilling na bij een tolpoortje of stoplicht zijn we probleemloos thuisgekomen. De C5 is dan wat mij betreft dan ook een geweldige trekker (net zoals mijn vorige C5 2.2 Hdi). Het gekke is dat zonder caravan er achter de auto geen enkel probleem vertoond. Ook nooit meer een slippende koppeling of trilling gevoeld.
Toch wil ik niet zo weer op vakantie gaan en lijkt het mij goed om de koppeling te gaan vervangen. Alleen twijfel ik of dit probleem wel een koppeling probleem is. Straks heb ik het hele zaakje laten vervangen en zijn de tril, schud en stuiterproblemen (bij lange file) niet verholpen. Het moge duidelijk zijn, ik ben zelf absoluut niet technisch aangelegd. Ik heb 2 vragen: Wat denken de techneuten onder jullie hiervan? En als ik de koppeling laat vervangen wat raden jullie aan om dan allemaal te laten vervangen?
Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Motorkap open en ja dat stonk wel wat naar verbrande koppelingsplaten
dat wil zeggen dat de koppeling geslipt heeft , maar hoe erg kan niemand zien
of je moet de bak demonteren
en hoever moet je de koppeling lossen , eer het wagen vertrekt?
dat wil zeggen dat de koppeling geslipt heeft , maar hoe erg kan niemand zien
of je moet de bak demonteren
en hoever moet je de koppeling lossen , eer het wagen vertrekt?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad lastig te zeggen.
Het beste laat je er eens een goede techneut mee rijden. Trillen kan wel van de koppeling komen als deze te heet is geweest.
Het beste laat je er eens een goede techneut mee rijden. Trillen kan wel van de koppeling komen als deze te heet is geweest.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke motor ligt hier in?
Is dat de 136PK of de 163 PK? Ik vermoed de eerste, gezien het bouwjaar.
De eerste heeft een vrij zwakke koppeling, die van de tweede is beter.
Bij vervanging van een 136 PK koppeling kan de 163 PK uitvoering gemonteerd worden, daarvoor hoeft maar weinig aangepast te worden.
Overigens, we hebben het hier wel over een DMF.
Dat betekent dat hoe dan ook dat DMF gelijk mee vervangen wordt.
Vraag aan BJG: kan dat trillen bij oververhitting niet uit het te heet geworden DMF komen?
Groet,
JW
Is dat de 136PK of de 163 PK? Ik vermoed de eerste, gezien het bouwjaar.
De eerste heeft een vrij zwakke koppeling, die van de tweede is beter.
Bij vervanging van een 136 PK koppeling kan de 163 PK uitvoering gemonteerd worden, daarvoor hoeft maar weinig aangepast te worden.
Overigens, we hebben het hier wel over een DMF.
Dat betekent dat hoe dan ook dat DMF gelijk mee vervangen wordt.
Vraag aan BJG: kan dat trillen bij oververhitting niet uit het te heet geworden DMF komen?
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik denk niet dat het een vliegwiel kwestie is. Koppelingen kunnen heftig trillen bij verglaasde of oververhitte voering. Mogelijk verergert de eigenfrequentie van het dmf het trillen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
meestal zit het in de schijf , soms in de drukgroep als daar wat gebroken onderdelen in zitten
C5club Fan


Als ik het goed gelezen heb, ligt er een 140 pk diesel in. Exact wat er bij mij ook in ligt. En ook ik heb (zonder caravan) bij tijd en wijle bij volgas in 2, 3 en 4 rond de 2.000rpm 'last' van een versneld oplopend toerental tot circa 3.000rpm om daarna terug te vallen naar circa 2.500rpm bij gelijkblijvende acceleratie. Misschien toch een sluimerend product-/ontwerpfoutje bij deze motor-bak combinatie?
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Inderdaad 140 pk.
Maar als ik het goed begrijp hoeft het trillen (schudden en stuiteren) niet over te zijn bij file rijden als ik de koppeling etc. laat vervangen?
En kun je een 140 pk set ook vervangen voor een 163 pk set?
En wat gaat zo'n grapje ongeveer kosten?
Maar als ik het goed begrijp hoeft het trillen (schudden en stuiteren) niet over te zijn bij file rijden als ik de koppeling etc. laat vervangen?
En kun je een 140 pk set ook vervangen voor een 163 pk set?
En wat gaat zo'n grapje ongeveer kosten?
Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In jouw C5 is die 163 PK set te monteren.
Daarbij wordt het DMF vervangen door de zwaardere uitvoering, alsook de bijbehorende koppelingsplaat en de drukgroep.
Daarover is al eerder geschreven op dit forum.
Wat dat kost weet ik niet, maar het zal naar ik denk niet substantieel meer zijn dan bij vervanging van de 140 PK set.
Groet,
JW
Daarbij wordt het DMF vervangen door de zwaardere uitvoering, alsook de bijbehorende koppelingsplaat en de drukgroep.
Daarover is al eerder geschreven op dit forum.
Wat dat kost weet ik niet, maar het zal naar ik denk niet substantieel meer zijn dan bij vervanging van de 140 PK set.
Groet,
JW
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:08
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.
Locatie: Kranenburg (Duitsland)
Ok bedankt voor de info.
Blijf ik alleen met de vraag zitten of het probleem verholpen is met het vervangen van de set. Maar dat is dan dus een kwestie van afwachten.
Blijf ik alleen met de vraag zitten of het probleem verholpen is met het vervangen van de set. Maar dat is dan dus een kwestie van afwachten.
Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ja het is via een forum lastig diagnose stellen.
Trillen kan zoals gezegd heel goed van de koppeling komen en lijkt zelfs waarschijnlijk gezien je verhaal, maar zekerheid zal via het forum nooit kunnen worden verkregen.
Wellicht is het goed om een techneut te laten rijden met de auto, desnoods met aanhanger om de klacht vast te stellen. Het lijkt veel gedoe, maar een koppeling met DMF vervangen is geen goedkope reparatie. Dus een beetje zekerheid is dan wel prettig denk ik.
Trillen kan zoals gezegd heel goed van de koppeling komen en lijkt zelfs waarschijnlijk gezien je verhaal, maar zekerheid zal via het forum nooit kunnen worden verkregen.
Wellicht is het goed om een techneut te laten rijden met de auto, desnoods met aanhanger om de klacht vast te stellen. Het lijkt veel gedoe, maar een koppeling met DMF vervangen is geen goedkope reparatie. Dus een beetje zekerheid is dan wel prettig denk ik.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar, heb dit verschijnsel zelf ook een aantal jaren terug gehad met mijn toenmalige Honda Accord. Op een warme najaarsdag kwam ik in een flinke file terecht. Constant koppelen en ontkoppelen iedere keer een paar meter vooruit wel een uur lang. Op een gegeven moment begon de auto bij het inkoppelen in z'n eerste versnelling hevig te trillen en te rammelen. Echter, onder gewone omstandigheden nooit geen last gehad van getril bij het optrekken in z'n eerste versnelling. Alleen soms, bij erg warm weer (temperaturen boven de 24 graden) en file verkeer kwam het verschijnsel weer terug en dan ook nog niet altijd direct maar na een tijdje inkoppelen en ontkoppelen in de eerste versnelling.
Dit verschijnsel is bij deze auto ontstaan bij een km stand van 140tkm. Ik heb, zonder de koppeling te hoeven vervangen, nog doorgereden tot aan de 300tkm. Zonder problemen. Mijn toenmalige monteur vertelde me dat het kwam door het ontstane slijtpatroon op de koppelingsplaat. Hij had het ook over een soort "verglazing" van de koppelingsplaat. Hij vertelde me dat met het vervangen van de koppelingsplaat dit verschijnsel wel opgelost zou zijn maar dat je met de nieuwe koppelingsplaat na een tijdje als deze weer bloot komt te staan aan zware gebruiksomstandigheden je best kans hebt dat het verschijnsel gewoon weer terugkomt. De koppelingsplaat slipte niet dus heb het gewoon laten zitten. Uiteindelijk bij 300tkm de auto ingeruild zonder ooit de koppeling te hebben vervangen.
Dit verschijnsel is bij deze auto ontstaan bij een km stand van 140tkm. Ik heb, zonder de koppeling te hoeven vervangen, nog doorgereden tot aan de 300tkm. Zonder problemen. Mijn toenmalige monteur vertelde me dat het kwam door het ontstane slijtpatroon op de koppelingsplaat. Hij had het ook over een soort "verglazing" van de koppelingsplaat. Hij vertelde me dat met het vervangen van de koppelingsplaat dit verschijnsel wel opgelost zou zijn maar dat je met de nieuwe koppelingsplaat na een tijdje als deze weer bloot komt te staan aan zware gebruiksomstandigheden je best kans hebt dat het verschijnsel gewoon weer terugkomt. De koppelingsplaat slipte niet dus heb het gewoon laten zitten. Uiteindelijk bij 300tkm de auto ingeruild zonder ooit de koppeling te hebben vervangen.
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Mijn ervaring met 2.0 diesel en koppeling/Dmf.
Bij mij is rond de 85000 km de koppeling vervangen, dwz volgens de garage lag dat aan het Dual mass flywheel. Er is toen een Luk DMF + koppeling ingegaan.
Deze set heeft het uitgehouden tot 150.000 km. Toen is bij Renard de koppeling en DMF vervangen in 2014. Er was toen weinig te zien aan de koppelingsplaten, kennelijk had het Dual mass flywheel het begeven. (wat en hoe, mij niet bekend).
Deze set is toen vervangen door een Valeo pakket, vliegwiel + koppeling.
Ik was een beetje klaar met Dual mass flywheels.
De ervaring daarmee, de Km stand staat nu bij 220.000km, is op zich goed, maar het lijkt wel of sinds kort het euvel nu ook met deze set begint op te spelen.
Ik heb in de tussentijd begrepen, via Forum en Oldenhage dat bij dit type (140pk) je beter de sterkere koppelings set van de 163pk erin kan laten zetten.
Ik krijg bijna het idee dat de koppeling/dmf van dit type sneller slijten dan mijn remblokken 
Bij mij is rond de 85000 km de koppeling vervangen, dwz volgens de garage lag dat aan het Dual mass flywheel. Er is toen een Luk DMF + koppeling ingegaan.
Deze set heeft het uitgehouden tot 150.000 km. Toen is bij Renard de koppeling en DMF vervangen in 2014. Er was toen weinig te zien aan de koppelingsplaten, kennelijk had het Dual mass flywheel het begeven. (wat en hoe, mij niet bekend).
Deze set is toen vervangen door een Valeo pakket, vliegwiel + koppeling.
Ik was een beetje klaar met Dual mass flywheels.
De ervaring daarmee, de Km stand staat nu bij 220.000km, is op zich goed, maar het lijkt wel of sinds kort het euvel nu ook met deze set begint op te spelen.
Ik heb in de tussentijd begrepen, via Forum en Oldenhage dat bij dit type (140pk) je beter de sterkere koppelings set van de 163pk erin kan laten zetten.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat waren de klachten, naar aanleiding waarvan de koppeling werd vervangen?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website



