Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Auteur |
Bericht |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
En hoeveel koppel? Dat is in geval van je aandrijving belangrijker.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
16 mei 2007 22:38 |
|
 |
Robbert
|
The F Mister schreef: En hoeveel koppel? Dat is in geval van je aandrijving belangrijker.
koppel van 317 naar 378 (pk's van 136 naar 166)
|
16 mei 2007 22:41 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
16 mei 2007 22:50 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Maar bij km-standen boven de 250.000 doen ze het niet meer.... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
16 mei 2007 22:53 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Dus zit Robert nog goed. Ik ook btw  226pk... leuk(er)!
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
16 mei 2007 22:53 |
|
 |
Robbert
|
400 nm koppel, mmmmmmm
De nieuwe 2.2 zit daar ook zo'n beetje op, met andere woorden, de motor moet dit kunnen 'hebben' 
|
16 mei 2007 22:55 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Tja.... je weet natuurlijk niet wat er allemaal "nieuw" is aan de nieuwe motor. Complex gebeuren een motor dus genoeg dat het ook "net niet" kan hebben. Ik geloof niet dat ze er bij psa ook alleen een nieuwe chip in drukken 
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
16 mei 2007 22:59 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
EvilTwin schreef: geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur.
Heb een Xantia 2.0HDI110, gechipped naar +/- 130 gehad. Auto is nieuw gechipped bij de dealer, alwaar ik hem weer kocht met 92.000 op de teller. Bij mij is hij er op 182.000 uitgegaan met de eerste koppeling er nog in. Zag bij RDW dat hij in april weer een verse APK heeft gehad, dus rijdt nog steeds. Het vermogen is ook gebruikt, weliswaar niet vol op de slip, ben geen stoplichtensprinter, maar toch.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
16 mei 2007 23:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Zat er in de Xantia dan de zelfde bak en koppeling als in de C5?
Het is waarschijnlijk niet de motor, alswel de rest van de aandrijflijn die er problemen mee kan krijgen.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
17 mei 2007 11:33 |
|
 |
pieter melissen
|
Ronald schreef: EvilTwin schreef: geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur. Heb een Xantia 2.0HDI110, gechipped naar +/- 130 gehad. Auto is nieuw gechipped bij de dealer, alwaar ik hem weer kocht met 92.000 op de teller. Bij mij is hij er op 182.000 uitgegaan met de eerste koppeling er nog in. Zag bij RDW dat hij in april weer een verse APK heeft gehad, dus rijdt nog steeds. Het vermogen is ook gebruikt, weliswaar niet vol op de slip, ben geen stoplichtensprinter, maar toch. Gr. Ronald
idem hier, een Xantia 110 naar 135 pk gechipped, van 100000-275000 km op de eerste koppeling en ook verder geen aandrijfproblemen...Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de C5 een minder stevige bak zouden monteren dan voor de Xantia, die ook nog zeker 100 kg lichter is.
|
19 mei 2007 12:46 |
|
 |
Andrew
|
OK veel over het wel of niet kunnen.
Echter, nu weet ik nog steeds niet het verschil tussen chiptuning en een powerbox.
En welke aanbieder is goed.
Op internet zie ik prijzen tussen 150 en 500 euro!
Een groot verschil in prijs maar wat is wijsheid?
Laat hier eens wat over horen.
Groeten,
Andrew
|
20 mei 2007 21:52 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Bij chiptuning wordt de originele motorbesturingssoftware (dus op basis van de gegevens van de motor het berekenen van brandstofhoeveelheid, inspuitmoment en, indien noddzakelijk, ontstekingstijdstip en vast nog meer dingen) vervangen door andere software die de motor meer vermogen geeft.
Een powebox wordt "over" de chip of de bekabeling of zo heen geplaatst en laat de originele software intact. Een powerbox is dan ook uit te bouwen, chiptuning niet.
Zie ook hier...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 mei 2007 22:08 |
|
 |
pieter melissen
|
Harm van Beek schreef: Bij chiptuning wordt de originele motorbesturingssoftware (dus op basis van de gegevens van de motor het berekenen van brandstofhoeveelheid, inspuitmoment en, indien noddzakelijk, ontstekingstijdstip en vast nog meer dingen) vervangen door andere software die de motor meer vermogen geeft. Een powebox wordt "over" de chip of de bekabeling of zo heen geplaatst en laat de originele software intact. Een powerbox is dan ook uit te bouwen, chiptuning niet. Zie ook hier...
een chiptuner "bewaart" de originele set-up van de motor. Je kan hem dus altijd laten de-tunen als je dat wilt.
|
21 mei 2007 04:54 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik ken gevallen waarbij een powerbox voor een hoop problemen zorgt. Wat deze doet (in dit geval) was de motormanagement van "valse" informatie voorzien. Dus de orginele motormanagement zat er maar een hoop lucht en brandstof in te pompen omdat hij dit denkt te moeten doen n.a.v de info die hij krijgt uit diverse onderdelen. Dit zorgde uiteindelijk voor een hoop onverklaarbare meldingen en problemen (inhouden, afslaan, niet starten etc.) Het betrof hier een VW.
Chiptuning is wat mij betreft wat "netter". Deze past zich namelijk net als de orginele software aan de omstandigheden aan. Koude motor, warme motor, motor onder belasting etc. Het is volgens mij ook zuiniger dan een powerbox maar dat weet ik niet zeker.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
21 mei 2007 20:17 |
|
 |
Theopolis
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 nov 2007 16:57 Berichten: 31 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 2.0 HPI
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
 2.0 HPI chip tunen
Ik ben sinds kort in bezit van een C5 2.0 HPI uit 2001. Deze is dealer onderhouden, echter heeft deze ook last van het fameuze inhouden (tussen de 2000-3000 rpm's). Hierop is bij de dealer van alles vervangen (EGR klep, bougies, kabel, etc.) Navraag bij een andere Citroen-monteur zij mij dat de oorzaak ligt in de motormanagement die is aangepast voor de emissienormen o.i.d. Hij vertelde mij dat dit inhouden na het chip-tunen van de auto zal verdwijnen. (dit kan echter niet uitgevoerd worden door citroen zelf) Heeft iemand hier ervaring mee ?
|
02 nov 2007 17:08 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|