Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
bedankt voor de info
bij mij is het nog niet zo erg al hoor ik ze ook wel
zo lang het gaat wacht ik af en zie uit hoe het bij jou gaat en leer bij
ik kijk uit naar je foto's en ervaring
mvg jean
bij mij is het nog niet zo erg al hoor ik ze ook wel
zo lang het gaat wacht ik af en zie uit hoe het bij jou gaat en leer bij
ik kijk uit naar je foto's en ervaring
mvg jean
lexia aanwezig
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Hopelijk gaat het klusje soepeltjes komend weekend, probeer me geestelijk op het ergste voor te bereiden 
Het blijkt dat het demonteren van de startmotor al een uitdaging op zich is
Als daar nog goede tips of foto's van zijn ?
Het blijkt dat het demonteren van de startmotor al een uitdaging op zich is
Als daar nog goede tips of foto's van zijn ?
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Was weer een lange dag, om 10:00 begonnen en om 23:30 waren we klaar (2 man).
Er zat een originele Valeo DMF en koppeling in, er zat een speling op van c.a. 3 a 4 cm en je hoorde het piepen.
Vliegwiel en drukgroep hadden blauwe plekken, dat verklaar de happende koppeling.
De 4P kit past perfect, meteen ook de geleidebus en koppelingsvork vervangen, is het werk niet als het los ligt.
Ik kan nu soepel op de koppeling wegrijden, schakelen gaat soepel, ondanks dat Valeo zegt dat de 4P kit iets minder soepel schakelt dan DMF.
Bij stationair hoor je de motor nu iets meer, maar niet echt storend, het is stiller dan wat ik in mijn Xantia HDi gewend was.
Bij flink optrekken hoor je de motor iets meer, ook dit is niet storend, éénmaal op snelheid op de snelweg hoor je geen verschil met DMF.
Het is dus echt puur een beetje dieselbrom wat je hoort, en geen irritante trillingen of resonanties.
Ik had last van een zacht tikkend geluid met optrekken, soort nagelen, dat geluid is nu weg.
Gezien het werk en resultaat ben ik erg blij met de 4P kit, dit megaklusje wil ik echt niet nog een keer doen.
Foto's en meer details volgens z.s.m. morgen als ik uitgeslapen ben
Er zat een originele Valeo DMF en koppeling in, er zat een speling op van c.a. 3 a 4 cm en je hoorde het piepen.
Vliegwiel en drukgroep hadden blauwe plekken, dat verklaar de happende koppeling.
De 4P kit past perfect, meteen ook de geleidebus en koppelingsvork vervangen, is het werk niet als het los ligt.
Ik kan nu soepel op de koppeling wegrijden, schakelen gaat soepel, ondanks dat Valeo zegt dat de 4P kit iets minder soepel schakelt dan DMF.
Bij stationair hoor je de motor nu iets meer, maar niet echt storend, het is stiller dan wat ik in mijn Xantia HDi gewend was.
Bij flink optrekken hoor je de motor iets meer, ook dit is niet storend, éénmaal op snelheid op de snelweg hoor je geen verschil met DMF.
Het is dus echt puur een beetje dieselbrom wat je hoort, en geen irritante trillingen of resonanties.
Ik had last van een zacht tikkend geluid met optrekken, soort nagelen, dat geluid is nu weg.
Gezien het werk en resultaat ben ik erg blij met de 4P kit, dit megaklusje wil ik echt niet nog een keer doen.
Foto's en meer details volgens z.s.m. morgen als ik uitgeslapen ben
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Chapeau!
Eens maar nooit weer...zoiets vertelde de eigenaar van een identieke C5 me ook toen we daar het leer uit schroefden.
Het Dmf was voor de 2e keer loos...
Eens maar nooit weer...zoiets vertelde de eigenaar van een identieke C5 me ook toen we daar het leer uit schroefden.
Het Dmf was voor de 2e keer loos...
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
het is een hele klus bij deze motor , als je het voor de eerste keer doet
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De eerste keer is het heel veel zoekwerk naar wat, waar en hoe het los moet.
De startmotor is al een uitdaging, het roetfilter, hier en daar tapeinden die los moeten.
En ik heb de vervelende eigenschap om netjes en schoon te werken, heb alles in zakjes gedaan en opgeschreven wat het is, foto's gemaakt, dat neemt ook extra tijd in beslag.
De startmotor is al een uitdaging, het roetfilter, hier en daar tapeinden die los moeten.
En ik heb de vervelende eigenschap om netjes en schoon te werken, heb alles in zakjes gedaan en opgeschreven wat het is, foto's gemaakt, dat neemt ook extra tijd in beslag.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik had het voorspeld , ik doe ook alles in doosjes en schrijf het op
het is een beetje meer werk , maar bij het monteren haal je dat eruit
het is een beetje meer werk , maar bij het monteren haal je dat eruit
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Inderdaad, ik had er al rekening mee gehouden dat het minimaal 10 uurtjes ging duren.
Effectief was het ook 10 uurtjes werk, minus koffiepauzes, opruimen en proefrijden.
Effectief was het ook 10 uurtjes werk, minus koffiepauzes, opruimen en proefrijden.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
inderdaad , dat hoort er allemaal bij
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
C5 staat voor de deur en ik kan er niet in rijden vandaag
Overal spierpijn van het klussen, gelukkig zijn daar goede medicijnen voor, alleen mag je dan niet rijden
De Fotos




Om het werk makkelijk te maken, hebben de de motorkap gedemonteerd.
Wat is dat ding licht zeg, had gelezen dat deze van alu is ?








Drukgroep en DMF zijn blauw uitgeslagen, de reden voor het slechte koppelen.



De krukaskeerring was gelukkig droog, die heb ik laten zitten, ondanks dat ik een nieuwe bij me had.


Het vaste vliegwiel geeft nog even zijn mening over een DMF



Setje centreerpennen van de dealer, deze werken perfect om de koppeling goed te centreren.
Je neemt de grote pen en schuift daar het busje van de benodigde dikte overheen.
Dit setje (plastic) pennen kost nog geen € 10 bij de dealer.

Geleidebus was ook niet zo fris meer, net als het druklager.


De koppelingsvork heb ik ook vervangen, zaten slijtplekken op.
Ik kijk altijd wat dit soort klein spul, wat kan slijten kost, in dit geval niet de hoofdprijs.

Deze beugel waar de schakelkabels in vastzitten, kun je het beste demonteren, anders is het een gekloot om de bak onderuit te halen, blijft hangen op de schildjes van het stuurhuis.
Voor montage heb ik deze gedemonteerd, waardoor montage een stuk makkelijker ging.


Nog even de datum en onze initialen op de drukgroep geschreven

Nieuwe hitteschilden en boutjes, het achterste schild is anders, hier zitten 2 hoge busjes op, waardoor je de gietijzeren steun niet meer nodig heb.
Deze gaan over de tapeinden, waar het roetfilter aan hangt.

Mooie sticker van Valeo.


Overal spierpijn van het klussen, gelukkig zijn daar goede medicijnen voor, alleen mag je dan niet rijden
De Fotos




Om het werk makkelijk te maken, hebben de de motorkap gedemonteerd.
Wat is dat ding licht zeg, had gelezen dat deze van alu is ?








Drukgroep en DMF zijn blauw uitgeslagen, de reden voor het slechte koppelen.



De krukaskeerring was gelukkig droog, die heb ik laten zitten, ondanks dat ik een nieuwe bij me had.


Het vaste vliegwiel geeft nog even zijn mening over een DMF



Setje centreerpennen van de dealer, deze werken perfect om de koppeling goed te centreren.
Je neemt de grote pen en schuift daar het busje van de benodigde dikte overheen.
Dit setje (plastic) pennen kost nog geen € 10 bij de dealer.

Geleidebus was ook niet zo fris meer, net als het druklager.


De koppelingsvork heb ik ook vervangen, zaten slijtplekken op.
Ik kijk altijd wat dit soort klein spul, wat kan slijten kost, in dit geval niet de hoofdprijs.

Deze beugel waar de schakelkabels in vastzitten, kun je het beste demonteren, anders is het een gekloot om de bak onderuit te halen, blijft hangen op de schildjes van het stuurhuis.
Voor montage heb ik deze gedemonteerd, waardoor montage een stuk makkelijker ging.


Nog even de datum en onze initialen op de drukgroep geschreven

Nieuwe hitteschilden en boutjes, het achterste schild is anders, hier zitten 2 hoge busjes op, waardoor je de gietijzeren steun niet meer nodig heb.
Deze gaan over de tapeinden, waar het roetfilter aan hangt.

Mooie sticker van Valeo.


Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die motorkap is idd van alu ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mooi verslag.
Waarom heb je de keerring niet vervangen?
Waarom heb je de keerring niet vervangen?
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Dat heb ik een keer preventief gedaan en toen kon het opnieuw een jaar later 
De krukaskeerring zie ik toch een beetje als, niet aankomen als het goed is.
De krukaskeerring zie ik toch een beetje als, niet aankomen als het goed is.
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
knap gedaan
heb je de motor moeten laten zakken om de versnellingsbak er af te krijgen ?
was je druklager nog goed ? ik vind dat die zo op die drukgroep was ingedraaid
je motor is wel heel proper je maak er een nieuwe van
mvg jean
heb je de motor moeten laten zakken om de versnellingsbak er af te krijgen ?
was je druklager nog goed ? ik vind dat die zo op die drukgroep was ingedraaid
je motor is wel heel proper je maak er een nieuwe van
mvg jean
lexia aanwezig
C5club Fan


Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
Aan die Katalysator is inderdaad wel duidelijk gelast.
Of was die vraag in een ander topic dat ik gelezen had?
Of was die vraag in een ander topic dat ik gelezen had?


