GW, ik bewonder je werkstuk. Ik geloof zeker dat het in staat is een deel van de olie die door carterdampen wordt meegevoerd af te scheiden. Je zou het een medicijn tegen olieverbruik kunnen noemen.
Naar aanleiding van de posting van Willy4 heb ik toch nog eens even goed nagedacht over mogelijke bijwerkingen van dit ‘medicijn’ .
• Door de nauwere doorlaat is de kans op het dichtslibben van de kanalen aanwezig, dit kan begrijpelijkerwijs de nodige ellende veroorzaken.
• Blow-by gassen bevatten NOx, en NOx veroorzaakt black sludge wanneer het in contact komt met motorolie. Reden waarom de cartergassen dus snel afgevoerd moeten worden. Een verslechterde afvoer zou bij hoge olietemperaturen voor extra oliebelasting kunnen gaan zorgen.
• Bij temperaturen onder 0 in combinatie met korte ritten lijkt mij de mogelijkheid aanwezig dat de olie-afscheider dicht vriest, vergelijkbaar met wat er in het verleden bij de Xantia’s gebeurde in de winter.
Zoals bij ieder medicijn is dus het gebruik op eigen risico, en het lezen van de bijsluiter noodzakelijk. Dat neemt niet weg dat een medicijn goed kan werken, mits op de juiste manier gebruikt onder de juiste omstandigheden.
Getuige het feit dat je probeert de oilsaver carterslang-vriendelijk te maken betekent dat je met de C5 rijders meedenkt

Wellicht is het daarom een idee een ‘bijsluiter’ te maken voor dit ‘medicijn’. Waarbij je aanbeveelt de doorvoer regelmatig te controleren bijvoorbeeld.