exroosje schreef:
ik heb wel eens per ongeluk de automaat in N gezet (kwam net uit een schakelauto) op de snelweg. Daarna gewoon weer in D gezet. Merkte er eigenlijk niets van.
Ook bij snel heen en weer steken zondig ik wel tegen de regel dat je helemaal tot stilstand moet zijn gekomen alvorens de andere kant op te schakelen. heeft ie ook geen enkel probleem mee. Dat deed ik met een hadgeschakelde ook al, via de koppeling.
Tot slot, als je nog net een beetje rijdt en je zet hem in P, dat vind ie niet zo leuk. In het ergste geval kan er dan iets in de bak afbreken omdat de bak blokkeert.
Dit gaat allemaal over de automaat van de V6
Met mijn vorige, BVA4, heb ik vaker al rijdend naar N geschakeld. Bij weer in D zetten GEEN gas geven, even wachten en dan rustig het gaspedaal weer intrappen. Geeft echt absoluut geen problemen.
Ook wel eens te vroeg in de achteruit gezet. Dat wordt door de computer opgemerkt en dat schakelt-ie gewoon die achteruitversnelling niet in. Heeft mijn huidige BVA6 ook heb ik al gemerkt. Kan dus ook al geen kwaad.
En als laatste het per ongeluk te vroeg in de P-stand zetten: zelfs daarmee krijg je je bak niet aan gort. Het is me een keer overkomen. De pin die tussen de tanden steekt om de zaak te blokkeren is hws iets afgeschuind. Als die tanden met een te hoge snelheid onder die pin doorrazen als je 'm laat zakken (in de P zet dus), dan hoor je de pin over de toppen van de tanden roffelen. Pas bij een betrekkelijk lage snelheid schiet de pin tussen de tanden en staat de auto met een schok(je) stil.
Ergo: je kunt met die automaat weinig verkeerd doen. Je lijkt 'm niet kapot te kunnen krijgen met dit soort fratsen.