V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels wat plaatjes geschoten van de gedemonteerde nokkenasversteller-in-het-nokkenastandwiel.
Dit tandwiel is afkomstig van Harmjan.

Op dit plaatje is te zien hoe het "vlinderachtige" binnenwerk er uit ziet.
Eerst in de rustpositie:
IMG_2052.jpg
Vervolgens met de "vlinder" in de andere positie:
IMG_2050.jpg
De verdraaiing tussen die twee is bijna 20 graden, zóveel wordt de inlaatnokkenas dus versteld door de groene monsters.

Kijkend naar die "vlinder", dan zie je dat er 8 afdichtingsstrippen gebruikt worden:
IMG_2055.jpg
Die zorgen er voor dat de oliedruk in de ene kamer niet naar de andere kant kan lopen.

Maar die kunststof strippen zorgen ook voor de lagering in het huis, de "vlinder" ligt verder los in het tandwiel.
De vlinder zelf is verbonden met de nokkenas, hij zit daar op gebout.
Dat betekent dat het tandwiel alleen door de vlinder-met-strippen op z'n plek gehouden wordt, en te voelen is dat daar enige speling in zit, in radiale richting. Dat is in elk geval zó als er geen oliedruk binnen het tandwiel zit, wellicht wordt die speling er uitgedrukt als de oliedruk van een paar bar op het binnenwerk komt te staan.

Waarom wijs ik op dat laatste?
Aan de achterzijde zit een afdichting, die zit gemonteerd in de kop.
Die dicht af op dit loopvlak:
IMG_2058.jpg
Maar als dat tandwiel enige radiale speling heeft, krijgt die afdichting het extra voor z'n kiezen.
Wellicht wordt dan ook om die reden in de docs opgegeven dat deze keerring vervangen moet worden als er in die buurt gesleuteld wordt.

Vraag aan BJG: heb jij wel eens lekkages gezien op die keerring?

Tot slot een plaatje van de voorzijde van het deksel:
IMG_2060.jpg
Daar dicht die plug op af waar in een eerder plaatje over gesproken werd.

Overigens, die afdichting tussen het deksel en het huis is ook bij dit tandwiel zeer slecht.
Hij is helemaal geplet en uitgehard, overal zijn barstjes zichtbaar. Niet verbazingwekkend dat 'ie ging lekken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Mooie plaatjes! Heb je ook een foto'tje van de achterkant van het deksel?

Ik heb wel tijdens een distributiewissel wel eens een nokkenaskeerring vervangen die wat zweette. Het is mij nooit opgevallen dat er speling op de tandwielen zat. Dat kan komen doordat ze vol olie zitten, maar mogelijk ook wel doordat ik er nooit van uit ben gegaan dat dat zou kunnen en er dus niet specifiek op heb gelet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat plaatje van de binnenkant van dat deksel zal ik schieten, in de loop van de dag.
Dan zal ik ook kijken of ik die scheurtjes/barstjes in die pakking vast kan leggen.

Overigens, ik kan in de CitDoc's niks vinden over onderdelen van dit tandwiel-met-verstelling.
Zo'n dekselpakking zou namelijk best eens een interessant los onderdeel kunnen zijn.
De plug in het midden, ongetwijfeld incl. z'n afdichting is wél te krijgen.

Dat er "speling" zit op de vlinder tov het huis van het tandwiel is ook goed te zien op het eerder door Guznax geposte plaatje:
Afbeelding
Links en rechts ligt de vlinder aan, aan de onderkant zie je de speling.
Dat is dus die radiale speling :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
JW-NHS schreef: Hoe is dat bij jou opgelost?
Is daar een nieuwe ring in gelegd, of is het op een andere manier dichtgemaakt? Zoals BJG aangeeft?
En is de afdichtingsring onder de centrale plug ook vernieuwd?

Overigens, heeft GJO deze reparatie uitgevoerd?
Of heeft de garage waarbij je jouw C6 gekocht hebt dat gedaan?
Sorry voor het late antwoord. vandaag naar Limburg heen en terug gereden. was weer genieten.
GJO heeft het uitgevoerd. Hij heeft er nieuwe nokkenastandwielen opgezet.
(zo staat het op de rekening)

Het kon onder garantie gebeuren, dus heb ik niet verder doorgevraagd naar goedkopere alternatieven. Dan is het ook maar gelijk goed. Riem is ook vervangen. Alleen de materiaalprijs van de riem moest ik zelf betalen, omdat dat een slijtage-onderdeel is.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Duidelijk, en ik denk dat dit de goede oplossing is :smt023

Toch nog een vraag: zijn de keerringen achter de nokkenastandwielen ook vervangen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
ik zie het niet op de rekening staan en 2 keerringen zijn duurder dan 14 euro (kleinmateriaal).
dus ik denk het niet.

Waarom zou je die vervangen?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die keerring moet niet alleen olie tegenhouden, zoals een krukaskeerring of een gewone nokkenaskeerring dat doet.
In dit geval komt de volle oliedruk te staan op de binnenkant van het tandwiel, die oliedruk moet dus weerstaan kunnen worden op deze draaiende afdichting.

In mijn analyse hierboven heb ik aangegeven dat het tandwiel wat radiale speling heeft, die keerring wordt dus niet alleen tangentieel/roterend belast, maar ook nog eens radiaal.
Vandaar :idea:

Overigens, ook op Harmjan's rekening zie ik ze niet staan......

Nog wat anders.
Eerder schreef je dat de D-riem pas 30.000 km geleden vervangen was.
Vanwaar dan dat hij nu als "slijtage artikel" beschouwd wordt dat je zelf zou moeten betalen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als het als slijtage artikel gerekend wordt is er een kwart versleten en zou een kwart van de prijs voor eigen rekening redelijk zijn.
De rien van de v6 is in verhouding best prijzig tov de kleinere motoren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De vervangingstermijn van deze D-riem is 240 kkm.
Oftewel, na 30 kkm pas 1/8 "versleten"......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Van groot belang dus ook dat de riem nooit te strak moet staan, dit levert extra slijtage op aan de nokkenasversteller en mogelijk klemmen van het mechanisme waardoor de verstelling niet werkt of hapert.

Meten van de riemspanning is wel een noodzaak bij het afstellen van de distributie.

Heb je ook een foto van het type keerring?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
JW-NHS schreef: Nog wat anders.
Eerder schreef je dat de D-riem pas 30.000 km geleden vervangen was.
Vanwaar dan dat hij nu als "slijtage artikel" beschouwd wordt dat je zelf zou moeten betalen?
Dat staat zo in de garantievoorwaarden, maar je hebt wel een punt. Het vervangen van de riem was wel weer gedekt. Het 'roken' is trouwens na 500 km nog hetzelfde.. :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
chathanky schreef:
Heb je ook een foto van het type keerring?
Helaas, die heb ik niet.

Hoe het daar precies zit kan ik niet achterhalen uit dit plaatje
Afbeelding

Daarop staan alleen de nokkenaskeerringen #5, maar ik kan niet goed zien of dat de keerringen zijn die op de tandwielen afdichten.

Die afdichting om het tandwiel is nodig omdat er oliedruk door de nokkenas heen naar het binnenwerk van het tandwiel gestuurd wordt. En dat moet dan naar buiten afgedicht worden, daar is die roterende afdichting om de achterzijde van het tandwiel voor bedoeld.
Het is dan denkbaar dat er alleen op die plaats een afdichting zit, de koppeling tussen de nokkenas en het tandwiel zit dan immer binnen de kop, en daar is er uiteraard olie aanwezig.
Als dat zó is, wordt de keerring ook niet belast met hoge oliedruk :idea:

Overigens denk ik dat dit een heel andere constructie is dan bij de ES9J4S gebruikt werd/wordt.
Uit een verhaal van Renault zie ik dat daar, bij dezelfde motor een verstelconstructie gebruikt wordt met een spindel.
Zo'n inlaatnokkenastandwiel zou ik ook wel eens in detail willen bekijken......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Voor het oude type is tandwiel en versteller deelbaar. Zag wel dat daarbij alleen de versteller rond de 500 euro per stuk kost. :?

Wat kost zo'n tandwiel bij de huidige versie vraag ik me af.

De keerring is zon 8mm dik en heeft wel wat spelingsruimte om wat op te vangen als de as niet in het hart zit. Zeker een keerring met een veer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
JW-NHS schreef:Dat plaatje van de binnenkant van dat deksel zal ik schieten, in de loop van de dag.
Dan zal ik ook kijken of ik die scheurtjes/barstjes in die pakking vast kan leggen......
Dit zijn die plaatjes.

De binnenkant van het deksel ziet er zó uit:
IMG_2065 (1200 x 800).jpg
Te zien is dat de vlinder er tegenaan ligt, je ziet ook dat hij verdraait.
Verder is dat deksel geheel vlak aan de binnenkant. Waar je de aftekening ziet van de afdichting is het gewoon vlak.

En zó ziet de afdichting van het deksel er uit:
IMG_2063 (1200 x 800).jpg
Om de scheurtjes/barstjes zichtbaar te maken heb ik 'm iets vervormd en met wat spelden vastgezet.
De afdichting is keihard geworden, het verbaast me dan ook niks dat 'ie kan gaan lekken :(

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Vloiebare pakking doet wonderen als de afdichtingen niet te verkrijgen zijn. :)
Plaats reactie