Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gewoon proberen dus. Jij bent er in ieder geval consequent erg enthousiast over.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Jazeker, lekkerder dan de opgeboorde Xantia, dat was mij iets teveel van het goede ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2015 21:27
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik overweeg ook comfortbollen te plaatsen op de vooras.Nu heb ik een webadres gevonden en daar staan 3 verschillende versies/drukken op namelijk : 57, 62 en 66 bar vanaf €51,23 ,Zijn die bedoeld op de veerpoten of zijn het tussenbollen ? Wie kan daar een antwoord op geven ?? O ja de website is http://www.mister-auto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://www.autersa.ch/downloads/katalog ... 0-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
http://veerbollen.eu/veerbollen/?model=C5+Type+II" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2015 21:27
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Locatie: 's-Hertogenbosch
Bedankt Willy4 en Menno ,weer wat wijzer,het zijn inderdaad tussenbollen oftewel regulators zo te zien ,mvg. Flying Carpet.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Wat een merkwaardige herhaling van zetten!
Op XM fora woedden jarenlang stevige debatten over (on-) heil van comfortbollen.
Waarom onheil?
Het hydractieve systeem schakelt in essentie tussen hard en zacht als de rijomstandigheden dat nodig maken.
Zacht als het kan
Hard als het moet. Dus bijvoorbeeld bij "stevig rijden", gas op de plank, hard remmen, grote stuuruitslagen en flinke carrosserie uitslagen.
Bij dergelijke omstandigheden rij je alleen op de bollen op de hoeken. Bij rustiger rijgedrag worden de middenbollen bijgeschakeld. Daardoor krijg je meer gas om op te veren en dat voelt veel soepeler aan.
XM's waren berucht vanwege de Hydractiefstoringen. Vooral bij type I, in het begin desastreus door allerlei aardfouten in het systeem. Maar systeem I was ook veel radicaler, bij elk foutje ging het systeem op slot.
Hydractief II kende een soort noodloop, bij bij veel storingen bleef het systeem grotendeels werken.
Hydractief III is veel minder storingsgevoelig en een stuk geavanceerder.
Wil je soepeler veren, dan is het zinvol om de middenbollen van meer gas te voorzien. Je tast dan tenminste de rij-eigenschappen bij extreme omstandigheden niet aan en dat is uiteindelijk de opzet van het systeem. Dus: Afblijven van de hoekbollen.
Op XM fora woedden jarenlang stevige debatten over (on-) heil van comfortbollen.
Waarom onheil?
Het hydractieve systeem schakelt in essentie tussen hard en zacht als de rijomstandigheden dat nodig maken.
Zacht als het kan
Hard als het moet. Dus bijvoorbeeld bij "stevig rijden", gas op de plank, hard remmen, grote stuuruitslagen en flinke carrosserie uitslagen.
Bij dergelijke omstandigheden rij je alleen op de bollen op de hoeken. Bij rustiger rijgedrag worden de middenbollen bijgeschakeld. Daardoor krijg je meer gas om op te veren en dat voelt veel soepeler aan.
XM's waren berucht vanwege de Hydractiefstoringen. Vooral bij type I, in het begin desastreus door allerlei aardfouten in het systeem. Maar systeem I was ook veel radicaler, bij elk foutje ging het systeem op slot.
Hydractief II kende een soort noodloop, bij bij veel storingen bleef het systeem grotendeels werken.
Hydractief III is veel minder storingsgevoelig en een stuk geavanceerder.
Wil je soepeler veren, dan is het zinvol om de middenbollen van meer gas te voorzien. Je tast dan tenminste de rij-eigenschappen bij extreme omstandigheden niet aan en dat is uiteindelijk de opzet van het systeem. Dus: Afblijven van de hoekbollen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Geen storingen ( ook niet de stuurhoeksensor ...
)
Toch wil ik lekker comfortbollen, op m'n C5-3 na heb ik dat altijd gedaan ( comfortbollen danwel opboren ) nooit last van negatieve bijeffecten , ook niet onder lastige omstandigheden.
Als ik " hoeken " wil neem ik de peug wel mee
Ik denk dat iedereen dat zelf mag uitmaken / ervaren ...
De één vindt het niets , de ander heerlijk ...
Als je perse wil zoals Citroen het bedoeld heeft dan moet je er idd van afblijven.

Toch wil ik lekker comfortbollen, op m'n C5-3 na heb ik dat altijd gedaan ( comfortbollen danwel opboren ) nooit last van negatieve bijeffecten , ook niet onder lastige omstandigheden.
Als ik " hoeken " wil neem ik de peug wel mee

Ik denk dat iedereen dat zelf mag uitmaken / ervaren ...
De één vindt het niets , de ander heerlijk ...
Als je perse wil zoals Citroen het bedoeld heeft dan moet je er idd van afblijven.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat hij met zijn auto uithaalt.
Extreme situaties dienen zich soms geheel onverwacht aan. Juist dan kan dat extra stukje voertuigbeheersing iets uitmaken.
Ik vind het altijd weer vreemd dat men met comfortabelen op de hoeken die eigenschap uit handen geeft, terwijl je met evenveel moeite en voor hetzelfde geld die bijzondere eigenschap in stand kunt houden.
In combinatie met opmerkelijk meer comfort.
Extreme situaties dienen zich soms geheel onverwacht aan. Juist dan kan dat extra stukje voertuigbeheersing iets uitmaken.
Ik vind het altijd weer vreemd dat men met comfortabelen op de hoeken die eigenschap uit handen geeft, terwijl je met evenveel moeite en voor hetzelfde geld die bijzondere eigenschap in stand kunt houden.
In combinatie met opmerkelijk meer comfort.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2015 21:27
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen hydractief3+ tussenbollen hebben?Ik heb hydractief 3 dus zonder "sport"stand en dan ook zonder tussenbollen. De reden dat ik zachtere bollen wil is dat hij juist bij lage snelheden stuiterig aanvoelt.Met hogere snelheden en grotere oneffenheden veert hij soepel genoeg.Ik heb 35 jaar geleden een GS gehad waarbij me ook opviel dat juist de kleinere gaten niet fijn weggewerkt werden. Als ik vooral schuin over een verkeersdrempel ga wordt ik nogal erg heen en weer geschud wat een normaal veersysteem veel minder heeft. Ligt het nog misschien ergens anders aan? menno je noemt stuurhoeksensor; wat doet die?
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Jansr dat begrijp ik , toch ga ik niet om , dit is een onderwerp waar je pagina's vol over kan schrijven , ...
Dat word je nooit eens , net als banden haha
Flying carpet , die doet eigenlijk excact dat wat het woord aangeeft , de stuuruitslag(hoek) meten ...
Allemaal variabelen wat aan hydractief computer wordt doorgegeven om te bepalen of de vering in andere modus moet werken en reageren
Deze geeft echter veelvuldig storing ( niet erg overigens , hoort erbij helaas )
Dat word je nooit eens , net als banden haha
Flying carpet , die doet eigenlijk excact dat wat het woord aangeeft , de stuuruitslag(hoek) meten ...
Allemaal variabelen wat aan hydractief computer wordt doorgegeven om te bepalen of de vering in andere modus moet werken en reageren
Deze geeft echter veelvuldig storing ( niet erg overigens , hoort erbij helaas )
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2015 21:27
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Locatie: 's-Hertogenbosch
Menno oké, wat als die stuurhoeksensor kapot is of niet goed functioneert, hoe weet ik dat dan; wat is het resultaat in weggedrag????
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Krijg je geen melding?
Ik heb die op de ph 2 eens gehad, hij werd toen opnieuw gecallibreerd
Ik heb die op de ph 2 eens gehad, hij werd toen opnieuw gecallibreerd
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij de C5 ga je daar niet veel van merken , is een foutmelding die je met behulp van een lexia/diagbox kan opsporen...
Er zitten altijd wel wat storingen in haha, gelukkig is dat iets wat opgeslagen wordt en niet doorgegeven aan de bestuurder.
Bij vervangen van bv de com kan je hem zoals Roman aangeeft opnieuw kalibreren anders kan er wel een foutmelding komen.
Er zitten altijd wel wat storingen in haha, gelukkig is dat iets wat opgeslagen wordt en niet doorgegeven aan de bestuurder.
Bij vervangen van bv de com kan je hem zoals Roman aangeeft opnieuw kalibreren anders kan er wel een foutmelding komen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2015 21:27
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Locatie: 's-Hertogenbosch
Roman ,nee er is verder geen foutmelding. Ik heb trouwens de auto pas 2 weken en ook geen referentie ervaring m.a.w. dit is de eerste C5 waar ik in rij. Er is nog een negatieve ervaring met de vering: als ik iets te hard ( maar 20km) over een drempel rij voelt de voorkant springerig aan; alsof hij loskomt van de weg.Het is dan vooral de uitgaande demping die te laat? reageert.Dit is trouwens bij motoren een hele precieze zaak ;3 variabelen; het stugger maken van de vering,de ingaande demping en uitgaande demping die op een wat duurdere motor allemaal zijn in te stellen.
Best een moeilijke materie omdat elke instelling de andere 2 weer beïnvloedt.
Best een moeilijke materie omdat elke instelling de andere 2 weer beïnvloedt.