Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Gewoon proberen dus. Jij bent er in ieder geval consequent erg enthousiast over.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 feb 2015 23:11 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Jazeker, lekkerder dan de opgeboorde Xantia, dat was mij iets teveel van het goede ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 feb 2015 23:14 |
|
 |
Flying Carpet
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27 Berichten: 7 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Ik overweeg ook comfortbollen te plaatsen op de vooras.Nu heb ik een webadres gevonden en daar staan 3 verschillende versies/drukken op namelijk : 57, 62 en 66 bar vanaf €51,23 ,Zijn die bedoeld op de veerpoten of zijn het tussenbollen ? Wie kan daar een antwoord op geven ?? O ja de website is www.mister-auto.nl
|
20 feb 2015 16:44 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
|
20 feb 2015 16:52 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 feb 2015 16:55 |
|
 |
Flying Carpet
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27 Berichten: 7 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Bedankt Willy4 en Menno ,weer wat wijzer,het zijn inderdaad tussenbollen oftewel regulators zo te zien ,mvg. Flying Carpet.
|
20 feb 2015 16:57 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Wat een merkwaardige herhaling van zetten! Op XM fora woedden jarenlang stevige debatten over (on-) heil van comfortbollen. Waarom onheil? Het hydractieve systeem schakelt in essentie tussen hard en zacht als de rijomstandigheden dat nodig maken. Zacht als het kan Hard als het moet. Dus bijvoorbeeld bij "stevig rijden", gas op de plank, hard remmen, grote stuuruitslagen en flinke carrosserie uitslagen. Bij dergelijke omstandigheden rij je alleen op de bollen op de hoeken. Bij rustiger rijgedrag worden de middenbollen bijgeschakeld. Daardoor krijg je meer gas om op te veren en dat voelt veel soepeler aan.
XM's waren berucht vanwege de Hydractiefstoringen. Vooral bij type I, in het begin desastreus door allerlei aardfouten in het systeem. Maar systeem I was ook veel radicaler, bij elk foutje ging het systeem op slot. Hydractief II kende een soort noodloop, bij bij veel storingen bleef het systeem grotendeels werken. Hydractief III is veel minder storingsgevoelig en een stuk geavanceerder.
Wil je soepeler veren, dan is het zinvol om de middenbollen van meer gas te voorzien. Je tast dan tenminste de rij-eigenschappen bij extreme omstandigheden niet aan en dat is uiteindelijk de opzet van het systeem. Dus: Afblijven van de hoekbollen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
20 feb 2015 19:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Comfortbollen
Geen storingen ( ook niet de stuurhoeksensor ...  ) Toch wil ik lekker comfortbollen, op m'n C5-3 na heb ik dat altijd gedaan ( comfortbollen danwel opboren ) nooit last van negatieve bijeffecten , ook niet onder lastige omstandigheden. Als ik " hoeken " wil neem ik de peug wel mee  Ik denk dat iedereen dat zelf mag uitmaken / ervaren ... De één vindt het niets , de ander heerlijk ... Als je perse wil zoals Citroen het bedoeld heeft dan moet je er idd van afblijven.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 feb 2015 20:01 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat hij met zijn auto uithaalt.
Extreme situaties dienen zich soms geheel onverwacht aan. Juist dan kan dat extra stukje voertuigbeheersing iets uitmaken.
Ik vind het altijd weer vreemd dat men met comfortabelen op de hoeken die eigenschap uit handen geeft, terwijl je met evenveel moeite en voor hetzelfde geld die bijzondere eigenschap in stand kunt houden. In combinatie met opmerkelijk meer comfort.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
20 feb 2015 21:43 |
|
 |
Flying Carpet
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27 Berichten: 7 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen hydractief3+ tussenbollen hebben?Ik heb hydractief 3 dus zonder "sport"stand en dan ook zonder tussenbollen. De reden dat ik zachtere bollen wil is dat hij juist bij lage snelheden stuiterig aanvoelt.Met hogere snelheden en grotere oneffenheden veert hij soepel genoeg.Ik heb 35 jaar geleden een GS gehad waarbij me ook opviel dat juist de kleinere gaten niet fijn weggewerkt werden. Als ik vooral schuin over een verkeersdrempel ga wordt ik nogal erg heen en weer geschud wat een normaal veersysteem veel minder heeft. Ligt het nog misschien ergens anders aan? menno je noemt stuurhoeksensor; wat doet die?
|
20 feb 2015 21:45 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Comfortbollen
Jansr dat begrijp ik , toch ga ik niet om , dit is een onderwerp waar je pagina's vol over kan schrijven , ... Dat word je nooit eens , net als banden haha
Flying carpet , die doet eigenlijk excact dat wat het woord aangeeft , de stuuruitslag(hoek) meten ... Allemaal variabelen wat aan hydractief computer wordt doorgegeven om te bepalen of de vering in andere modus moet werken en reageren
Deze geeft echter veelvuldig storing ( niet erg overigens , hoort erbij helaas )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 feb 2015 21:50 |
|
 |
Flying Carpet
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27 Berichten: 7 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Menno oké, wat als die stuurhoeksensor kapot is of niet goed functioneert, hoe weet ik dat dan; wat is het resultaat in weggedrag????
|
20 feb 2015 21:56 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Krijg je geen melding? Ik heb die op de ph 2 eens gehad, hij werd toen opnieuw gecallibreerd
|
20 feb 2015 21:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Comfortbollen
Bij de C5 ga je daar niet veel van merken , is een foutmelding die je met behulp van een lexia/diagbox kan opsporen... Er zitten altijd wel wat storingen in haha, gelukkig is dat iets wat opgeslagen wordt en niet doorgegeven aan de bestuurder.
Bij vervangen van bv de com kan je hem zoals Roman aangeeft opnieuw kalibreren anders kan er wel een foutmelding komen.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 feb 2015 21:58 |
|
 |
Flying Carpet
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27 Berichten: 7 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Roman ,nee er is verder geen foutmelding. Ik heb trouwens de auto pas 2 weken en ook geen referentie ervaring m.a.w. dit is de eerste C5 waar ik in rij. Er is nog een negatieve ervaring met de vering: als ik iets te hard ( maar 20km) over een drempel rij voelt de voorkant springerig aan; alsof hij loskomt van de weg.Het is dan vooral de uitgaande demping die te laat? reageert.Dit is trouwens bij motoren een hele precieze zaak ;3 variabelen; het stugger maken van de vering,de ingaande demping en uitgaande demping die op een wat duurdere motor allemaal zijn in te stellen. Best een moeilijke materie omdat elke instelling de andere 2 weer beïnvloedt.
|
20 feb 2015 22:07 |
|
 |
|