C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 07:53
Auto: C5 Break 2.0 16v - Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 208.000
Kleur: Zilver
Locatie: Putte (N.Br)
C5club Rookie
C5club Rookie
Hmmm, wat zou ik doen?

Bericht door jaspers »

:cit2

Ik zit in dubio en weet niet goed wat wijsheid is. :smt198

Op dit moment rij ik een C5 Ph1 2.0 16v Break (zilver) uit 2004 met 185dkm op de teller. Het is een erg fijne auto waar opzich niets aan mankeert (behalve de rammelstokken van voor).

Jaarlijks rij ik zo'n 24dkm en hoorde van een kennis, dat het tegenwoordig dan al loont om te gaan dieselen. Dit verbaasde mij, dus ben ik op zoek gegaan een zuinige C5 diesel om te gaan rekenen. Dan kom je al snel uit op een C5 Ph2 1.6 Hdif Break, deze haalt dacht ik een verbruik van zo'n 1 op 16/17? Mijn huidige 2.0 benzine geeft op de BC 8,2 km/100km aan, wat neerkomt op zo'n 1:12, maar lijkt me optimistisch dus ik reken met 1:11.

Op de website van http://www.omslagpunt.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kan je bereken wat je eventueel wel of niet bespaard met een diesel auto t.o.v. een benzine auto. Nu had ik een berekening gemaakt en de uitkomst zie je in de bijlage, dat wanneer ik bovenstaande gegevens invul ik met een ph2 1.6 hdif ongeveer € 519,- euro per jaar besparen. Ik tank ik België, dus vandaar de lagere brandstofprijzen van 1,50 voor benzine en 1,30 voor diesel.
omslagpunt.jpg
Nu zou je denken, dat is mooi, gelijk doen! Maar ik zit met het volgende:

- Hoe betrouwbaar is een C5 Ph2 1.6 Hdif?
- Is deze echt zo zuinig? Dus 1 op 16/17?
- Zijn de oude 2.0 Hdi's of nieuwe 2.0 Hdif ook zo zuinig of zuiniger?
- Ik zag er 2 staan uit 2005 met 225dkm en 235dkm op de teller. Wat zouden eventueel te verwachten (onderhouds)kosten zijn? Het schijnt dat de distributie van beide al is vervangen.
- Is het uberhaupt wel verstandig om te switchen van een betrouwbare 2.0 benzine naar een diesel?

Ik hoop dat jullie mij het één en ander kunnen verduidelijken.

Alvast heel erg bedankt :smt023 :cit4
Citroen C5 Ph1 Break 2.0 16v Difference (2004) Afbeelding - Afbeelding
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hmmm, wat zou ik doen?

Bericht door EW »

Heb je al gedacht aan de mogelijkheid je huidige auto te houden en er LPG in te bouwen?


Het omslagpunt benzine/LPG ligt nog veel lager en het omslagpunt diesel/LPG bestaat niet. (of ligt ergens onder de 0 km/jaar)
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2013 19:10
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Full colour navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Donkergrijs
C5club Rookie
C5club Rookie
De 1.6hdif motoren kunnen zelfs zuiniger rijden dan 1:17. Gemiddeld rijden we hier met een berline zo'n 1:20 (voornamelijk snelweg), en op 80 wegen is het gebruik nog gunstiger volgens de boordcomputer.

De onderhoudskosten zal vast niet gek veel verschil tussen zitten; Dus let vooral op details, zoals staat van de banden, remmen e.d. als je over gaat op aanschaffen.

Als je voor een laag bedrag kan overstappen, is een diesel zeker het overwegen waard naar mijn mening. :citrofiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ook met een break is 1:18 prima haalbaar, de oude 2.0 Hdi motoren van de Ph1 kunnen volgens mij ook zo zuinig zijn. Ik was ook huiverig voor de 1.6 Hdif, maar rij er inmiddels 50.000 km mee rond, met als enige technische probleem een lekkende verstuiver en een gebroken stoelframe. Gemiddeld verbruik een ruime 1:19, met vrijwel alleen lange ritten en niet harder dan 110 km/uur. Voor mij was voorwaarde bij aanschaf dat ik de volledige onderhoudshistorie kon inzien voor de koop. bij de 1.6 is het namelijk van belang dat er tijdige oliewissels geweest zijn gezien het te kleine oliecarter. Maak een proefrit van minstens 80 kilometer.

Toch zou ik het nog eens overwegen met je benzine versie door te rijden. Wanneer jouw C5 erg betrouwbaar is en goed onderhouden, zou ik hem minstens blijven rijden tot er een dure reparatie aan zit te komen. Je hebt best kans dat de diesels die jij noemt ook pas zijn ingeruild bij te verwachten of reeds bestaande problemen (een lekkende airco bijvoorbeeld, valt niet op in de eerste maanden, als hij is bijgevuld). Houdt daarom rekening met wat onvoorziene uitgaven in het eerste half jaar na aanschaf. Een half jaartje garantie op de voiture lost dit wellicht op.

succes met de afweging

zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 07:53
Auto: C5 Break 2.0 16v - Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 208.000
Kleur: Zilver
Locatie: Putte (N.Br)
C5club Rookie
C5club Rookie
@ EW
De optie om LPG in te bouwen, spreekt me wel aan. Maar is dat wel verstandig bij een auto die al 185dkm benzine kilometers achter de rug heeft. Auto is ook van 2004, dus 10 jaar oud. Ik vind trouwens je verbruik van 1 op 9,9 heel erg netjes.

@ R-C-D-M
Goed om te horen dat de 1.6hdi nog zuiniger is dan gedacht. Het is daarbij inderdaad belangrijk om te letten op de algehele staat van de auto.

@ Zwever
Het punt dat die diesels ook waarschijnlijk zijn ingeruild net voordat er kosten aan komen, kan ik me zeker in vinden. Er is immers een reden dat ie is ingeruild. Mocht ik toch besluiten om naar een diesel te gaan, dan is het een must om de onderhoudshistorie in te zien is.

Ik moet zeggen, mijn auto is dealer onderhouden (totdat ik hem kocht) en ik weet precies wat er allemaal aan onderhoud is uitgevoerd. In dat opzicht is dat weer een "plus" om deze auto te houden.
Citroen C5 Ph1 Break 2.0 16v Difference (2004) Afbeelding - Afbeelding
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hmmm, wat zou ik doen?

Bericht door EW »

Er zijn er genoeg die al over de drie ton staan. Ik haal een dergelijk verbruik doordat ik vooral lange ritten maak.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 07:53
Auto: C5 Break 2.0 16v - Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 208.000
Kleur: Zilver
Locatie: Putte (N.Br)
C5club Rookie
C5club Rookie
Hmmm, wat zou ik doen?

Bericht door jaspers »

Inmiddels heb ik het LPG G3 inbouw topic doorgelezen en de eerste offerte aanvragen heb ik de deur uit gedaan.

Eens kijken wat hier uit komt, want blijft toch in één keer een grote uitgave.
Citroen C5 Ph1 Break 2.0 16v Difference (2004) Afbeelding - Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Vergeet alleen niet dat een goede LPG-installatie pas aan boord zit voor een goede 1500 euro. Je zult dat in je berekening mee moeten nemen en daarna toch moeten besluiten om de auto door te rijden tot hij in elkaar valt want de investering zul je goed moeten maken door er profijt van te trekken. Dus eerst zoveel rijden totdat je er echt weer aan gaat verdienen. Je kunt met goed onderhoud echter best door naar de 400000km.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Vind het een flinke investering bij een auto die net zoveel waard is als het inbouwen van zo'n lpg installatie

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Naar mijn bescheiden mening is de hele discussie LPG/benzine/Diesel rijden er een voor een moment dat je sowieso een andere auto gaat kopen. In alle andere gevallen is het een investering die je eerst terug moet verdienen... of dat nu LPG inbouw of bijbetalen voor een diesel is...

Inbouw LPG heeft dan nog als voordeel dat je de auto en z'n kwalen kent en niet de geïnvesteerde reparatiekosten kwijt bent...

Maar dan nog, 100 euro per maand besparen betekend toch dat het je de eerste 15 maanden gewoon geld heeft gekost, pas daarna wordt het goedkoper... Erg lullig als hij voor die tijd totall-los gereden wordt of er zich een onoverkomelijk dure reparatie aandient...
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Daarom ook alleen zinvol als je -zoals GW al zegt- van plan bent nog enkele jaren (ik stel voor 4 = ong 100.000km) door te blijven rijden met deze auto.. Je kunt kijken wat voor diesel je kunt kopen voor deze auto + die €1.500,- lpg-inbouw (moet dus enkele jaren nieuwer zijn en niet meer gereden hebben dan huidige benzineauto). En dat risico voor schade of dure reparatie blijft bestaan..... Blijft moeilijke keus. :smt017
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 mei 2013 16:22
Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 106.000
Kleur: rood
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
:smt190 Gewoon doorrijden met z'n goed onderhouden Dame........want je hebt geen afschrijving meer.......rijdt dus "gratis".....je hebt alleen onderhoud, benzine.....en de belasting..... goedkoper kun je niet rijden :smt190
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
dat bedoel ik, gewoon NIET doen en pas weer over nadenken als je echte een andere auto wilt kopen...
Johan
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
C5club Executive
C5club Executive
Ik heb bij mij ook een tijd geledem lpg laten inbouwen , mijn km stand is dan wel lager dan die van jou maar heb nog geen enkele spijt gehad van deze beslissing.
Natuurlijk is het een hoop geld 1500 euro maar als je een andere auto (diesel) wil kopen moet er ook geld bij.
Ik heb deze vakantie naar italie en terug om de nabij 140 euro aan lpg vereden :mrgreen:
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hmmm, wat zou ik doen?

Bericht door EW »

jpiek schreef:
Maar dan nog, 100 euro per maand besparen betekend toch dat het je de eerste 15 maanden gewoon geld heeft gekost, pas daarna wordt het goedkoper... Erg lullig als hij voor die tijd totall-los gereden wordt of er zich een onoverkomelijk dure reparatie aandient...
Dat zelfde risico loop je bij aanschaf van een andere auto...

Waarbij de kans op die dure reparatie bij een andere auto ook weer groter is...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Plaats reactie