Ik zit in dubio en weet niet goed wat wijsheid is.

Op dit moment rij ik een C5 Ph1 2.0 16v Break (zilver) uit 2004 met 185dkm op de teller. Het is een erg fijne auto waar opzich niets aan mankeert (behalve de rammelstokken van voor).
Jaarlijks rij ik zo'n 24dkm en hoorde van een kennis, dat het tegenwoordig dan al loont om te gaan dieselen. Dit verbaasde mij, dus ben ik op zoek gegaan een zuinige C5 diesel om te gaan rekenen. Dan kom je al snel uit op een C5 Ph2 1.6 Hdif Break, deze haalt dacht ik een verbruik van zo'n 1 op 16/17? Mijn huidige 2.0 benzine geeft op de BC 8,2 km/100km aan, wat neerkomt op zo'n 1:12, maar lijkt me optimistisch dus ik reken met 1:11.
Op de website van http://www.omslagpunt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
kan je bereken wat je eventueel wel of niet bespaard met een diesel auto t.o.v. een benzine auto. Nu had ik een berekening gemaakt en de uitkomst zie je in de bijlage, dat wanneer ik bovenstaande gegevens invul ik met een ph2 1.6 hdif ongeveer € 519,- euro per jaar besparen. Ik tank ik België, dus vandaar de lagere brandstofprijzen van 1,50 voor benzine en 1,30 voor diesel.
Nu zou je denken, dat is mooi, gelijk doen! Maar ik zit met het volgende:
- Hoe betrouwbaar is een C5 Ph2 1.6 Hdif?
- Is deze echt zo zuinig? Dus 1 op 16/17?
- Zijn de oude 2.0 Hdi's of nieuwe 2.0 Hdif ook zo zuinig of zuiniger?
- Ik zag er 2 staan uit 2005 met 225dkm en 235dkm op de teller. Wat zouden eventueel te verwachten (onderhouds)kosten zijn? Het schijnt dat de distributie van beide al is vervangen.
- Is het uberhaupt wel verstandig om te switchen van een betrouwbare 2.0 benzine naar een diesel?
Ik hoop dat jullie mij het één en ander kunnen verduidelijken.
Alvast heel erg bedankt