Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Auteur |
Bericht |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Beste mede-C5-rijders, Al sinds ik mijn C5 heb, heeft het ding een rare onbalans/trilling bij snelwegsnelheden. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, want echt een constante trilling is het niet. Beneden de 110km/h is het de fijnste auto die ik ooit gehad heb, maar boven de 110km/h is het net alsof je over een betonplatenweg rijdt. Ander issue is dat 'ie bij een bocht naar links trilt als je gas geeft, alsof 'ie op een of andere manier zijn vermogen niet goed kwijt kan. Bij een bocht naar rechts heb ik nergens last van. Het leek mij geen gekke gedachte dat die twee problemen aan elkaar gerelateerd zouden kunnen zijn. Info die mij van belang lijkt: - Phase 1, 2.0 HDi 110pk - Nieuwe banden, balancering daarvan is nu 3 keer gecheckt - Auto is uitgelijnd, bij een kwik-fit door een monteur die me door een andere monteur is aangeraden. Rapport hier- De garage zegt niks te merken, maar die hebben dan ook geen stuk in de buurt waar ze meer dan 300 meter 130 kunnen rijden - Van 150km/h tot 180km/h merk je er niet zo gek veel meer van - De heren van de kwikfit riepen dat er wel iets speling op de stuurkogels zat en als ik die dan toch ging vervangen, dat de stabilisatorstang rechts dan ook beter meegenomen kan worden omdat de zooi toch al los ligt Ik ga maandag nog eens bij een andere garage langs die zichzelf Citroën specialist noemen, kijken wat die er van zeggen. Ik zou het toch graag opgelost willen hebben, omdat het het rijplezier behoorlijk vergalt. De koppeling is aan vervanging toe, maar voor ik weer een groot bedrag in deze auto gooi wil ik graag eerst dit probleem opgelost hebben, want als het er niet uit te krijgen is gaat 'ie weer weg, omdat dan zelfs een VW comfortabeler rijdt.
|
25 jan 2014 22:24 |
|
 |
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 346 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
klinkt als iets wat ik ook ooit heb gehad, kromme remschijf in mijn geval rechts voor, ik had ze een maand eerder laten vervangen bij de lokale beun zo gezegd.. wat men daar gedaan had was blokken vervangen door de remcilinder terug te duwen en de blokken er in te frotten inplaats van de remklauw open te klappen en schoon te maken.. but behold!.....dat was een kritieke fout want de geleidingen van het schuivende deel van de remklauw was aangeroest en schoof dus bekant niet meer. gevolg met losse rem blijft het (achterste) remblok tegen de schijf aan lopen.. die word dan dus warm.. bij lagere snelheden ala.. met hogere snelheden te warm en de schijf trekt krom.. ben je eenmaal thuis weer in de straat is ie allang weer afgekoeld en lijkt er niks meer aan de hand... dus mijn advies even de wielen er af en kijken of er een dun en een dik blok in de remklauw zit.. is er een van de twee dunner dan is het waarschijnlijk dus wat ik net heb beschreven. met geluk kan alles nog uit elkaar en ontroet en ingevet worden.. met pech dus verse remblokken remschijf en remklauwen.. maar éérst maar kijken dan pas huilen  sucses met het onderzoek.
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 18
|
25 jan 2014 22:37 |
|
 |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Hij staat nu bij Citroën specialist Otter in Leeuwarden. Meneer Otter erkende mijn probleem en herkende de symptomen, maar kon niet direct een oorzaak aanwijzen. Vandaag of morgen hoor ik of hij een oorzaak heeft kunnen vinden.
|
27 jan 2014 15:28 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ik meen, na totale vervanging van alles wat met remmen te maken heeft, last te hebben van een aandrijfas met speling, met vergelijkbare effecten. Af en toe loopt alles goed, af en toe loopt alles helemaal niet goed. Gas los en weer optrekken en het kan omslaan.
Dat gezegd hebbende, als de aandrijfassen minder worden is bandenspanning een kritische factor in mijn ervaring...
|
27 jan 2014 16:24 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Gezien de km stand aandrijfassen. Die hebben niet het eeuwige leven. Symptomen lijken er ook op. speling is ingebouwd soms ook lastig vast te stellen.
|
27 jan 2014 18:17 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ok, heb jij een manier of dé tip hoe je zou kunnen vaststellen dat een trilling door de aandrijfas wordt veroorzaakt? Veel meer dan 'sterke aanwijzingen' heb ik nog niet. En een asje kost bést wel geld...
|
27 jan 2014 18:28 |
|
 |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Kaap je nu mijn topic c5jan? Bedoelt chathanky dat bij mij de aandrijfassen het betonplatengevoel veroorzaken? Of het schudden in de bocht? Aandrijfas kost 176 euro ex btw als ik via ype kramer mijn kenteken (78ndhl) invul. Vind ik nog niet eens zo gek veel als het mijn probleem oplost. Is dat trouwens een as inclusief homokineten? Ach, er zijn zat slopers die zoiets hebben liggen denk ik. Zal daar ook nog eens naar kijken. Garagist waar ik 'm normaal in onderhoud heb raadde ook al zoiets aan.
|
27 jan 2014 18:51 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
De radiale en axiale speling testen. De radiale door te zien of de gehele as direct meeloopt zodra je aan het wiel draait de axiale door te zien door de as dwars te belasten. De as moet dan centraal op zn plaats blijven.
|
27 jan 2014 18:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ik neem aan dat je de tangentiële speling bedoelt ipv de axiale.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jan 2014 20:25 |
|
 |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Nogmaals de vraag: Bedoelt chathanky dat bij mij de aandrijfassen het betonplatengevoel veroorzaken? Of het schudden in de bocht? of beide?
|
27 jan 2014 21:19 |
|
 |
willemb
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52 Berichten: 112 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Bij mij bij 200.000 2x nieuwe aandrijfas (revisie as via citroen dealer). Was zeer prijzig. En nu bij 335.000 weer ... Lijkt mijn 205 wel van vroeger.
_________________ C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk 2008: C5 2.0 HDI break 2006: VW 1200 Mex Kever 1999: Peugeot 205 1.8D XAD
|
27 jan 2014 22:04 |
|
 |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
jij had wel dezelfde symptomen?
Ik vind het betonplatengevoel bij 130km/h nog het meest irritant
|
27 jan 2014 22:06 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Het is een mogelijke oorzaak. We hebben geen glazen bol hier. 
|
27 jan 2014 22:12 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
2e hands assen zouden niet mijn voorkeur hebben. 178 eur komt me voor als een ruil of imitatie as. De kwaliteit daarvan komt niet in de buurt van nieuw, is mijn ervaring.
|
27 jan 2014 23:07 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
boons605 schreef: Kaap je nu mijn topic c5jan? Ja, met de beste (bij)bedoelingen 
|
27 jan 2014 23:08 |
|
 |
|