Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 dec 2013 18:15
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Locatie: Liwadden
Beste mede-C5-rijders,
Al sinds ik mijn C5 heb, heeft het ding een rare onbalans/trilling bij snelwegsnelheden. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, want echt een constante trilling is het niet. Beneden de 110km/h is het de fijnste auto die ik ooit gehad heb, maar boven de 110km/h is het net alsof je over een betonplatenweg rijdt.
Ander issue is dat 'ie bij een bocht naar links trilt als je gas geeft, alsof 'ie op een of andere manier zijn vermogen niet goed kwijt kan. Bij een bocht naar rechts heb ik nergens last van.
Het leek mij geen gekke gedachte dat die twee problemen aan elkaar gerelateerd zouden kunnen zijn.
Info die mij van belang lijkt:
- Phase 1, 2.0 HDi 110pk
- Nieuwe banden, balancering daarvan is nu 3 keer gecheckt
- Auto is uitgelijnd, bij een kwik-fit door een monteur die me door een andere monteur is aangeraden. Rapport hier
- De garage zegt niks te merken, maar die hebben dan ook geen stuk in de buurt waar ze meer dan 300 meter 130 kunnen rijden
- Van 150km/h tot 180km/h merk je er niet zo gek veel meer van
- De heren van de kwikfit riepen dat er wel iets speling op de stuurkogels zat en als ik die dan toch ging vervangen, dat de stabilisatorstang rechts dan ook beter meegenomen kan worden omdat de zooi toch al los ligt
Ik ga maandag nog eens bij een andere garage langs die zichzelf Citroën specialist noemen, kijken wat die er van zeggen.
Ik zou het toch graag opgelost willen hebben, omdat het het rijplezier behoorlijk vergalt. De koppeling is aan vervanging toe, maar voor ik weer een groot bedrag in deze auto gooi wil ik graag eerst dit probleem opgelost hebben, want als het er niet uit te krijgen is gaat 'ie weer weg, omdat dan zelfs een VW comfortabeler rijdt.
Al sinds ik mijn C5 heb, heeft het ding een rare onbalans/trilling bij snelwegsnelheden. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, want echt een constante trilling is het niet. Beneden de 110km/h is het de fijnste auto die ik ooit gehad heb, maar boven de 110km/h is het net alsof je over een betonplatenweg rijdt.
Ander issue is dat 'ie bij een bocht naar links trilt als je gas geeft, alsof 'ie op een of andere manier zijn vermogen niet goed kwijt kan. Bij een bocht naar rechts heb ik nergens last van.
Het leek mij geen gekke gedachte dat die twee problemen aan elkaar gerelateerd zouden kunnen zijn.
Info die mij van belang lijkt:
- Phase 1, 2.0 HDi 110pk
- Nieuwe banden, balancering daarvan is nu 3 keer gecheckt
- Auto is uitgelijnd, bij een kwik-fit door een monteur die me door een andere monteur is aangeraden. Rapport hier
- De garage zegt niks te merken, maar die hebben dan ook geen stuk in de buurt waar ze meer dan 300 meter 130 kunnen rijden
- Van 150km/h tot 180km/h merk je er niet zo gek veel meer van
- De heren van de kwikfit riepen dat er wel iets speling op de stuurkogels zat en als ik die dan toch ging vervangen, dat de stabilisatorstang rechts dan ook beter meegenomen kan worden omdat de zooi toch al los ligt
Ik ga maandag nog eens bij een andere garage langs die zichzelf Citroën specialist noemen, kijken wat die er van zeggen.
Ik zou het toch graag opgelost willen hebben, omdat het het rijplezier behoorlijk vergalt. De koppeling is aan vervanging toe, maar voor ik weer een groot bedrag in deze auto gooi wil ik graag eerst dit probleem opgelost hebben, want als het er niet uit te krijgen is gaat 'ie weer weg, omdat dan zelfs een VW comfortabeler rijdt.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
klinkt als iets wat ik ook ooit heb gehad, kromme remschijf in mijn geval rechts voor, ik had ze een maand eerder laten vervangen bij de lokale beun zo gezegd.. wat men daar gedaan had was blokken vervangen door de remcilinder terug te duwen en de blokken er in te frotten inplaats van de remklauw open te klappen en schoon te maken.. but behold!.....dat was een kritieke fout want de geleidingen van het schuivende deel van de remklauw was aangeroest en schoof dus bekant niet meer. gevolg met losse rem blijft het (achterste) remblok tegen de schijf aan lopen.. die word dan dus warm.. bij lagere snelheden ala.. met hogere snelheden te warm en de schijf trekt krom.. ben je eenmaal thuis weer in de straat is ie allang weer afgekoeld en lijkt er niks meer aan de hand...
dus mijn advies even de wielen er af en kijken of er een dun en een dik blok in de remklauw zit.. is er een van de twee dunner dan is het waarschijnlijk dus wat ik net heb beschreven.
met geluk kan alles nog uit elkaar en ontroet en ingevet worden.. met pech dus verse remblokken remschijf en remklauwen.. maar éérst maar kijken dan pas huilen
sucses met het onderzoek.
dus mijn advies even de wielen er af en kijken of er een dun en een dik blok in de remklauw zit.. is er een van de twee dunner dan is het waarschijnlijk dus wat ik net heb beschreven.
met geluk kan alles nog uit elkaar en ontroet en ingevet worden.. met pech dus verse remblokken remschijf en remklauwen.. maar éérst maar kijken dan pas huilen
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 dec 2013 18:15
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Locatie: Liwadden
Hij staat nu bij Citroën specialist Otter in Leeuwarden. Meneer Otter erkende mijn probleem en herkende de symptomen, maar kon niet direct een oorzaak aanwijzen. Vandaag of morgen hoor ik of hij een oorzaak heeft kunnen vinden.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik meen, na totale vervanging van alles wat met remmen te maken heeft, last te hebben van een aandrijfas met speling, met vergelijkbare effecten.
Af en toe loopt alles goed, af en toe loopt alles helemaal niet goed. Gas los en weer optrekken en het kan omslaan.
Dat gezegd hebbende, als de aandrijfassen minder worden is bandenspanning een kritische factor in mijn ervaring...
Af en toe loopt alles goed, af en toe loopt alles helemaal niet goed. Gas los en weer optrekken en het kan omslaan.
Dat gezegd hebbende, als de aandrijfassen minder worden is bandenspanning een kritische factor in mijn ervaring...
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Gezien de km stand aandrijfassen. Die hebben niet het eeuwige leven.
Symptomen lijken er ook op.
speling is ingebouwd soms ook lastig vast te stellen.
Symptomen lijken er ook op.
speling is ingebouwd soms ook lastig vast te stellen.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ok, heb jij een manier of dé tip hoe je zou kunnen vaststellen dat een trilling door de aandrijfas wordt veroorzaakt?
Veel meer dan 'sterke aanwijzingen' heb ik nog niet. En een asje kost bést wel geld...
Veel meer dan 'sterke aanwijzingen' heb ik nog niet. En een asje kost bést wel geld...
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 dec 2013 18:15
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Locatie: Liwadden
Kaap je nu mijn topic c5jan?
Bedoelt chathanky dat bij mij de aandrijfassen het betonplatengevoel veroorzaken? Of het schudden in de bocht?
Aandrijfas kost 176 euro ex btw als ik via ype kramer mijn kenteken (78ndhl) invul. Vind ik nog niet eens zo gek veel als het mijn probleem oplost.
Is dat trouwens een as inclusief homokineten?
Ach, er zijn zat slopers die zoiets hebben liggen denk ik. Zal daar ook nog eens naar kijken. Garagist waar ik 'm normaal in onderhoud heb raadde ook al zoiets aan.
Bedoelt chathanky dat bij mij de aandrijfassen het betonplatengevoel veroorzaken? Of het schudden in de bocht?
Aandrijfas kost 176 euro ex btw als ik via ype kramer mijn kenteken (78ndhl) invul. Vind ik nog niet eens zo gek veel als het mijn probleem oplost.
Is dat trouwens een as inclusief homokineten?
Ach, er zijn zat slopers die zoiets hebben liggen denk ik. Zal daar ook nog eens naar kijken. Garagist waar ik 'm normaal in onderhoud heb raadde ook al zoiets aan.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De radiale en axiale speling testen. De radiale door te zien of de gehele as direct meeloopt zodra je aan het wiel draait de axiale door te zien door de as dwars te belasten. De as moet dan centraal op zn plaats blijven.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 dec 2013 18:15
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Locatie: Liwadden
Nogmaals de vraag: Bedoelt chathanky dat bij mij de aandrijfassen het betonplatengevoel veroorzaken? Of het schudden in de bocht? of beide?
C5club extreme Fan


Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:52
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
Bij mij bij 200.000 2x nieuwe aandrijfas (revisie as via citroen dealer). Was zeer prijzig. En nu bij 335.000 weer ...
Lijkt mijn 205 wel van vroeger.
Lijkt mijn 205 wel van vroeger.
C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 dec 2013 18:15
Auto: Sedan 2.0i 16v automaat
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 127000
Kleur: Zwart
Locatie: Liwadden
jij had wel dezelfde symptomen?
Ik vind het betonplatengevoel bij 130km/h nog het meest irritant
Ik vind het betonplatengevoel bij 130km/h nog het meest irritant
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Het is een mogelijke oorzaak. We hebben geen glazen bol hier. 
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
2e hands assen zouden niet mijn voorkeur hebben. 178 eur komt me voor als een ruil of imitatie as. De kwaliteit daarvan komt niet in de buurt van nieuw, is mijn ervaring.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, met de beste (bij)bedoelingenboons605 schreef:Kaap je nu mijn topic c5jan?![]()

