Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Herman »

Er is al zoveel over geschreven, denk dat er velen voor de zekerheid kiezen inplaats van precies om de xx km olieverversen en beurtje dit of dat doen en let op dat.
Wat hij zuiniger zou rijden geef je dubbel uit aan onderhoud denk ik. :smt017
Dan maar een zwaardere motor en bedrijfs zeker!
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
Als ik een voorlopige conclusie mag trekken:

-Of de problemen voorbij zijn, is nog de vraag.
-De auto kan een positief geval zijn en minder tot misschien nauwelijks problemen nog veroorzaken gezien de ingeziene historie van al 60K zonder vervangingen. Maar het kan eventueel gewoon straks alsnog problemen veroorzaken. We rijden 40.000 per jaar dus zo en zo zou de komende 6 maanden door de garantie al kunnen aangeven hoe hij het doet als we besluiten het te doen.

Ik zal jullie commentaar mee laten wegen. Bedankt zover.
Rowi
Rowi
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Rowi »

Probleem is, je hebt haast geen andere keuze.

Bij de C5: THP benzine, of anders diesel.
Bij de C4: THP of VTI benzine, maar bij de VTI alleen automaat. Anders diesel.

Ben blij dat ik perse diesel wilde en er een 2.0 HDI beschikbaar is, anders had ik het niet meer kunnen vinden bij Citroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Vti alleen automaat?
Rowi
Rowi
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Rowi »

Volgende de NL configurator dan toch...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Raar..
Net dat je in be geen 1.6 vti automaat als excl kan bestellen..
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
In NL wordt de 2.0HDI juist alleen handgeschakeld geleverd in een C5. En ook niet in excl uitvoering. Wil je in NL een excl automaat, dan moet je wel een THP nemen (of 50 mille aftikken voor een 22HDI ) .

Inderdaad is de THP de motor die je de meeste keuzevrijheid biedt in uitrustingsnivos en dergelijke.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik vroeg me trouwens af waarom juist benzine motoren met directe injectie zo last hebben van vervuiling (op zich logisch want reinigende componenten in de benzine komen niet meer in het inlaatspruitstuk en de EGR geeft lekkere smurrie daar door het roet).

Echter diesels hebben nog nooit injectie in het spruitstuk gehad en daar gaat het wel goed. En ook diesels hebben EGR en nog veel meer roet.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door boes »

Diesels hebben ook enorme last van interne vervuiling. Wellicht is de hogere compressie een verschillende factor.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Dit heeft met luchtwerveling te maken.
Die is bij directe benzine-injectie enorm belangrijk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij een benzine met directe injectie en lean burn is de plaats waar de brandstof terecht komt van groot belang. Naast het rijke mengsel zit een te arm slecht onbrandbaar mengsel.
Die moet bij de bougie punten zitten.
Bij zelfontbranders is dat minder kritich.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

exroosje schreef:Ik vroeg me trouwens af waarom juist benzine motoren met directe injectie zo last hebben van vervuiling (op zich logisch want reinigende componenten in de benzine komen niet meer in het inlaatspruitstuk en de EGR geeft lekkere smurrie daar door het roet).

Echter diesels hebben nog nooit injectie in het spruitstuk gehad en daar gaat het wel goed. En ook diesels hebben EGR en nog veel meer roet.
Nou, ik heb wel eens een kop van een ouwe stinkmercedes op de werkbank zien liggen, de klepstelen daarvan waren zo vervuild dat er geen een meer goed open of dicht ging...

Kennelijk een kwestie van doorontwikkeling?
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Flip »

Volgens mij wordt de vervuiling (benzine of diesel) niet veroorzaakt door alleen de EGR klep maar door de combinatie van de oliedampen die via de carterontluchting in het inlaattraject terecht komen. De carterdampen nemen de roetdeeltjes op die in de EGR lucht zitten en dat wordt een plakkerige smeurie die makkelijk ergens aan blijft "hangen".

Bij het schoonmaken van het EGR systeem en inlaat spruitstuk van onze 1.6 Hdif zat de vervuiling ook alleen bij de EGR uitloop (waar deze in het inlaatspruitstuk steekt) het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. De EGR klep, warmtewisselaar en de buis naar het inlaatspruitstuk waren gewoon schoon.

Groeten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
c5jan schreef:Nou, ik heb wel eens een kop van een ouwe stinkmercedes op de werkbank zien liggen, de klepstelen daarvan waren zo vervuild dat er geen een meer goed open of dicht ging...
Vlak voor ik mijn Mercedes D220E (bouwjaar 96) verkocht, heb ik het inlaatspruit los gehad.

Voor de ouderen onder ons die vroeger wel eens de uitlaat van hun brommertje ontkoolden, nou zo zag dat inlaatspruitstuk er ook uit, je vinger kon er niet meer door.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

... en die ouwetjes hadden (nog) geen EGR klep.
Daar kwam de vervuiling dus inderdaad niet vandaan.

Net zo min als dat bij de THP het geval is, die heeft geen EGR klep.
De "EGR-werking" komt daarbij tot stand via kleptiming en overlap.
Dat is ook het geval bij de VAG TSI motoren, heb ik begrepen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie