C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2011 21:56
Auto: c5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 120000
Kleur: gris
C5club Newbie
C5club Newbie
De airco van PH1 is defect, dealer zegt : lekke condensor , vervangen plus de leiding naar binnen toe.
Kosten ca. € 450. Ik weet niet of vullen ( € 100 ) er bij zit , ik neem aan van wel.
Is er een alternatief? Bijvoorbeeld een gebruikte condensor ad € 88 ( sloper uit Groningen).
Kan de leiding gerepareerd worden met een conisch koppelstukje of een stuk universele leiding? Dat scheelt weer een paar uur werk.
Wie heeft tips voor een betaalbare en betrouwbare reparatie?
Bij het vervangen van de veerleiding naar achter toe, had ik met tips van het forum ook fors geld kunnen besparen (ca € 750).
Ik heb het nog over inruilen gehad, maar de oude ijzerprijs ( € 1000 / 1500 ) die ik voor mijn prachtige C5 uit 2004 kreeg stelde mij teleur. :cry:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: airco condensor defect

Bericht door Harm »

Ga eens buurten bij een niet-merkgebonden garage. Heb ik 2 jaar terug ook gedaan, maar nadeel was dat de besparing van destijds (ca. 150€ t.o.v. de Citroën-garage) ruimschoots teniet werd gedaan door koelingproblemen als gevolg van de roest in de koelfanmotor (reparatie in Frankrijk kostte me alles bij elkaar € 1.500).

Zonder gekheid, vraag een alternatieve prijs aan.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Waarom moet de leiding naar binnen ook vervangen worden?
Dat heeft niks met de condensor te maken.

En een nieuwe condensor kost de kop niet. Als ik me goed herinner heb je die voor iets meer dan 100 Euro.
Even checken bij Mister-Auto....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2011 21:56
Auto: c5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 120000
Kleur: gris
C5club Newbie
C5club Newbie
Volgens de monteur was het uiteinde bij de condensor groen van het koelmiddel en de leiding ook lek
en moet vervangen worden.
Ik had het systeem in mei laten testen en na 6 weken weer bij laten vullen bij Kwik-fit.
Het testapparaat constateerde geen lek, maar toch was hij half september weer leeg.
Hoe betrouwbaar is zo'n test bij Kwik-fit, kostte wel € 99.50
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik ben benieuwd naar het commentaar van Iceman, hij de specialist op dit gebied op ons Forum....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
de lektest van een automatisch vulstation ,stelt soms niets voor
zeker als het om een kleine lek gaat,omdat test maar over een zeer korte tijd gaat
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Groen= arglow een detectie middel, antans wat daar voor moet door gaan. Ik wil er niet mee werken, maar dat is een ander verhaal.

De beste methode is op druk zetten met stikstof en afzepen met zeepsop.
Onbetwist de beste manier om een lekkage te vinden, zeep liegt niet.
Maar dat kost tijd en die willen ze er niet aan besteden.

Dat die leiding naar binnen vervangen moet worden kan ik ook niet begrijpen.
Monteer eerst maar een nieuwe condensor en zeep hem daarna af, dan kun je zien of de leiding naar binnen daadwerkelijk lek is.
Krijg het idee dat de garage wat meer probeert te verdienen. Of dat ze nog iets op de plank hebben liggen waar ze vanaf willen.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
En hoe is geconstateerd dat de condensor lek is?
Is dat omdat er op die koppeling lekkage is, of is het echt iets in de condensor zelf?

Hoe het zit zie je o pdit plaatje, van de A/C van een EW PH1
C5 EW AC Leidingen.png
De aansluiting van de leiding naar binnen zit bij #8, die zit rechts onderaan de condensor bevestigd.

Als de leiding onverhoopt vervangen moet worden is dat de set #1.......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
bij Klussie was ook de condensor en een leiding stuk
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:59
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Locatie: Schagen
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In juli is de condensor bij mij vervangen:

Condensor 127,00
Airco vullen 68,00
Arbeidsloon 99,60
Vermeerderd met BTW maakt dat totaal 356,47

Groet, Frank
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb vorig jaar ook een lekke condensor moeten laten vervangen. De kosten (met vullen) bedroegen € 507,= (arbeid 130, condensor 205, koudemiddel 70, wat klein spul 21 en btw 81)).

In het voorjaar had ik de airco laten controleren omdat het ding niet deed waarvoor ie bedoeld is. Geen lekkage gevonden. Daarom opnieuw gevuld. Helaas zeer kort gefunctioneerd (kwam ik tijdens mijn vakantie in Italië achter, gelukkig had ik wel arko).
Later bleek de kapotte condensor. Of de druk is na het vullen weer op niveau en daardoor is de lekkage opgetreden of de controle stelt niets voor.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Bij de airco's welke niet in de auto's zitten wordt er eerst een vacuumtest van 24uur gedaan, dit zal ook eventueel vocht uit het systeem halen als de druk echt minder is geworden dan de buitenluchtdruk. Daarna wordt deze weer 24uur op druk met stikstof getest.
Dus de controlle welke bij auto's gebeurt is echt een lachertje.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, idd, een uurtje testen onder stationaire omstandigheden (motor die niet loopt, aircopomp die niet draait) zegt helemaal niets.
Ik had het met mn xantia. Nee, echt joh, zó weinig drukverlies, dat hadden nieuwe autoos nog niet eens. Yeah right.
Met een maand of 2 was ie weer zo leeg als wat. Ok, toen was de zomer voorbij en de auto eigenlijk ook wel zo'n beetje....
Plaats reactie