Hallo Zwever. Afgelopen zaterdag wilde ik ook de motor "flushen" voordat ik de olie zou verversen en wel met Wynn's motor olie flush. Ik had het blikje al gekocht maar heb het uiteindelijk niet gedaan

. Ik was er A niet gerust op dat er een hoop zooi "los" zou komen wat in het aanzuigfilter van de oliepomp terecht zou komen en B dat ik alle olie (sterk verdund door het flushing middel) er ook weer uit zou krijgen. Heb toen 4 liter Kroon flushing olie gekocht.
Heb eerst de oude olie afgetapt en toen de oliepan (carter) er onder vandaan gehaald om te kijken hoe dat er van binnen uit zag. Oliepan was schoon, geen troep of "slutch". Het olie aanzuigzeefje van de oliepomp was helemaal vrij daar zat niks in. Probleem van het 1.6 HDif carter is dat de aftapplug naar binnen verzonken is (zodat je hem er niet onderuit kan rijden

), hierdoor blijft er altijd +/- 300 cc olie in het carter achter. Ook de aanzuigleiding naar de oliepomp loopt NIET leeg ook niet als je het oliefilter er eerst uit haalt. Door voorzichtig steeds op het zeefje te drukken loopt ook deze olie er uit, hier komt nog eens +/- 300 cc uit. Dat is bij elkaar ruim een halve liter olie die achter blijft bij een olie wissel

.
Heb het carter weer gemonteerd (zonder de vloeibare pakking, je moet er wel een stuk karton onder leggen) en er 4 liter Kroon Flushing olie ingegoten. Hierna de motor ruim een half uur stationair laten draaien. Hierna het oliefilter er uitgehaald, de olie weer afgetapt, het carter er weer onderuit en weer op het zeefje gedrukt om de rest van de olie er uit te halen. Ook de onderkant van het blok schoongemaakt (foto A.jpg) zodat de vloeibare pakking goed houd, zag er allemaal netjes uit. De onderkant van de zuigers zagen er heel schoon uit (zie foto B.jpg). Op die foto zie je ook een van de kanalen van de carter ontluchting (midden onder), dat is helemaal schoon en dat is een goed teken. Het carter hierna weer netjes gemonteerd met vloeibare pakking, nieuw filter er in en ruim 4,5 liter nieuwe Kroon 5w30 olie er in. Happy motor

.
De constructie van het blok zit echt slim in elkaar en is mechanisch ook eenvoudig gehouden. De olie die van boven de cilinderkop terug stroomt doet dit door 4 kanalen die aan de achterkant van het blok zitten (aan de common rail kant). Hierdoor wordt het carter over de hele breedte continu doorgespoeld (foto A.jpg dat raar gevormde gat midden boven is er een van), daar kan dus onder normale omstandigheden gewoon niets blijven liggen.
Conclusie, deze actie was helemaal niet nodig geweest en ga ik ook niet meer doen maar leerzaam was het wel

. Mits je op een 1.6 HDif regelmatig olie ververst, elke 15 a 20 duizend kilometer, is er "niks" aan de hand en hoef je je motor helemaal niet te flushen. Daarbij komt nog dat als je motor flush gebruikt er ruim een halve liter verdunde olie met flush achterblijft, of dit kwaad kan weet ik niet maar mij persoonlijk zat dat idee me niet lekker.
Ik ga in het vervolg het carter leeg zuigen (wij hebben een afzuigflacon van 6 liter voor onze Smart, die heeft geen aftapplug

). Probleem is dat je door de knik in de peilstok leiding moet zien te komen met een flexibele slangetje wat dun genoeg is (foto A.jpg, leiding rechts van onder naar boven loopt). Als dat lukt krijg je "alle" olie uit het carter, het is veel makkelijker en het geeft geen troep. Ik heb mij prima vermaakt

afgelopen zaterdag.
Groeten.