Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 olievraagje 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht olievraagje
Dag allen,

Ik heb nu kroon olie 5w30 in mijn carter die wel voldoet aan de ACEA 2 norm. Daar ik heb begrepen dat TOTAL 5w30 ECS INEO de geadviseerde olie is ga ik die er in doen bij de volgende wissel. Even een paar vragen:

1) heeft iemand ervaring met het bestellen van olie via motorolien.nl Die hebben namelijk vlak bij mij een afhaalpunt, hiermee komen de kosten op 31,50 voor 5 liter

2) Hoelang is de houdbaarheid van een niet aangebroken flacon 5w30 olie. Blijft die een jaar of langer goed?

3) Ik wilde de motor preventief eens flushen met forte motorflush. Bij de VAG dealer (ja sorry hoor) vertelden ze me dat je dat niet moet doen zolang er geen klachten zijn. de rotzooi werkt namelijk als een soort pakking, waardoor na het flushen je motor mogelijk olie kan gaan gebruiken.

groet,

16 okt 2013 10:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: olievraagje
Die olie blijft een jaar goed, en ook wel langer.

Ik had een kan met hele goede merkolie die een jaar of 7 stond, maar die was helemaal verzeept.

Daar dreven grote dikke brokken in.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

16 okt 2013 10:56
Profiel
Antwoord met een citaat
1 jaar, ook in ongeopende toestand? Ik heb pas voor de komende C4 3 dure flessen olie besteld. Als dit echt zo is kan ik over een jaar 2 weggooien. In dat geval, gratis af te halen, 2 liter olie TOTAL 5w30 ECS INEO

16 okt 2013 14:06
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nee hoor, die kun je nog gebruiken, ik heb net olie gecontroleerd die al 5 jaar staat, nog prima te gebruiken.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

16 okt 2013 14:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Gelukkig, dank.

16 okt 2013 14:43
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Rowi schreef:
1 jaar, ook in ongeopende toestand? Ik heb pas voor de komende C4 3 dure flessen olie besteld. Als dit echt zo is kan ik over een jaar 2 weggooien. In dat geval, gratis af te halen, 2 liter olie TOTAL 5w30 ECS INEO

En eerst maar eens afwachten of die nieuwe echt weinig olie verbruikt voordat je ze weggeeft...... :smt017 ;)

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

16 okt 2013 15:15
Profiel
Antwoord met een citaat
Ook weer waar. Bij de C5 gaat er na 10K km een halve liter in. Na 20K is 'ie bij de garage. 't komt er in de praktijk dus op neer dat ik 1 keer per jaar de motorkap open doe om olie bij te vullen.
Maar ik begrijp dat dat, zelfs bij nieuwe auto's, wel eens heel anders zou kunnen zijn.

16 okt 2013 15:30
C5club Fan
C5club Fan

Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hallo Zwever. Afgelopen zaterdag wilde ik ook de motor "flushen" voordat ik de olie zou verversen en wel met Wynn's motor olie flush. Ik had het blikje al gekocht maar heb het uiteindelijk niet gedaan :o . Ik was er A niet gerust op dat er een hoop zooi "los" zou komen wat in het aanzuigfilter van de oliepomp terecht zou komen en B dat ik alle olie (sterk verdund door het flushing middel) er ook weer uit zou krijgen. Heb toen 4 liter Kroon flushing olie gekocht.

Heb eerst de oude olie afgetapt en toen de oliepan (carter) er onder vandaan gehaald om te kijken hoe dat er van binnen uit zag. Oliepan was schoon, geen troep of "slutch". Het olie aanzuigzeefje van de oliepomp was helemaal vrij daar zat niks in. Probleem van het 1.6 HDif carter is dat de aftapplug naar binnen verzonken is (zodat je hem er niet onderuit kan rijden ;) ), hierdoor blijft er altijd +/- 300 cc olie in het carter achter. Ook de aanzuigleiding naar de oliepomp loopt NIET leeg ook niet als je het oliefilter er eerst uit haalt. Door voorzichtig steeds op het zeefje te drukken loopt ook deze olie er uit, hier komt nog eens +/- 300 cc uit. Dat is bij elkaar ruim een halve liter olie die achter blijft bij een olie wissel :smt017 .

Heb het carter weer gemonteerd (zonder de vloeibare pakking, je moet er wel een stuk karton onder leggen) en er 4 liter Kroon Flushing olie ingegoten. Hierna de motor ruim een half uur stationair laten draaien. Hierna het oliefilter er uitgehaald, de olie weer afgetapt, het carter er weer onderuit en weer op het zeefje gedrukt om de rest van de olie er uit te halen. Ook de onderkant van het blok schoongemaakt (foto A.jpg) zodat de vloeibare pakking goed houd, zag er allemaal netjes uit. De onderkant van de zuigers zagen er heel schoon uit (zie foto B.jpg). Op die foto zie je ook een van de kanalen van de carter ontluchting (midden onder), dat is helemaal schoon en dat is een goed teken. Het carter hierna weer netjes gemonteerd met vloeibare pakking, nieuw filter er in en ruim 4,5 liter nieuwe Kroon 5w30 olie er in. Happy motor :P.

De constructie van het blok zit echt slim in elkaar en is mechanisch ook eenvoudig gehouden. De olie die van boven de cilinderkop terug stroomt doet dit door 4 kanalen die aan de achterkant van het blok zitten (aan de common rail kant). Hierdoor wordt het carter over de hele breedte continu doorgespoeld (foto A.jpg dat raar gevormde gat midden boven is er een van), daar kan dus onder normale omstandigheden gewoon niets blijven liggen.

Conclusie, deze actie was helemaal niet nodig geweest en ga ik ook niet meer doen maar leerzaam was het wel :idea: . Mits je op een 1.6 HDif regelmatig olie ververst, elke 15 a 20 duizend kilometer, is er "niks" aan de hand en hoef je je motor helemaal niet te flushen. Daarbij komt nog dat als je motor flush gebruikt er ruim een halve liter verdunde olie met flush achterblijft, of dit kwaad kan weet ik niet maar mij persoonlijk zat dat idee me niet lekker.

Ik ga in het vervolg het carter leeg zuigen (wij hebben een afzuigflacon van 6 liter voor onze Smart, die heeft geen aftapplug :?). Probleem is dat je door de knik in de peilstok leiding moet zien te komen met een flexibele slangetje wat dun genoeg is (foto A.jpg, leiding rechts van onder naar boven loopt). Als dat lukt krijg je "alle" olie uit het carter, het is veel makkelijker en het geeft geen troep. Ik heb mij prima vermaakt :lol: afgelopen zaterdag.

Groeten.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

16 okt 2013 20:36
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache

Naar boven
Antwoord met een citaat
bedankt voor je uitgebreide reactie Flip,

ben er nog niet helemaal uit wat te doen. Ik heb de onderhoudsgeschiedenis van de auto, en die heeft keurig de oliewissels gehad bij elke 20k. Ik heb verder geen klachten of vermogensverlies of sludge aan de onderkant van de oliedop. Verder rij ik alleen maar lange afstanden van 60 of meer km. en is de auto deze zomer een lange rit naar Spanje geweest.

De berichten over flushen zijn zeer tegenstrijdig. Er zijn zelfs dealers van PSA motoren die flushen voorschrijven om de 80k. ik begrijp uit jouw verhaal dat je meer vertrouwen hebt in de flush-olie van kroon dan in de toevoeging.

Wellicht is het toch veiliger om een paar keer om de 10k olie en filter te wisselen en zo het systeem wat schoner te krijgen. Mogelijk is er nauwelijks vervuiling.

Ik dacht de auto te trakteren op een schoonmaak na 200k, maar misschien is het hetzelfde als iemand met een rottende tand te trakteren op een wortel.

groet

16 okt 2013 21:12
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zwever schreef:
ik begrijp uit jouw verhaal dat je meer vertrouwen hebt in de flush-olie van kroon dan in de toevoeging.

Niet helemaal. Naar mijn mening blijft er bij de 1.6 HDif teveel flush olie of flush middel achter in het blok (ruim een halve liter). De flush olie van Kroon is een minerale olie, dat is op zich geen probleem maar niet geschikt voor moderne motoren met turbo's. Hetzelfde geld voor de flushmiddelen, dit zijn gewoon verdunners die de olie HEEL dun maken.

Ik zou helemaal niet flushen en, zoals je zelf al aangeeft, een paar keer om de 10 duizend kilometer je olie verversen. Kwaad kan dat zeker weten niet.

16 okt 2013 21:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Renault Twingo
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het leeg zuigen van het carter zal niet meer olie uit het carter halen dan aftappen.
Die bijna halve liter olie zal dan ook erin blijven zitten.
Je zegt zelf dat de carterpan eronderuit is gehaald en door drukken op het zeefje er nog olie uit komt. Bij olie afzuigen zal er waarschijnlijk meer olie achter blijven dan met aftappen, je weet nl niet of je met het slangetje op het laagste punt zit waar de aftapplug wel zit. Als het uiteinde van het slangetje vlak ligt zal deze niets meer aanzuigen zodra er lucht bij komt. Dan is het van belang wat de diameter van het slangetje is hoeveel er blijft zitten.

17 okt 2013 08:30
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hallo Jos.

Zoals eerder aangegeven is de aftapplug bij de 1.6 HDif naar binnen toe verzonken (+/- 1 cm hoge rand), hierdoor blijft er altijd +/- 300cc olie achter in het carter na het aftappen (zie foto). Afzuigen gaat wel maar je moet voorbij 2 knikken zien te komen die in de peilstok buis zitten. Afzuigen van hete olie gaat best goed, mits je op de bodem van de carterpan kunt komen.

Groeten.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

17 okt 2013 09:26
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]