Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Maar er wordt wel druk opgebouwd wat zorgt voor het remmende effect van de motor. Als dat niet geheel gelijkmatig tot stand komt (iets verschillende timing) krijg je trillingen bij het afremmen op de motor. Bij kracht zetten gaat het subtiele verschil 'verloren in de massa' zoals mijn garagist dat ooit zo mooi verwoorde.
Vandaar ook de eerder gelegde link met de klepstoters.
Vandaar ook de eerder gelegde link met de klepstoters.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als ik het zo terug lees met de weersomstandigheden lijkt me dat je niet kunt zeggen of de olieverversing met toevoeging de de oorzaak van het probleem verholpen heeft. Klepstoters die niet jovel zijn merkt men ook tijdens het rijden als je de ervaringen leest.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, dat is wel waar. Met stationairloop hoor je vaak wel of een motor regelmatig en zonder getik loopt. Al zegt dat ook weer niet alles over het gedrag op hoge toeren.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik heb er zelf ook moeite mee of dit daadwerkelijk het probleem is. Er moet een andere unieke combinatie in het spel zijn. Hoe weten die klepstoters dat het motortoerental rond de 2000rpm zit?
Eigenfrequentie? Geen idee maar puur alleen het probleem toewijzen aan een rotte of meerdere klepstoters zou te makkelijk zijn. De ademhaling van de motor zou dan juist bij lagere toerentallen nog meer in de problemen moeten komen. Maar........wat is het nu wel?
Eigenfrequentie? Geen idee maar puur alleen het probleem toewijzen aan een rotte of meerdere klepstoters zou te makkelijk zijn. De ademhaling van de motor zou dan juist bij lagere toerentallen nog meer in de problemen moeten komen. Maar........wat is het nu wel?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het probleem bij deze klepstoters is dat ze door vervuiling niet goed genoeg leeglopen waardoor de kleppen niet goed sluiten.
Vooral in het kritische gebied rond de 2000 rpm speelt dat parten.
Dit heeft te maken met de regeling van het motormanagement.
Inderdaad is het effect van de klepstoters bij volledig gas los niet zo groot.
Maar dat kan het weer wel zijn in combinatie met een slecht uitgevoerde initialisatie van het motormanagement waardoor de brandstof afsluiting bij afremmen op de motor niet goed functioneert...
Bepaalde softwareversies van de 2.0 leren op een of andere manier erg snel weg, waardoor oa de regeling bij afremmen op de motor wordt beinvloedt
@chathanky:
Rembanden hebben helemaal niets een lockup te maken
Vooral in het kritische gebied rond de 2000 rpm speelt dat parten.
Dit heeft te maken met de regeling van het motormanagement.
Inderdaad is het effect van de klepstoters bij volledig gas los niet zo groot.
Maar dat kan het weer wel zijn in combinatie met een slecht uitgevoerde initialisatie van het motormanagement waardoor de brandstof afsluiting bij afremmen op de motor niet goed functioneert...
Bepaalde softwareversies van de 2.0 leren op een of andere manier erg snel weg, waardoor oa de regeling bij afremmen op de motor wordt beinvloedt
@chathanky:
Rembanden hebben helemaal niets een lockup te maken
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat schreef ik ook niet en is toch geen antwoord op mijn vraag?@chathanky:
Rembanden hebben helemaal niets een lockup te maken
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Hoe moet ik dit interpreteren dan?chathanky schreef:Waarom heeft deze bak dan nog rembanden dan nodig als de lockup dat werk al doet?
Bedoel je echt deze vraag waar je antwoord op wilt?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als het niet te veel moeite is. Anders zoek ik het wel op.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat wil ik wel, maar sorry ik begrijp echt je vraag niet. Een lockup doet iets totaal anders dan een remband. Deze twee hebben dan ook niet zoveel met elkaar te maken.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 sep 2013 09:44
Auto: C5 Break 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 355000
Kleur: Zilvergrijs metallic
Locatie: Groningen
Contacteer:
Ik ga dit draadje even volgen.
Bij mijn Phase I Break 1.8 16v handbak gebeurt hetzelfde.
Tussen de 1500 en 2000/2100 toeren bij redelijk constante snelheden bokt de auto af en toe. Vooral als je net gas los hebt gehad en minimaal gas geeft.
Heb al even de garage gebeld en die had het erover dat de bobine toch misschien aan vervanging toe zou zijn?
Kan dat?
Bij mijn Phase I Break 1.8 16v handbak gebeurt hetzelfde.
Tussen de 1500 en 2000/2100 toeren bij redelijk constante snelheden bokt de auto af en toe. Vooral als je net gas los hebt gehad en minimaal gas geeft.
Heb al even de garage gebeld en die had het erover dat de bobine toch misschien aan vervanging toe zou zijn?
Kan dat?
Ik leef want ik zweef!
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ja dat kan wel, simpel om hem zelf te vervangen.

E 85,64
http://www.mister-auto.nl/fl/bobine/cit ... _g689.html

E 85,64
http://www.mister-auto.nl/fl/bobine/cit ... _g689.html
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 sep 2013 09:44
Auto: C5 Break 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 355000
Kleur: Zilvergrijs metallic
Locatie: Groningen
Contacteer:
Dank!
Ik ben nog aan het twijfelen of het dit daadwerkelijk is.
Hij doet het in alle versnellingen en niet altijd. Beetje vreemd...
Ik ben nog aan het twijfelen of het dit daadwerkelijk is.
Hij doet het in alle versnellingen en niet altijd. Beetje vreemd...
Ik leef want ik zweef!
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013 10:51
Auto: C5 Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 277712
Kleur: Rood
Locatie: Lisserbroek
Ik heb precies hetzelfde. En ook bij mij werd bobine als mogelijkheid genoemd. Maar ook bougies of een vuil gasfilter.
Ben al bij de garage geweest en die konden benzine technisch niets vinden. Dus ben ik nu doorverwezen naar de gasboer. Moet ik nog heen.
Het scheelt bij mij wel al als ik de airco op eco stand zet.
Ben al bij de garage geweest en die konden benzine technisch niets vinden. Dus ben ik nu doorverwezen naar de gasboer. Moet ik nog heen.
Het scheelt bij mij wel al als ik de airco op eco stand zet.
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 sep 2013 09:44
Auto: C5 Break 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 355000
Kleur: Zilvergrijs metallic
Locatie: Groningen
Contacteer:
Bij mij is het mysterie opgelost!
Na het vervangen van de bougies door de bekende NGK bougies was het probleem iets minder, maar niet over.
Ik heb toen de stekker van der EGR-klep losgehaald en sindsdien rij ik inmiddels een week zonder geschok!
Uiteraard ben ik hier erg blij mee, maar dit is denk ik, hoewel er geen foutendetectie optreden, geen permanente oplossing.
Na het vervangen van de bougies door de bekende NGK bougies was het probleem iets minder, maar niet over.
Ik heb toen de stekker van der EGR-klep losgehaald en sindsdien rij ik inmiddels een week zonder geschok!
Uiteraard ben ik hier erg blij mee, maar dit is denk ik, hoewel er geen foutendetectie optreden, geen permanente oplossing.
Ik leef want ik zweef!


