C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Hallo,

Sinds 3 weken rijd ik met veel plezier in een C5 2.0 16V Automaat uit 2003 met 61.000 km. Het enige waar ik me enorm aan stoor is het schokken rond de 70 km/u, het gebeurd bij constante snelheid waarbij de motor ongeveer 2000 toeren maakt. Als ik gas bij geef is het weg. Bij lagere snelheden is er rond dat toeren gebied in de verte ook heel iets van schokken waarneembaar. Maar eigenlijk alleen als je er echt op let.

De auto is uitgelezen bij een Citroen specialist maar geeft geen foutmelding, de bougies zijn vervangen door NGK's en ik had ergens iets gelezen dat het misschien de EGR klep zou zijn dus daar heb ik de stekker maar eens af gehaald maar dat mag ook niet baten.

De auto heeft zijn laatste onderhoudsbeurt in november 2010 gehad bij 28.500 km. Daarvoor gewoon ieder jaar. Ik ga van de week dus in ieder geval de motor flushen en voorzien van een nieuw filter en olie. Maar ik verwacht niet dat dat de oplossing is voor dit probleem.

Als ik de zoekfunctie gebruik kom ik de klacht vaker tegen maar heb nu heel wat topics gelezen maar nooit kwam er een echte oplossing naar voren.
Het probleem doet zich voor bij zowel automaten als handgeschakelde versies heb ik wel gelezen.

Zijn er mensen die deze "storing" ook hebben gehad en waarbij er een oplossing gevonden is?

Alvast bedankt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik had hetzelfde probleem rond de 70 km/h. Na een update van het motormanagement is dit verschoven naar tussen de 80 en 90 km/h. Het is zéér irritant. BJG op dit forum heeft er nogal wat onderzoek naar gedaan. Ik zal eens kijken of ik die info nog kan vinden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik had (heb) het ook, bij mij kwam het in combinatie met een storing van de stand van de gasklepaspotentiometer. Ik heb er nog niets aan gedaan, behalve het gasklephuis een keer goed gereinigd met remmenreiniger, dat lijkt al wat verbetering te brengen. Mocht het bij jou aan het gasklephuis liggen; ik heb er nog eentje liggen, een kabelbediende. Die had ik verkeerd gekocht, de mijne blijkt electronisch te zijn...
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
1 controleren indien nodig vervangen van koelvloeistoftemperatuursensor. :smt023
2 bougies vervangen,
3 bobine vervangen/wisselen,
4 muntje tussen egr klep met daarin een gaatje van 4 mm geboord
5 controleren klepstoters (via cilinderlektest en gedemonteerde spruitstukken bij koude motor)
6 controleren katalysator (soms toch gedeeltelijk verbrand waardoor teveel tegendruk)

Dit is het stappenplan wat BJG mij destijds stuurde om deze storing te verminderen. Ik ben ondertussen bij punt 4 aangeland maar dit nog niet uitgevoerd.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Schokken rond de 70km/u

Bericht door EW »

Ik denk dat je met de olieverversing al een heel eind gaat komen.

GW zoekt het (natuurlijk) al meteen een stuk verder, maar de 2.0 16V laat het gewoon ook op die manier merken dat ze graag verse olie wil.

Met olie van 3 jaar oud....
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
0 olie verversen
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Bedankt voor jullie reacties.

Ik was vergeten te vermelden dat ik de gasklep heb gereinigd. Voor mijn gevoel is het inderdaad wel iets beter geworden. Maar dat kan ook tussen de oren zitten. Ik heb ook een elektronische gasklep trouwens.

Heb vandaag een lekker ritje van zo'n 150km met de C5 gemaakt. Wat me opviel was dat je er helemaal niets van merk als je wat steviger rijdt. Wel voel je het schokken rond de 70km/u als je de auto in D uit laat rollen van bv 100 km/u naar zo'n 60 km/u. Dus met gas los schokt hij ook. Dan vallen bougies en bobine af volgens mij.

Ik wilde de olie in de loop van de week gaan verversen maar ik ben toch wel heel benieuwd of dat de oorzaak is. Ik moet zeggen dat ik het me niet voor kan stellen maar het moet toch gebeuren. Dus ik trek nu gelijk m'n oude kleren aan en ga het nu gelijk doen. :D

Mocht het niet helpen ga ik het lijstje van GW-tje aan de gang.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Succes ermee, we horen het graag!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
DeBakker schreef: Wel voel je het schokken rond de 70km/u als je de auto in D uit laat rollen van bv 100 km/u naar zo'n 60 km/u. Dus met gas los schokt hij ook.
En als je in bijvoorbeeld de derde versnelling de auto laat uitrollen van 100 km/h naar 60 km/h. Schokt hij dan ook en zo ja bij dezelfde snelheid (70 km/h) of bij hetzelfde toerental (2.000 rpm). Ik kan niet zeggen wat dan de oorzaak is, maar je weet dan of het snelheidsgebonden of toerentalgebonden is. Deskundigen kunnen daarmee (waarschijnlijk) oorzaken wegstrepen.

Succes.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ja, ik denk ook dat je even moet proberen of het ann op- of terugschakelmomenten van de automaat ligt.
Zoek het schokmoment op rijdend in D. En herhaal dit met de bak in M. 2e ,3e en 4e versnelling zijn allemaal te kiezen bij die snelheid.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Het olie verversen heeft niet geholpen. Maar goed dat moest toch gebeuren.

Ik heb inderdaad het punt opgezocht en toen hij begon te schokken heb ik de keuzehendel in M gezet. Teruggeschakeld van M4 naar M3 en het is weg. Maar dat is op zich ook wel logisch want de motor maakt dan meer toeren.
Het is geen schakelmoment waarbij het schokken gebeurd. Het is bij constant rond de 70 km/u bij een toerental rond de 1800-2000. Daarboven is het weg en daaronder ook. Alleen in 4e/hoogste versnelling.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ok, verder met 1?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Het controleren/vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor?

Wat zou het verband tussen het schokken en deze sensor kunnen zijn dan? De andere punten van het lijstje kan ik me indenken maar ik ben benieuwd waarom deze sensor het schokken zou kunnen veroorzaken.

Waar zit deze sensor trouwens?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De koelvloeistoftemperatuursensor zit (als je voor de motor staat) aan de rechterzijde tegen de cilinderkop in een huis gemonteerd. Het ding is groen, niet te missen en er zit een 2-polige stekker op. De temperatuur van de koelvloeistof wordt doorgespeeld naar het motormanagement en je kunt wel raden dat dat niet veel soeps wordt als deze informatie verkeerd is. Het dingetje is niet duur en hier te koop:KLIK
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Schokken rond de 70km/u

Bericht door BJG »

:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie