Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 schoonmaken inlaatspruitstuk 
Auteur Bericht
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Met het woord pijpenragger klinkt het niet echt veelbelovend. :smt017 :lol:


12 jul 2010 18:28
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Deze zal meer doen dan de pijpenragger, velgenborstel!
http://www.denoclean.nl/site/cms/artike ... es/107.jpg
pijpenragger > :mrgreen:
Afbeelding

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


12 jul 2010 19:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
En die velgen borstel ligt ook bij de Action :mrgreen:

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


12 jul 2010 19:33
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 maart 2009 19:14
Berichten: 190
Woonplaats: Tilburg
Auto: 1.8 16v Ligne Prestige Berline
Opties: DHZ PDC,CD Wisselaar etc.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157.200
Kleur: Gris orageux
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
ms-c5 schreef:
En die velgen borstel ligt ook bij de Action :mrgreen:


Klopt maar heeft wel snel last van haar uitval.

_________________
Als je taal fouten vindt mag je ze houden!


16 jul 2010 11:44
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Bedankt Exroosje voor je suggesties.
Wordt nu aangewerkt
en
Wordt vervolgd, en met goeten vanuit de Ardèche L A

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


16 jul 2010 14:13
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
@exroosje

Neem aan het zou wellicht de omschakeling naar homogeen mengesel en/of de brandstofpomp kunnen zijn. Is deze suggestie dan wellicht tegenstrijdig met mijn onlangs vastgestelde toename van mijn gemiddeld brandstofgebruik (van voorheen 8,9/100 naar nu zo'n 10,7 of meer :smt190 )?
En voor alle volledigheid, bij gelijke rijstijl :smt203
En/of mag in dan concluderen dat zelfs wellicht als énige de variabele kleptiming hier opspeelt?

Overigens onderken ik wel degelijk het belang van uitlezen, maar zou ik daar telkens gehoor aan hebben gegeven, zou ik nu van dat geld, bij wijs van spreken en enigszins overdreven, al in een mooie C5 Tourer hebben kunnen rondrijden :lol: :lol: :lol:

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


17 jul 2010 00:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3646
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Even een oud draadje oppoetsen :)

Ik heb mijn zilveren pijl net op een schoonmaakbeurt getrakteerd!
Nou ja ik,......ik heb de garage betaald met een duur Motorvac apparaat. :D
Dat ding stuurt een schoonmaakmiddel door je inlaattraject en maakt naar verluid niet alleen je inlaat schoon maar ook de EGR, klepzetels, klepsteeltjes enz.

Ze halen de inlaattemp sensor van het spruitstuk waarop ze de nozzle zetten.
Onder perslucht wordt daar het schuim in het spruitstuk injecteerd.

Op de weg naar huis viel op dat er meer vermogen beschikbaar was (maar hoeveel daarvan door de injectiereiniger komt weet ik niet)
Ze gooien namelijk tijdens de schoonmaakbeurt ook een soort injectiereiniger in de tank.

Ik ben benieuwd of de toekomst utwijst of dit een goede investering blijkt. :?:


20 sep 2013 18:41
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Laat maar even weten wat de langdurige effecten zijn, ... :smt023

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


23 sep 2013 09:26
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Naar aanleiding van dit onderwerp het afgelopen weekeinde ook eens het inlaatspruitstuk gedemonteerd om het eens schoon te maken. Er staat weliswaar 300.000 km op de teller maar ik ben toch geschrokken van de hoeveelheid smurrie (roet vermengt met motorolie) er uit kwam. Cilinder 1 & 4 waren het ergst en zaten voor meer dan de helft dicht :oops:. Ook de kanalen in de cilinderkop zaten van cilinder 1 & 4 behoorlijk dicht. Deze heb ik ook vrij gekregen zonder dat die troep in de cilinders gevallen is. Resultaat is 1:23 ipv 1:20 bij 110 km/h ;) .

Zoals RRE al aangaf is het probleem de combinatie van de olie dampen die via de carterontluchting komen en de roetdeeltjes in de uitlaatgassen die via de EGR klep het inlaat spruitstuk binnen komen. De uitloop van de EGR klep zat ook voor meer dan de helft dicht terwijl de rest van de leiding richting de warmtewisselaar en EGR klep gewoon "schoon" waren.

Het lijkt mij ook niet verstandig de EGR klep af te doppen dmv een plaatje met een gat van 6 mm. Volgens mij is een parameter in het handhaven van de juiste vuldruk, of het kwijtraken hiervan, in sommige gevallen de stand van de EGR klep. Dit vooral bij het plotseling loslaten van het gas als de vuldruk maximaal is en het toerental laag. De turbine wordt immer niet meer aangedreven en de opgebouwde druk in het inlaatkanaal moet dan heel snel weg via het EGR kanaal. Gebeurt dit niet of niet voldoende dan ontsnapt de lucht terug door de compressor richting het luchtfilter, en daar kan dat kanaal vanaf de turbo inloop tot het luchtfilter zeker weten niet tegen. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft een 1.6 Hdif ook geen waste gate en "alleen" maar een actuator voor de verstelling van de variabele leischoepen. Misschien dat iemand anders dat weet.


23 sep 2013 13:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Interessante theorie!
Maar bij mijn weten wordt de egr nooit gebruikt als 'dumpvalve'
Inderdaad heeft de 1.6 een variabele geometrie, en dus geen waste gate nodig.

Die bagger in de inlaat is inderdaad een probleem wat ontstaat door de egr.
Als je dit gaat reinigen zoals boes omschrijft zou ik dat doen vlak voordat het roetfilter vervangen gaat worden. Die zooi komt daar namelijk terecht en zal waarschijnlijk asresten achterlaten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 sep 2013 22:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4125
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Misschien een beetje domme vraag maar geld dit ook voor de 2.0 HDI want ik denk dat hij van mij ook vol met bagger zit.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


23 sep 2013 23:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
@boes: mijn ervaring met injectorreiniger is dat de auto er een soort van door stil valt.
Meer vermogen lijkt me dus goed nieuws...

Wat kostte dit geintje - omgerekend in geld?

Ik zit zelf te dubben of ik de injectoren moet gaan testen - de EGR moet reiniigen of wellicht dit soort operaties moet laten uitvoeren...

Soms loopt de motor helemaal perfect, soms lijkt het wel een VAG-trekker diesel die op 3 a 3.5 poten loopt, soms staat ie wat te wiebelen stationair,alsof ie op 2 poten loopt.


24 sep 2013 00:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Bij de motor die jij hebt speelt vervuiling van de inlaat veel minder een rol dan bij de nieuwere motoren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 sep 2013 18:34
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
Vanmorgen in het donker naar mijn werk en dan kon je tijdens het optrekken bij een stoplicht in de achteruitkijkspiegel altijd wel een beetje rook zien in de koplampen van achterliggers, niet veel maar het was er wel. Nu is dat verdwenen :P.

Dat roken klopt ook wel. Wanneer de boel zo "verstopt" zit is de vullingsgraat van de cilinders niet gelijk. De vuldruk wordt gemeten op het inlaatkanaal en het motormanagement gaat er vanuit dat de lucht zichzelf netjes verdeeld over de 4 cilinders. Volgens mij zit er geen "meuk" detector op :?: dus kan de ECU niet weten dat de vulling van cilinders 1 & 4 minder is. Resultaat is dat er wel de juiste hoeveelheid diesel wordt ingespoten maar dat die hoeveelheid voor cilinders 1 & 4 eigenlijk teveel is waardoor een deel van de diesel er als roet weer uit komt. Op zijn beurt weer voor een deel via de EGR klep in het inlaatkanaal terecht komt etc. etc. etc. Overmatig veel roetvorming in de cilinders betekend ook dat de olie sneller vervuild.

Het onderstaande "geld" voor een 1.6 HDif. De constructie van de 2.0 liter 16 klepper lijkt er volgens mij wel op en volgens mij hebben zowel de 2 liter 8 klepper als de 16 klepper de inlaatkanalen bovenop de cilinderkop.

Als je er uberhaubt aan denkt om hier aan te beginnen is het wel zaak dat je, voordat je het inlaatspruitstuk er voorzichtig aftrekt, eerst zoveel mogelijk rotzooi verwijderd die op het (kleppen) deksel er onder ligt. Hier kan van alles liggen op liggen. In mijn geval veel gemummificeerde insecten, gruis en keiharde uitgedroogde dieselolie, van verstuivers die in het verleden hebben staan lekken. Deze harde rotzooi moet niet in een van de cilinders vallen wanneer je het inlaatspruitstuk verwijderd, daar waar de inlaatkleppen toevallig open staan. Wanneer het inlaatspruitstuk er af is voorzichtig alles op het deksel er onder wegzuigen.

De aangeslagen meuk in de inlaatkanalen (in de cilinderkop) krijg je er ook "alleen" maar uit door de inlaatkleppen van de desbetreffende cilinder dicht te zetten. Je kunt dit bereiken door de motor te tornen totdat je met een stofzuiger op het gat hoort dat deze vacuüm trekt (Bij de 1.6 HDdif staan beide inlaatkanalen niet met elkaar in verbinding in de cilinderkop). Hierna heel voorzichtig zoveel mogelijk uit het kanaal scheppen en de rest wegschrappen (dat valt naar beneden uit het zicht op de dichte klep). Hierna een stofzuiger op het gat zetten en de motor tornen totdat de kleppen weer open gaan, dan zuig je de troep zo omhoog omdat je de lucht dan van het ene inlaatkanaal door de cilinder naar het andere zuigt, waar je aan werkt. Ook niet alles in een keer wegschrappen maar beetje bij beetje, waarbij je elke keer de kleppen open en dicht zet. Belangrijk is dat je eerst het ene inlaatkanaal afwerken voordat je aan het andere begint, anders kun je alsnog overgebleven troep de cilinder in zuigen. Je kunt er over discussiëren of dat dat uberhaubt kwaad kan maar ik heb die troep liever niet in de cilinder, laat staan tussen een klep en een zitting. De speling tussen de bovenkant van de zuiger en een gesloten klep is bij dit soort diesels niet erg groot.

Groeten.


24 sep 2013 19:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: schoonmaken inlaatspruitstuk
BJG schreef:
Bij de motor die jij hebt speelt vervuiling van de inlaat veel minder een rol dan bij de nieuwere motoren.


Ok, en de EGR klep - is die simpel uit te schakelen met een stekkertje of moet die echt worden afgekopppeld of afgedopt om het effect daarvan op motorloop uit te schakelen?


24 sep 2013 23:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.