RRE
RRE
schoonmaken inlaatspruitstuk

Bericht door RRE »

Weer voor de hobbyist! (zie ook schoonmaken roetfilter)


Na reinigen roetfilter ook maar besloten om de andere kant (inlaatspruitstuk) van m'n 1.6 hdif eens los te halen en te reinigen.
Ik ben op dit idee gekomen na eens te kijken (met zaklamp en spiegel) in de uitgang van de egr leiding (omvlochten metalen buis links op spruitstuk) op het spruitstuk.
Enige klonten smurrie (roet met neergeslagen oliedamp uit de caterventilatie) kon ik er zo uithalen.
Leek me niet al te gezond voor de ademhaling van de motor.

Ben als volgt te werk gegaan:
kabeltjes, stekkertjes ed. noem ik niet.

Motor koud, en niet starten i.v.m. druk op de dieselleidingen.
Na volledig verwijderen van de slangen rondom het luchtfilter en het luchtfilter zelf, is de egr klep met de aangeklemde koeler aan de achterzijde van de motor te zien.
Dieselfilter losnemen (klemmen induwen) en wegnemen.
Verwijder de egr klep, koeler en egr afvoerleiding losnemen. De egrkoeler zit naast de egr klep en afvoerleiding vast aan 2 koelwaterslangen en 2 boutjes
De koeler kun je na losdraaien van de boutjes opzij leggen tot onder de common rail waar de verstuiverleidingen op gemonteerd zitten.
Bovenop de motor de dieselretourleidingen losmaken van de verstuivers door de clipjes te verwijderen en de afvoerleidingen eruit te trekken (o-ringetjes).
Stekkers verwijderen en de schroeven van de leidingbrug losdraaien en verwijderen.
Met enig beleid is nu de hele slangen en kabelbende opzij te leggen waarna de bovenzijde van het spruitstuk en de dieselleidingen goed bereikbaar zijn.
Nu kunnen de dieselleidingen voorzichtig met 2 sleutels worden losgenomen (1 voor losnemen wartel en 1 om te voorkomen dat de aansluiting losdraait) van de verstuivers en common rail.
Er goed op letten dat er niets beschadigd, of dat er rommel in de aansluitingen of leidingen komt.(eventueel adfekken met dopjes of schone lapjes poetsdoek).
De laatste stap voordat het spruitstuk kan worden verwijderd bestaat uit het losnemen van de kunststofleiding die van de van de turbo afkomt en overgaat in de slang naar de intercooler en de electroklep, en het losnemen van de aansluiting van de 2e electroklep aan het spruitstuk.
Als alles goed is gegaan komt het spruitstuk na het verwijderen van de schroeven aan de bovenzijde van het spruitstuk samen met het carterventilatiedeksel met enig trekken los uit de O-ringen.

Het beeld dat ik te zien kreeg was een hoop vette aanslag, vooral in aanzuigbuis van de de eerste en 2e cylinder, de 3e en 4e waren verhoudingsgewijs "redelijk" schoon.
Het kunststoffen spruitstuk heb ik gereinigd met water, zeep en een HD reiniger met vuilfrees.
De aanzuigbuizen tot aan de inlaatkleppen heb ik gereinigd met schrapen met een houtje en rommel afzuigen met een dunne tuinslang aangesloten op een oude stofzuiger.

Oorzaak is natuurlijk 150 000 km. roetdeeltjes uit de uitlaatgasretour (egr) met vette oliedamp uit de carterventilatie.

Het terugbouwen gaat in omgekeerde volgorde, waarbij bij montage van de dieselleidingen goed moet worden gekeken naar reinheid, beschadigingen en zeer gelijkmatig aandraaien van de wartels. Bij twijfel vervangen, daar er hoge druk op de aansluitingen komt te staan (tot ca.1300 bar)

Ik heb een modificatie uitgevoerd bij de pakking van de egr klep met als doel de hoeveelheid uitlaatgas te reduceren.
Bij montage van de egr klep heb ik een vernauwing in de vorm van een plaatje blik (in de vorm van de metalen pakking) met een gaatje (boortje 6 mm.) erbij tussen gemonteerd.
Dit plaatje verminderd de hoeveelheid uitlaatgasretour aanzienlijk.
Een volledige afdichting van de egr-klep kan i.v.m. (verplichte) controles door het motormanagement niet, er volgen dan mogelijk foutcode's.
(nee geen discussie aub over nut/noodzaak/motorconstructie etc. en egr).

Na terugbouwen in omgekeerde volgorde de motor starten (ontluchten gebeurt tijdens starten automatisch via de verstuivers) controleren op lekkage van de dieselleidingaansluitingen. (let op hoge druk).
Indien er geen dieselolielucht wordt waargenomen kan het plastic dekseltje weer op de motor.

! zaterdagmiddagje werk inclusief koffie. !

resultaat: verbruiksmeter bij 120 km/uur van 1 op 20 naar 1 op 23.
verbruik via de pomp: (na 1 x tanken) 1op16 naar 1op17
veel minder rook bij optrekken en na gasgeven na een tijdje constant 50 rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Lijkt me een hele verbetering, volgens mij had jouw motor het moeilijk om nog adem te halen.

Die toestand om en aan de motor leidt misschien wel tot een schoner uitlaatgas, maar dat soort dingen lijkt me geen verbetering voor de motor in technisch opzicht.

Hoe lang heb je deze auto en heb je nog steeds de eerste turbo?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
RRE
RRE
Re: schoonmaken inlaatspruitstuk

Bericht door RRE »

Ja klaverblaadje, ik vermoed van wel, ik denk dat de meeste hooikoorts (echt dikke klonten smurrie) aan het begin van het spruitstuk waar de egr leiding in het spruitstuk kwam zat.
Ik heb deze auto nu een half jaar, eerste turbo, geen olieverbruik,
garageonderhouden (volgens het boekje).
ik heb het subjectieve gevoel dat de motor (nog) soepeler en stiller is geworden na deze actie.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
De 1.6 HDIF is erg gevoelig voor vuil en staat bekend als een turbovreter.

Frequent olieverversen is het behoud van de turbo, er staat 20.000km voor, maar ik deed het zelf met een afzuigpompje om de 10.000km, om de kosten hoef je het niet te laten.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
@ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen :oops: :oops:
Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank :smt193

Mijn schuld, excuus !!

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Schoonmaken met remmenreiniger werkt ook goed.
Onlangs bij m`n Xantia het inlaatsysteem ook gereinigd (met innotec ultra clean, vergelijkbaar met remmenreiniger) omdat deze er toch deels van af moest vanwegen een haperende stappenmotor. En tja dan zie je wat voor rommel er kan inzitten. De troep komt voornamelijk van de carterventilatie. Die heeft 260.000 km de tijd gehad om het luchtkleppenhuis te vervuilen.
Enig merkbaar voordeel heb ik nog niet gezien. Toch vind ik het altijd wel prettig om de troep te reinigen. Dit hoort er immers niet in te zitten.

Buiten alles is het wel prettig om schoon te werken, dit heeft ook voordeel op het resultaat.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
chathanky schreef:Schoonmaken met remmenreiniger werkt ook goed.
Ik gebruik al jaren ovenreiniger en middelen tegen aangekoekte pannen.

Dat werkt supergoed en kost maar een fractie.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Remmenreiniger van de Action kost ook geen dr&^ in verhouding tot de merkproducten.
Er zijn vele mogelijkheden. De Wibra heeft ook een goede allesreiniger die veel oplost of gebruik diesel of lampenolie.

Keuzes zat. Voordeel van remmenreiniger is dat dit geen resten achter laat.
Het was maar een voorbeeld. ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Vroeger had ik gewoon een grote teil met petroleum, maar dat gaat tegenwoordig een stuk moeilijker. :(

Lekker een nachtje sudderen met een dikke laag ovenreiniger en dan inderdaad remmenreiniger om het af te maken. :smt023

Moet toch ook eens langs de action, remmenreiniger heb ik daar nog niet gezien. :smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
En altijd goedkoop.
ook voor snelstarten oude auto's :smt190
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
RRE reeds dank voor alle uitleg :smt023 En ook al rijd ik een benzineuitvoering deze schoonmaakbeurt spreekt mij toch bijzonder aan. Graag zie ik ook uit naar de afbeeldingen waar Menno al op doelde.

Met een groet vanuit de Ardèche L A
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
RRE
RRE
Re: schoonmaken inlaatspruitstuk

Bericht door RRE »

Menno schreef:@ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen :oops: :oops:
Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank :smt193

Mijn schuld, excuus !!
Menno, ik kan m'n bericht niet meer veranderen (hoe moet dat?) maar hierbij de foto's
Groet Robert
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Indrukwekkend zeg.
Daar is weinig voor nodig om te kunnen zien dat ademhalingsproblemen aan de orde van de dag waren.
Dat geeft een goede indruk :smt023
En dank voor het opnieuw plaatsen van de foto's.
Ben benieuwd hoe mijn benzineversie (phI HPi) er uit ziet na ruim twee ton :lol:
Heb inmiddels last van ontbreken van de lange adem.
Zodra ik vermogen aanspreek boven de 4000 toeren kom ik in de problemen (motor valt in veiligheid en is niet meer aanspreekbaar boven de 2000 toeren).
Wellicht kan iemand mij verwijzen naar een topic waar hierover al eerder is geschreven?
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
RRE schreef:
Menno schreef:@ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen :oops: :oops:
Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank :smt193

Mijn schuld, excuus !!
Menno, ik kan m'n bericht niet meer veranderen (hoe moet dat?) maar hierbij de foto's
Groet Robert

Dank je wel , ik heb ze bij je eerste bericht gezet :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
L A schreef:Indrukwekkend zeg.
Daar is weinig voor nodig om te kunnen zien dat ademhalingsproblemen aan de orde van de dag waren.
Dat geeft een goede indruk :smt023
En dank voor het opnieuw plaatsen van de foto's.
Ben benieuwd hoe mijn benzineversie (phI HPi) er uit ziet na ruim twee ton :lol:
Heb inmiddels last van ontbreken van de lange adem.
Zodra ik vermogen aanspreek boven de 4000 toeren kom ik in de problemen (motor valt in veiligheid en is niet meer aanspreekbaar boven de 2000 toeren).
Wellicht kan iemand mij verwijzen naar een topic waar hierover al eerder is geschreven?
Tja, de HPI heeft hier natuurlijk ook veel last van door de roetvorming en overmatige EGR. . Hier kun je na demontage van de gasklep al kijken of er veel troep in zit. Eventueel schoonmaken door er ee pijpenragger in te steken met remmenreiniger.

Als ie in noodloop gaat obven de 400 toeren zou ik echter eerst even laten uitlezen. Mogelijk is er iets mis met omschakeling van arm naar homogeen mengsel. Of de barndstofpomp die dan ook moet omschakelen. Of de variabale kleptiming die ook rond dat toerental iets moet doen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie