schoonmaken inlaatspruitstuk
Weer voor de hobbyist! (zie ook schoonmaken roetfilter)
Na reinigen roetfilter ook maar besloten om de andere kant (inlaatspruitstuk) van m'n 1.6 hdif eens los te halen en te reinigen.
Ik ben op dit idee gekomen na eens te kijken (met zaklamp en spiegel) in de uitgang van de egr leiding (omvlochten metalen buis links op spruitstuk) op het spruitstuk.
Enige klonten smurrie (roet met neergeslagen oliedamp uit de caterventilatie) kon ik er zo uithalen.
Leek me niet al te gezond voor de ademhaling van de motor.
Ben als volgt te werk gegaan:
kabeltjes, stekkertjes ed. noem ik niet.
Motor koud, en niet starten i.v.m. druk op de dieselleidingen.
Na volledig verwijderen van de slangen rondom het luchtfilter en het luchtfilter zelf, is de egr klep met de aangeklemde koeler aan de achterzijde van de motor te zien.
Dieselfilter losnemen (klemmen induwen) en wegnemen.
Verwijder de egr klep, koeler en egr afvoerleiding losnemen. De egrkoeler zit naast de egr klep en afvoerleiding vast aan 2 koelwaterslangen en 2 boutjes
De koeler kun je na losdraaien van de boutjes opzij leggen tot onder de common rail waar de verstuiverleidingen op gemonteerd zitten.
Bovenop de motor de dieselretourleidingen losmaken van de verstuivers door de clipjes te verwijderen en de afvoerleidingen eruit te trekken (o-ringetjes).
Stekkers verwijderen en de schroeven van de leidingbrug losdraaien en verwijderen.
Met enig beleid is nu de hele slangen en kabelbende opzij te leggen waarna de bovenzijde van het spruitstuk en de dieselleidingen goed bereikbaar zijn.
Nu kunnen de dieselleidingen voorzichtig met 2 sleutels worden losgenomen (1 voor losnemen wartel en 1 om te voorkomen dat de aansluiting losdraait) van de verstuivers en common rail.
Er goed op letten dat er niets beschadigd, of dat er rommel in de aansluitingen of leidingen komt.(eventueel adfekken met dopjes of schone lapjes poetsdoek).
De laatste stap voordat het spruitstuk kan worden verwijderd bestaat uit het losnemen van de kunststofleiding die van de van de turbo afkomt en overgaat in de slang naar de intercooler en de electroklep, en het losnemen van de aansluiting van de 2e electroklep aan het spruitstuk.
Als alles goed is gegaan komt het spruitstuk na het verwijderen van de schroeven aan de bovenzijde van het spruitstuk samen met het carterventilatiedeksel met enig trekken los uit de O-ringen.
Het beeld dat ik te zien kreeg was een hoop vette aanslag, vooral in aanzuigbuis van de de eerste en 2e cylinder, de 3e en 4e waren verhoudingsgewijs "redelijk" schoon.
Het kunststoffen spruitstuk heb ik gereinigd met water, zeep en een HD reiniger met vuilfrees.
De aanzuigbuizen tot aan de inlaatkleppen heb ik gereinigd met schrapen met een houtje en rommel afzuigen met een dunne tuinslang aangesloten op een oude stofzuiger.
Oorzaak is natuurlijk 150 000 km. roetdeeltjes uit de uitlaatgasretour (egr) met vette oliedamp uit de carterventilatie.
Het terugbouwen gaat in omgekeerde volgorde, waarbij bij montage van de dieselleidingen goed moet worden gekeken naar reinheid, beschadigingen en zeer gelijkmatig aandraaien van de wartels. Bij twijfel vervangen, daar er hoge druk op de aansluitingen komt te staan (tot ca.1300 bar)
Ik heb een modificatie uitgevoerd bij de pakking van de egr klep met als doel de hoeveelheid uitlaatgas te reduceren.
Bij montage van de egr klep heb ik een vernauwing in de vorm van een plaatje blik (in de vorm van de metalen pakking) met een gaatje (boortje 6 mm.) erbij tussen gemonteerd.
Dit plaatje verminderd de hoeveelheid uitlaatgasretour aanzienlijk.
Een volledige afdichting van de egr-klep kan i.v.m. (verplichte) controles door het motormanagement niet, er volgen dan mogelijk foutcode's.
(nee geen discussie aub over nut/noodzaak/motorconstructie etc. en egr).
Na terugbouwen in omgekeerde volgorde de motor starten (ontluchten gebeurt tijdens starten automatisch via de verstuivers) controleren op lekkage van de dieselleidingaansluitingen. (let op hoge druk).
Indien er geen dieselolielucht wordt waargenomen kan het plastic dekseltje weer op de motor.
! zaterdagmiddagje werk inclusief koffie. !
resultaat: verbruiksmeter bij 120 km/uur van 1 op 20 naar 1 op 23.
verbruik via de pomp: (na 1 x tanken) 1op16 naar 1op17
veel minder rook bij optrekken en na gasgeven na een tijdje constant 50 rijden.