Auteur |
Bericht |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Dank voor de ervaringen. Ik heb het idee dat het werk op zich nauwkeurig wordt uitgevoerd. Deze mensen doen het dan ook al meer dan 10 jaar. Mijn Laguna heeft er nog een behandeling ondergaan in 2004 bijvoorbeeld voor 75 euro en dat was toen normaal. Nu heeft iedere auto airco dus is er ook veel meer aanbod gekomen. Toen garage Spo in Nijkerk dankzij oa dit forum veel werk kreeg in 2009 was 50 euro een concurerende prijs, vandaar mijn vraag.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
01 aug 2013 15:55 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Als bedrijf zijnde heb je idd een stek erkenning nodig. In auto's zitten hoeveelheden die niet onder stek vallen.
|
01 aug 2013 16:48 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
JW-NHS schreef: Ronald schreef: .... Tevens dient het afgetapte koelmiddel opgeslagen, bewaard, afgevoerd en verantwoordelijk verwerkt te worden. Kost ook geld. Bij de meeste machines wordt het afgetapte 134a tijdelijk opgeslagen en vervolgens weer gebruikt. Uiteraard wordt er koudemiddel aan toegevoegd als er te weinig uitgekomen is. Groet, JW Maar er gaat niet alleen koudemiddel maar ook olie in. En die is niet voor alle systemen van hetzelfde soort. Wordt dat dan automatisch afgescheiden of ontmengt het - of blijft het achter in de airco in de auto?
|
01 aug 2013 17:33 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
chathanky schreef: Als bedrijf zijnde heb je idd een stek erkenning nodig. In auto's zitten hoeveelheden die niet onder stek vallen. STEK is over gegaan in F-gassen. Alle koelsystemen met een inhoud kleiner dan 3Kg hoeft geen registratie te hebben. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
01 aug 2013 17:38 |
|
 |
Jeroen69
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2012 17:04 Berichten: 20 Woonplaats: Helmond
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Vandaag onderhoud airco gehad. De klacht was dat de rechterzijde minder koud werd dan links, en ik hoorde een zacht geluid van vloeistof in het dashboard als de airco aansloeg. De ingestelde temperatuur werd maar moeilijk -of niet- bereikt. Ook hoorde ik soms een vaag en licht geronk dat stopte als ik de airco handmatig uitzette. Er bleek nog maar 180 gram van de 625 gram aanwezig te zijn. Ze vonden geen lekkage, waarschijnlijk het normale verlies van zo'n 10% koelmiddel per jaar... Vacuum gezogen en weer afgevuld. Ze hebben fluoriscerend spul aan het systeem toegevoegd en moet over 2 weken terugkomen; dan kijken ze met speciaal licht of er niet tóch een lekkage is. Resultaat? Alle klachten zijn verholpen, en weer een ongelooflijke koelcapaciteit!! Buiten was het volle zon en 32 graden; mijn dochter kreeg het na een tijdje gewoon koud op de achterbank! (break). De filter/droger hoefde niet te worden vervangen, dat hoeft alleen als er een lek zit en het systeem geen koudemiddel meer bevat; dan komt er namelijk vochthoudende buitenlucht in het systeem. In dat geval moet je wél de filter/droger vernieuwen zei men. Ze vonden het pure geldklopperij als het wél wordt geadviseerd zonder dat het systeem echt leeg is. Op mijn vraag of ze niet ook de olie die in het systeem meedraait moeten vervangen/bijvullen zei de monteur dat de olie er in blijft en door het koelmiddel wordt meegenomen. En inderdaad, ook het lichte ronken -gebrek aan smering van de aircopomp- is als sneeuw voor de zon verdwenen... Waar je al niet blij van kunt worden haha. Kostte trouwens 128 euro inclusief lekzoeker-toevoeging. Het kán goedkoper, maar ben tevreden zo. Reed trouwens vanavond op de snelweg in een "treintje" met uiteindelijk 3(!) C5 's break, PH1 en PH2. Hoe groot is die kans? Leek wel of we terugkwamen van een meeting of zo. Nummer 3 zag mij en de andere, en trok duidelijk bij om aan te sluiten. Hoezo één grote familie... Zag geen C5-club uitingen bij de anderen, maar ja, zij ook niet bij mij.
|
05 aug 2013 23:45 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Ik was zaterdag daar in de buurt en kwam op de N279 ook een c5 tegen - alsof het afgesproken werk was. Een 99-Nx-xx kenteken geloof ik, ph 1 break.
Fluor zonder dat het aantoonbaar lekt is een beetje jammer, daar is meer over gezegd hier; het kan de koelcapaciteit doen afnemen. Heb zelf ook die ervaring.
|
05 aug 2013 23:56 |
|
 |
Jeroen69
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2012 17:04 Berichten: 20 Woonplaats: Helmond
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Fluor doet de koelcapaciteit afnemen? Dat wist ik niet, wat ik wel weet is dat het niet veel kouder moet worden in mijn rijdende koelcel. Voordeel van fluor is wel dat áls er zich eens een lekkage voordoet, je het wel sneller kunt vinden, dus dat het zich dan ook terugverdient. Ik zal het forum eens nalezen wat ik er over kan vinden, ben benieuwd.
|
06 aug 2013 23:39 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
lekkende pomp bij de sensor. Airco pomp van de demontage bedrijf , zelfde jaar en Km stand 150 euro. Inzetten en geheel spoelen en afpompen enz, garantie. Arbeid geen bon maar 50 gegeven, vond wel erg goedkoop, rijdt als een koelkast Nu nog een afspraak bij Johan voor de kabel van het raam laten vervangen (zodra de revisie set binnen is).
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
07 aug 2013 09:33 |
|
 |
Rowi
|
 Re: Kosten Airco-check
|
07 aug 2013 09:44 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
95 euro bij profile. Vandaag aan de machine gehangen. 70 gram R134A en 24 ml olie bijgevuld, geen fluor laten vullen na aangeven van mijzelf. Ik vind het aan de prijs voor wat er geleverd wordt. Inkoopprijs voor R134A ligt rond de 6,5 euro per kg.
|
08 aug 2013 16:40 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Yep wordt goed op verdiend ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 aug 2013 16:42 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
De volgende keer wordt het vast een spuitbusje in mijn geval. 
|
08 aug 2013 16:47 |
|
 |
xeno
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 nov 2010 16:11 Berichten: 48
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: rood
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Jeroen69 schreef: Fluor doet de koelcapaciteit afnemen? Dat wist ik niet, wat ik wel weet is dat het niet veel kouder moet worden in mijn rijdende koelcel. Voordeel van fluor is wel dat áls er zich eens een lekkage voordoet, je het wel sneller kunt vinden, dus dat het zich dan ook terugverdient. Ik zal het forum eens nalezen wat ik er over kan vinden, ben benieuwd. Waar kan ik iets vinden over de nadelen van fluor? Heb al gezocht maar ik kan niets vinden.
|
08 aug 2013 17:28 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Als je jaarlijks een check zou doen en je zrgt niks stoppen ze er telkens weer fluor in. Kan toch niet de bedoeling zijn. Zit er op laatst meer fluor dan koudemiddel in. 
|
08 aug 2013 19:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten Airco-check
Voor de goede orde: er wordt geen fluor toegevoegd, maar een fluoriserende vloeistof die oplost in de compressor olie. Mbv UV licht en een speciale bril zijn dan lekkages op te sporen. Nadeel daarbij is dat die vloeistof zich makkelijk verspreidt, je zult het na een lekkage dan ook op veel plekken in de motorruimte aantreffen. En vind dan nog maar eens waar het vandaan gekomen is Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 aug 2013 19:23 |
|
 |
|