Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik doe dat ook altijd. 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Oldenhage, kwam er uit diezelfde sloper toevallig ook een electronisch gasklephuis?
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Vandaag nog even de olie ververst, nieuw oliefilter erop en een busje Wynn's klepstoterreiniger toegevoegd. Het schokken is echt zo goed als weg, heel af en toe voel je nog heel iets rond de 2000 toeren maar dat mag geen naam hebben. Misschien wordt dat zelfs nog beter tijdens de vakantie, als er wat langere afstanden gereden worden met de caravan erachter.
Ik heb heel veel op diverse fora gelezen over het schokken en vaak na het lezen van soms wel 6 of 7 pagina's hield het ineens op zonder dat er een oplossing gemeld was. Dat wil ik anders doen. Ik heb van GW-tje het volgende stappenplan gekregen en het volgende gedaan:
1 controleren indien nodig vervangen van koelvloeistoftemperatuursensor.
Sensor vervangen, geen merkbare verbetering
2 bougies vervangen,
Nieuwe bougies gemonteerd, geen merkbare verbetering
3 bobine vervangen/wisselen.
Nieuwe bobine geprobeerd, geen merkbare verbetering
4 muntje tussen egr klep met daarin een gaatje van 4 mm geboord
Zowel blindplaatje als plaatje met 4mm gat, geen merkbare verbetering.
5 controleren klepstoters (via cilinderlektest en gedemonteerde spruitstukken bij koude motor)
Motor geflushed en nieuwe olie met sterk geconcentreerde klepstoterreiniger
gebruikt, hierna was het schokken bij mij zo goed als over. Waarschijnlijk veroorzaakt door te
lang (ruim 2 jaar/33.000 km) doorrijden zonder olieverversing vorige eigenaar.
6 controleren katalysator (soms toch gedeeltelijk verbrand waardoor teveel tegendruk)
Bij mij niet nodig.
Verder wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Ik heb heel veel op diverse fora gelezen over het schokken en vaak na het lezen van soms wel 6 of 7 pagina's hield het ineens op zonder dat er een oplossing gemeld was. Dat wil ik anders doen. Ik heb van GW-tje het volgende stappenplan gekregen en het volgende gedaan:
1 controleren indien nodig vervangen van koelvloeistoftemperatuursensor.
Sensor vervangen, geen merkbare verbetering
2 bougies vervangen,
Nieuwe bougies gemonteerd, geen merkbare verbetering
3 bobine vervangen/wisselen.
Nieuwe bobine geprobeerd, geen merkbare verbetering
4 muntje tussen egr klep met daarin een gaatje van 4 mm geboord
Zowel blindplaatje als plaatje met 4mm gat, geen merkbare verbetering.
5 controleren klepstoters (via cilinderlektest en gedemonteerde spruitstukken bij koude motor)
Motor geflushed en nieuwe olie met sterk geconcentreerde klepstoterreiniger
gebruikt, hierna was het schokken bij mij zo goed als over. Waarschijnlijk veroorzaakt door te
lang (ruim 2 jaar/33.000 km) doorrijden zonder olieverversing vorige eigenaar.
6 controleren katalysator (soms toch gedeeltelijk verbrand waardoor teveel tegendruk)
Bij mij niet nodig.
Verder wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat was dus echt een compleet foute diagnoseDeBakker schreef:...Vooral omdat het schokken (ook precies rond de 70 km/u) met gas los van bv 100 naar 60 km/u me niet lekker zat toch maar eens met een automatenspecialist gebeld. Als je geen gas geeft kan de bobine, egr, bougies, kat enz. namelijk geen invloed hebben op het schokken.
En wat denk je. Typisch de symptomen van een versleten remband in de automaat.
Flink balen, maar toch stiekem een beetje opgelucht omdat ik nu weet wat het is. De bak wordt als het goed is deze week nog gedemonteerd bij ons op het werk en gaat dan richting revisiebedrijf.
Wordt vervolgd.
Gelukkig is je die kostbare, en vervolgens overbodige reparatie bespaard gebleven
Groet,
JW
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Zo, dat kun je wel zeggen. Dat was trouwens een telefonisch consult van Autrans
Na een bezoekje aan JO kon ik de automaat gelukkig uitsluiten.
Na een bezoekje aan JO kon ik de automaat gelukkig uitsluiten.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Even ter verduidelijking: dat stappenplan moet volledig worden toegeschreven aan ons aller BJG.
Hij heeft veel onderzoek naar deze storing gedaan. Hulde voor BJG dus en niet voor deze jongen.
Hij heeft veel onderzoek naar deze storing gedaan. Hulde voor BJG dus en niet voor deze jongen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik vraag me nog wel af wat het effect van de klepstoters kan zijn dat van 100 naar 60 met het loslaten van het gas het schokken veroorzaakt rond de 70 km/h.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dan werkt de motor als rem - die moet ook gelijkmatig remmen?
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Met een automaat?
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Owja... mmmm
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Jahoor, die staat dan in de lockup 
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als het toerental 50tpm of minder verschilt gaat de automaat in de lockup. Dan is de gang er al aardig uit om af te remmen op de motor.
Als de lockup bij hogere verschillen aangrijpt dan is het snel gedaan voor dat dunne frictieplaatje.
Bij gas los daalt het toerental sterk en bij 70 kmh. daalt naar mijn ervaring het toerental van de motor veel verder dan 2000, 2500 tpm in de hoogste versnelling.
Als de lockup bij hogere verschillen aangrijpt dan is het snel gedaan voor dat dunne frictieplaatje.
Bij gas los daalt het toerental sterk en bij 70 kmh. daalt naar mijn ervaring het toerental van de motor veel verder dan 2000, 2500 tpm in de hoogste versnelling.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat is niet correct 
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Niet?
Waarom heeft deze bak dan nog rembanden dan nodig als de lockup dat werk al doet?
Ik dacht dit wel eens gelezen te hebben in de technische training die Citroen ooit had uitgebracht.
Als de bak al in lockup staat kan deze wellicht afremmen op de motor maar in de hoogste versnelling schiet dat niet op, een automaat staat al rap in de hoogste versnelling.
Waarom heeft deze bak dan nog rembanden dan nodig als de lockup dat werk al doet?
Ik dacht dit wel eens gelezen te hebben in de technische training die Citroen ooit had uitgebracht.
Als de bak al in lockup staat kan deze wellicht afremmen op de motor maar in de hoogste versnelling schiet dat niet op, een automaat staat al rap in de hoogste versnelling.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Even terug op mn eerdere vraag voordat we afdwalen, wat is de oorzaak dat de klepstoters deze trillingen zouden veroorzaken?
Er loopt nogal wat door elkaar. Eerst bij 70 kmh. Na schoon maken bij 50 kmh.
Alleen bij koud weer. En kijkend naar het tijdpad is het de laatste week niet zo koud meer.
Relatie klepstoters en bij het uitlopen van de wagen dat trillingen zouden veroorzaken kan ik niet rijmen. Zeker als er echt afgeremd wordt door de motor is er geen of nauwelijks actieve verbranding in de motor.
Er loopt nogal wat door elkaar. Eerst bij 70 kmh. Na schoon maken bij 50 kmh.
Alleen bij koud weer. En kijkend naar het tijdpad is het de laatste week niet zo koud meer.
Relatie klepstoters en bij het uitlopen van de wagen dat trillingen zouden veroorzaken kan ik niet rijmen. Zeker als er echt afgeremd wordt door de motor is er geen of nauwelijks actieve verbranding in de motor.



