Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Goed bezig, DeBakker! Mooi dat je de automaat door JO hebt laten uitsluiten. Mocht je een Lexia nodig hebben en/of storingen willen wissen, je bent van harte welkom. 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ De Bakker,
Met dat muntje-met-gat heb je een manier om te checken of de EGR dit probleem veroorzaakt.
Als dat zo blijkt te zijn zul je toch op zoek moeten naar een definitieve oplossing.
Ik neem namelijk niet aan dat je tot de categorie milieu vervuilers wilt gaan behoren....
Groet,
JW
Met dat muntje-met-gat heb je een manier om te checken of de EGR dit probleem veroorzaakt.
Als dat zo blijkt te zijn zul je toch op zoek moeten naar een definitieve oplossing.
Ik neem namelijk niet aan dat je tot de categorie milieu vervuilers wilt gaan behoren....
Groet,
JW
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Oke, dan ga ik dat met dat muntje maar eens proberen. Een nieuwe kopen is geen probleem maar ik vind het ook zonde om maar zo in het wilde weg dingen te gaan kopen om te proberen.
Als de truc met het muntje werkt ga ik hem vervangen natuurlijk.
@ GW-tje
Super, bedankt voor het aanbod. Mocht het nodig zijn laat ik het je weten.
Als de truc met het muntje werkt ga ik hem vervangen natuurlijk.
@ GW-tje
Super, bedankt voor het aanbod. Mocht het nodig zijn laat ik het je weten.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Duidelijk
@Chathanky:
De truc met het muntje was een aangegeven diagnosemethode. Natuurlijk ga je eerst diagnose stellen voordat je onderdelen gaat vervangen
Zo'n egr klep kost al gauw 100 euro, en dat is erg jammer over de balk gegooid als het niet nodig blijkt
@Chathanky:
De truc met het muntje was een aangegeven diagnosemethode. Natuurlijk ga je eerst diagnose stellen voordat je onderdelen gaat vervangen
Zo'n egr klep kost al gauw 100 euro, en dat is erg jammer over de balk gegooid als het niet nodig blijkt
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Even stiekum snel een update vanaf mijn werk.
Vanochtend bij het wegrijden (12 graden) begon de auto gelijk de eerste keer dat ik de 2000 toeren aantikte heftig te schokken, dus bij koude motor.
Het is dus afhankelijk van de buitentemperatuur denk ik. Gisteren was het 23 graden overdag en bijna geen last. Ook bij JO was de temperatuur rond de 20 graden, en bijna niet te merken. Bij aankomst in Apeldoorn tegen 23.00 uur was het rond de 14 graden en schokte hij weer hevig.
Vanochtend bij het wegrijden (12 graden) begon de auto gelijk de eerste keer dat ik de 2000 toeren aantikte heftig te schokken, dus bij koude motor.
Het is dus afhankelijk van de buitentemperatuur denk ik. Gisteren was het 23 graden overdag en bijna geen last. Ook bij JO was de temperatuur rond de 20 graden, en bijna niet te merken. Bij aankomst in Apeldoorn tegen 23.00 uur was het rond de 14 graden en schokte hij weer hevig.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Temperatuursensor van de inlaatlucht? Die is niet zo gek duur en kun je vrij gemakkelijk vervangen. Als je de aansluiting van het luchtfilter op je gasklephuis hebt verwijderd kun je hem zo uit het gasklephuis trekken. En direct even je stappenmotor reinigen.
Hier te koop of bij de dealer:KLIK
Hier te koop of bij de dealer:KLIK
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Lees eens hoeveel mensen hier problemen hebben met een nukkige automaat bij een koude start. 
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Dat zou heel goed kunnen. Goeie tip.GW-tje schreef:Temperatuursensor van de inlaatlucht?
Verklaard wel gelijk een boel. Voor ik hem kocht proefgereden met mooi weer, 1 hikje gevoeld voor de rest super gereden. Toen ik de auto ophaalde was het slecht/koud weer en niets anders dan inhouden rond de 70 km/u.
Maandagavond bij JO was het ook nog lekker warm en daarom was het ook niet te voelen waarschijnlijk. Toen ik tegen 23.00 uur weer in Apeldoorn aan kwam was het buiten al een stuk afgekoeld en toen schokte hij heftiger dan anders.
@ JW-NHS
Ik heb volgens mij wel een stappenmotor aan het gasklephuis hangen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Kijkend naar de gegevens van een andere 2 liter met AL4 zie ik dat die een elektrisch bediende smoorklep heeft. Vandaar mijn gedachte.
Als je even de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, kan ik dat zo nazien.
Desgewenst kan ik dan ook naar andere dingen kijken die specifiek zijn voor jóuw C5.
Groet,
JW
Als je even de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, kan ik dat zo nazien.
Desgewenst kan ik dan ook naar andere dingen kijken die specifiek zijn voor jóuw C5.
Groet,
JW
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Als je de rest van dit draadje hebt gelezen snap je dat dit een zinloze bijdrage is.chathanky schreef:Lees eens hoeveel mensen hier problemen hebben met een nukkige automaat bij een koude start.
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij net wegrijden met koude motor kun je twee dingen door elkaar gaan halen met een werkelijk probleem of met de nukken van de al4 gedrag bij een koude bak. Of dat dan onzinnig is dat te vermelden? Ik vond het iig vermeldingswaardig.
Als een gereinigde mapsensor tijdelijk soelaas geboden heeft zou ik wederom de sensor niet vertrouwen als het gedrag terug komt. kans is groot dat reinigen niet afdoende geweest is en de sensor echt op is.
De inlaattemperatuur kun je contoleren of deze vreemde waardes aangeeft. Kan met een elm uitleeskastje.
Als een gereinigde mapsensor tijdelijk soelaas geboden heeft zou ik wederom de sensor niet vertrouwen als het gedrag terug komt. kans is groot dat reinigen niet afdoende geweest is en de sensor echt op is.
De inlaattemperatuur kun je contoleren of deze vreemde waardes aangeeft. Kan met een elm uitleeskastje.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Voor wat betreft AL4 met kabelbediend gasklephuis.......mijn EW10J4 van 2002 heeft dat ook en dus ook de stappenmotor. Koude nukken van de AL4 kun je vrijwel wegkrijgen door de software van de AL4 te laten updaten naar de laatste software-versie. Dat kun je zo bij Coolen even laten doen of bij JO als je de bak laat flushen. Dat kan natuurlijk nooit kwaad. Als je de AL4 in de sneeuwstand zet kun je dit ook volledig elimineren. Mijn ervaring is dat dat gedrag, voor de update, eigenlijk alleen bij vorst optrad.
Ik ken het probleem van DeBakker, kan ermee leven, maar weg is het bij mij ook nog niet.
Ik heb ondertussen vervangen:
- MAP-sensor,
- Koelvloeistoftemperatuursensor,
- Luchtinlaattemperatuursensor,
- Lamdasonde (upstream),
Daarnaast zijn stappenmotor, gasklephuis en EGR-klep gereinigd. Ik houd alleen nog de truc met het muntje over om de EGR definitief uit te kunnen sluiten en het vervangen van de gaskleppotentiometer. Als allerlaatste een nieuwe katalysator, maar ik geloof niet dat het een doorstroomprobleem van de kat is. Het treedt altijd op in deellast in een toerengebied waar de auto zich juist opperbest zou moeten voelen. Een doorstroomprobleem zou zich meer bij vollast moeten openbaren in mijn optiek.
Ik ken het probleem van DeBakker, kan ermee leven, maar weg is het bij mij ook nog niet.
Ik heb ondertussen vervangen:
- MAP-sensor,
- Koelvloeistoftemperatuursensor,
- Luchtinlaattemperatuursensor,
- Lamdasonde (upstream),
Daarnaast zijn stappenmotor, gasklephuis en EGR-klep gereinigd. Ik houd alleen nog de truc met het muntje over om de EGR definitief uit te kunnen sluiten en het vervangen van de gaskleppotentiometer. Als allerlaatste een nieuwe katalysator, maar ik geloof niet dat het een doorstroomprobleem van de kat is. Het treedt altijd op in deellast in een toerengebied waar de auto zich juist opperbest zou moeten voelen. Een doorstroomprobleem zou zich meer bij vollast moeten openbaren in mijn optiek.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Bij mij maakt het niet uit of de auto koud is of op bedrijfstemperatuur. Schokken is precies het zelfde. Maar de hevigheid van het schokken is dus afhankelijk van de buitentemperatuur, zoals het nu lijkt.
Mocht de temperatuursensor toch niets opleveren dan is de volgende verdachte inderdaad de MAP sensor.
Mocht de temperatuursensor toch niets opleveren dan is de volgende verdachte inderdaad de MAP sensor.
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 apr 2013 17:58
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Vandaag de temperatuursensor vervangen, maar dat mocht niet baten helaas. Kreeg van JO nog de tip om de injectoren te reinigen. Dus heb vanmiddag de auto aan het apparaat laten zetten om de injectoren te reinigen. Helaas mocht ook dit niet helpen.
Voor morgen staat dus het proberen van een nieuwe MAP-sensor op het programma
Heb net al even bij onze leverancier ingelogd en die heeft er eentje op voorraad. Die mag ik dan vast wel even lenen 
Voor morgen staat dus het proberen van een nieuwe MAP-sensor op het programma




