C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2009 11:59
Auto: C5 berline exclusive 2.2 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 8953
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200712
Kleur: gris quarte
Locatie: Booischot
C5club Rookie
C5club Rookie
Hoi iedereen,

ik heb zonet de eolys in mijn C5 bijgevuld,er ging de volledige 3l bus eolys 176 in.De waarschuwing laag niveau heeft niet gebrand,ook geen fouten dus gewoon preventief bijgevuld aan gezien deze de laatste keer gevuld is op 83000km,nu op 193000km.Mijn vraag is nu moet deze gereset worden met de lexia of weet die zelf dat het tankje terug gevuld is.Indien er een reset nodig is,hoe doe je dat in het lexia programma?
Alvast bedankt ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In jouw C5 met ORGA ver voor 9492 hoort geen Eolys 176 maar additief DPX42.

Als je naar EOLYS 176 omschakelt moet je andere Hardware gebruiken, zo is te lezen in document B1HA85P0 Ontwikkeling : Additief roetfilter INJECTIESYSTEEM BOSCH EN DIESEL TURBO DW12TED4 SINDS ORG 9492 OF INJECTIESYSTEEM BOSCH EN DIESEL TURBO DW10ATED FAP SINDS ORG 9492:
4. Nieuw type additief EOLYS 176
Het gebruik van het nieuwe additief maakt de montage van de volgende onderdelen nodig :
--Nieuwe motormanagementcomputer met nieuwe kenvelden (vanaf org.nr. 9457)
--Nieuwe computer brandstofadditief met nieuwe kenvelden (vanaf org.nr. 9492)
4.1. Elektronische eenheid injectie/inspuiting
De nieuwe kenvelden in de computer maakt het mogelijk om verschillende typen additief te gebruiken :
--Additief DPX42
--Additief EOLYS 176
4.2. Computer brandstofadditief
De nieuwe kenvelden in de computer maakt het mogelijk om verschillende typen additief te gebruiken :
--Additief DPX42
--Additief EOLYS 176
4.3. Additief EOLYS 176
Nieuwe samenstelling :
--Cerium : 6,5% in massa
--Katalysator : Bruingekleurd
--Oplosmiddel (brandbare koolwaterstof)
Additiefreservoir :
--Identificatie : Groene ring op de dop met klep
--Vullen van het additiefreservoir (gedeeltelijk) : Raadpleeg de werkwijze in het werkplaatshandboek van het betreffende model

5. Reparatie
5.1. Onderdelen
De afdeling Onderdelen levert 2 typen additief.
Additief EOLYS 176 :
--In flacon van 1 liter (ond.nr. 9736.85)
--In flacon van 3 liter (ond.nr. 9736.86)
5.2. Onderlinge verwisselbaarheid
Het gebruik van het nieuwe additief in een oude auto is niet toegestaan (risico van storingen in het roetfiltersysteem).
Heeft die omwisseling naar een nieuwe computer al plaatsgevonden?
Zo niet...... :oops:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hopelijk lezen anderen mee, die hier praktijkervaring mee hebben.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2009 11:59
Auto: C5 berline exclusive 2.2 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 8953
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200712
Kleur: gris quarte
Locatie: Booischot
C5club Rookie
C5club Rookie
De wagen heeft vanaf 120000km niet meer bij een citroëndealer geweest,dus geen updates.Ik heb het additief op chassisnr bij de citroëndealer besteld al twijfel ik dat het nu eolys 176 of infineum was dat die heeft meegegeven....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Dat wordt leeg halen!!! :smt198

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Gromper,
Staat dat niet op de verpakking?

Groet,
JW

PS Mijn vorige reactie was naar aanleiding van eentje van jou, waarin je meldde dat de dealer jou via je VIN die 176 meegegeven had.
Daarin vroeg je ook of je het er weer uit moest halen.
Die posting heb je verwijderd terwijl ik aan het reageren was.....
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2009 11:59
Auto: C5 berline exclusive 2.2 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 8953
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200712
Kleur: gris quarte
Locatie: Booischot
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik zie wel op een factuur op 83000km dat het reservoir voor de eolys is vervangen,samen met de roetfilter...dus misschien toch een update of nieuwe computer gehad :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat staat er nou op die verpakking die jij meegekregen hebt?

Het vervangen van twee computers, volgens dat document noodzakelijk als je op 176 over gaat, is een kostbare zaak.
Dan praat je niet over een paar honderd Euro's, maar heel dik meer dan 1000 Euro.

Wat staat er precies op die factuur, aan onderdelen? Dan kan ik dat wel nagaan.

En heeft het huidige Eolys vat een groene ring op de zwarte dop (Eolys 176) , of nog een witte ring op die zwarte dop? Dat laatste hoort bij DPX 42.

Een belangrijk verschil tussen die twee is dat de 176 een ruim 50% hoger Ceriumgehalte heeft dan DPX 42. Dat is 6,5% tov 4,2% in massa

Dat op 83.000 km het reservoir en het roetfilter vervangen zijn zou zo maar kunnen.
Daarover staat in het doc B1HA66P0 Onderhoud : HDI directe inspuiting
DIESEL TURBO DW12TED4 SINDS ORG 8638 TOT ORG 9491
:
4.2. Roetfiltersysteem
Vervanging of reiniging van het roetfilter : Elke 80 000 km (50 000 mijlen).
Bijvullen van het additiefreservoir : Elke 80 000 km (50 000 mijlen).


Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Tip is ook om er met voorzicht mee om te gaan. Cerium is niet echt een milieuvriendelijk goedje en moet je zeker niet inademen.
Door de grotere concentratie zal er nu te veel toegevoegd worden en of dit voor de katalysator gevolgen heeft? Het zal meer gevolgen hebben voor het milieu denk ik.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Inderdaad heeft de auto van TS Eolys DPX 42 nodig en GEEN 176 of infineum.
Deze twee soorten mag je zefs niet mengen!

De Ceriumoxide blijft in het FAP achter, dat komt niet in het milieu.
Daarop is nu juist het gehele principe van het PSA FAP gebaseerd ;)
Lees voor de werking maar eens mijn verhaal bij de FAQ.

Maar dat is nu juist het probleem, de dosering van DPX 42 is 5 liter op 80 000 km.
Eolys 176 en infineum bevatten (zoals JW al aangeeft) hogere concentraties Ceriumoxide.
Die komt nu door die hoge dosering snel in het FAP terecht, dat zal veel sneller verzadigd zijn.
Normaal doe je met 3 liter 176 meer dan 120 000 km.

Dus ik zou het er weer uit halen. Dat is goedkoper dan de computer vervangen denk ik.
Bij sommige computers is het mogelijk op het type eolys te programmeren, maar dat geldt vermoedelijk niet voor jouw computer, omdat het nieuwe type eolys er toen eenvoudig nog niet was.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat de veel geconcentreerdere eolys 176 het roetfilter eerder zou verzadigen omdat het achter blijft in het roetfilter klinkt al heel vreemd bij 120.000km als de oude dat al deed bij 80.000 km. De hoeveelheid toegediende Cerium is bij 80.000km en een aangepaste inspuiting namelijk gelijk.

Wat ik al eerder vreemd vond is dat hier ook meldingen zijn dat er na de periode van 80 a 120.000 km geconstateerd wordt dat er nog genoeg eolys in het systeem zit. Dan mankeert er mijn inziens wat aan het systeem.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Misschien het te gebruiken additief met ORGA even toevoegen aan de FAQ over het roetfilter ?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
En het antwoord op de vraag hier of er nog iets met de lexia moet. ;)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
chathanky schreef:Dat de veel geconcentreerdere eolys 176 het roetfilter eerder zou verzadigen omdat het achter blijft in het roetfilter klinkt al heel vreemd bij 120.000km als de oude dat al deed bij 80.000 km..
Het oude filter gaat veel langer mee dan die 80 000 km.
Die interval werd in het begin gehanteerd omdat niemand wist hoe lang het goed zou blijven werken. In de praktijk gaat dit filter een veelvoud van de genoemde 80 000 km mee.
chathanky schreef: Wat ik al eerder vreemd vond is dat hier ook meldingen zijn dat er na de periode van 80 a 120.000 km geconstateerd wordt dat er nog genoeg eolys in het systeem zit. Dan mankeert er mijn inziens wat aan het systeem.
Inmiddels is het systeem zo goed doorontwikkeld dat je mbv diagbox tot op de 10 000 km nauwkeurig kan zien hoelang het filter nog meegaat. En dat is inderdaad afhankelijk van het gebruik. Dus er is geen vaste interval meer.
Het kan dus ook zo maar zijn dat er nog genoeg eolys in het tankje zit na 120 000 km. Daarom is dus ook de interval voor het bijvullen van de Eolys variabel geworden.

chathanky schreef:En het antwoord op de vraag hier of er nog iets met de lexia moet. ;)
In het HDiF verhaal bij de FAQ schreef ik
Na het bijvullen moet de computer van de brandstoftoevoeging worden gereset.
Bij de auto van de TS moet dat zowel in het menu brandstoftoevoeging als in het menu injectie worden gedaan. met de Lexia inderdaad ;)
Ronald schreef:Misschien het te gebruiken additief met ORGA even toevoegen aan de FAQ over het roetfilter ?
Goede tip, de techniek is inmiddels weer verder vooruit geschreden, zoals ik zojuist al omschreef. Het lijkt mij inderdaad raadzaam dat ik de tekst wat uitbreid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wat ik ook gezien heb is dat deze fab te delen is en dus goed te reinigen is. De cerium komt dan bij de doe hetzelfer vast en zeker in het milieu terecht dan. Hoe de proffesionele branche omgaat met dit gegeven?
Het soort gebruik heeft idd invloed te zien aan de keren gas geven van de niet gefilterde versies. bij constant toerental is de uitstoot een stuk lager.

Dat in de faq staat dat je alsnog roet ziet door onvolledige regenereren snap ik ziet zo. door de mazen kun je toch geen grote deeltjes persen.
Plaats reactie